HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Vilka lösningar har ni för att streama fullformat?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Per2
Member

241 Posts

Posted - 2009/12/09 :  20:06:09  Show Profile Send Per2 a Private Message  Reply
Tänkte det vore intressant vi kunde delge varandra med de lösningar vi vald för att streama musik.

Fråga 1: Hur har ni valt att lagra musiken?
Fråga 2: Vad har ni för mediaspelare på källan?
Fråga 3: Hur streamar ni musiken och till vad?
Fråga 4: Hur överför ni musiken till förstärkaren? Transport och DA.
Fråga 5: Vad ser du för fördelar/nackdelar med din lösningen?

Svar 1: Jag valde en Netgear DUO med speglade diskar

Svar 2: Netgear har inbyggd Squeezecenter som blev det naturliga valet. Vore intressant och höra om någon valt Itunes som också finns på netgear.

Svar 3: Kör med nätkabel till en Squeezebox

Svar 4: Kör digitalt från Squeezebox till förstärkare med inbyggd DA

Svar 5: Bra med speglade diskar men saknar lite av funktionaliteten som finns med tex Spotify. Jag är än så länge rookie på detta så funktionalitet kanske finns. Har tyvärr ingen erfarenhet av någon annan lösning men vore roligt om de som har det delger sina fördelar nackdelar med andra lösningar. Har också skaffat med Ipod touch som är nästa steget.

Blir en intressant läsning och flera delar med sig.

Simon Sachs Ståhl

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2009/12/09 :  22:42:52  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
1. Netgear Duo
2. Squeezecenter
3. Sqeueezebox Duet med kabel till streamern
4. Quad 99CDP DAC
5. Netgear Duo är för slö till 24/96/Squeezebox fjärr kan styra många SB-enheter och är funktionell

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Wiker
Member

104 Posts

Posted - 2009/12/09 :  23:02:21  Show Profile Send Wiker a Private Message  Reply
Jag har faktiskt i mitt eget tycke en ganska läcker lösning som ger mig mycket valbaret.

1. Jag har en server stående i en garderob med speglade diskar. (denna sköter också en massa andra saker). Jag har EAC installerat på servern som går igång av sig själv så fort jag sätter i en CD skiva och rippar direkt till rätt mapp.

2. Källan som är en jätteliten fläktlös PC på 800 MHZ och som kör windows XP (denna kostade bara 800kr) har bara två program som körs, och det är ITUNES och SPOTIFY.

3. Har en Ethernet kabel mellan router och server samt server och mini-datorn.

4. Ifrån den lilla fläktlösa datorn har jag en USB-kabel till min Stell DA100 signature DAC som sedan ger balanserad signal till min Gryphon Callisto 2100.

5. Fördelar:
1.jag har programmet REMOTE inlagt på min IPHONE. Således styr jag all musikuppspelning ifrån den.
2. Jag har också gömt undan Datorn och Dacen bakom förstärkaren så att bara förstärkaren syns. Jag behöver aldrig pilla på dem ändå
3. Helt fläktlöst.
4. Jag använder min 10" mini-laptop för att via remote desktop kunna hantera spotify
5. Fantastisk ljudkvalitet via USB-port till Stello dac (förutsätt att alla intställningar är korrekt gjorta(mapping osv)).

Nackdelen är väl att man måste rippa skivan innan man lyssnar. Tar väl en 5-10 min innan allt är klart och itunes är "refreshat" så den hittar den nya musiken. Sen är tar det några timmar att installera allting, men det är det värt.



This article is about audiophile sound systems. For other uses, see High fidelity (musical).
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/12/10 :  06:44:38  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
1. Fujitsu Siemens Scaleo 2205.
2. Squeezecenter.
3. Squeezebox Transporter trådlöst från server via router.
4. Transporter analogt balanserat direkt till slutsteg.
5. Fujitsu Siemens Scaleo 2205 med squeezecenter (snabbare än min dator idag).

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2009/12/10 06:48:29
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2009/12/10 :  09:00:31  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Search pôjkar, search....

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=74980

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/12/10 :  15:19:12  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
Search pôjkar, search....

Tillägg: ...och lägg trådarna (i brist på sökresultat) i rätt del av forumet...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

tobiasl
Member

95 Posts

Posted - 2009/12/10 :  18:45:10  Show Profile Send tobiasl a Private Message  Reply
1. Spotify
2. Pinnacle Soundbridge
3. Från Lenovo Thinkpad till punkten 2 ovan med lame encoder 3.98.2 och DSBridge
4. Lågnivå RCA kabel till förstärkare
5. Inga

Tobiasl
Mitt system:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34036
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2009/12/11 :  12:06:02  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
1 Debain server baserad på 2 st PIII 1GHz, som gör massa annat också.
2 Squeezeboxserver 4.7 eller nåt
3 blandat ethernet eller wlan från servern till SB3, SB duett, Softsqueeze på HTPCN (som snart skall få en 7" pekskärm för UI't så man slipper sätta på plasman) en Iphone och en ipod touch med ipeng på. totalt 4 spelare om man räknar hörlurar i remoten som en och 3 fjärrkontroller.
4 Softsqueze (HTPC) digitalt till Hemmabioförsteg, SB3 digitalt till hemmabiostärkare (med två högatalare) resten analogt till hörlurar aktiva högtalare.
5 sync!!! spela samma musik i sovrum, sonens rum, vardagsrum och kök!! handhavandet av SB systemet via olika interface. Podcast, väckning, nyheter i SB3:an som RSS feed. nackdel: trödlöst funkar sådär när grannen flyttar sitt trådlösa nät till samma kanal som jag har för att han är sur på att jag spelar musik jämt.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2009/12/11 :  23:08:18  Show Profile Send svanbo a Private Message  Reply
quote:
2. Källan som är en jätteliten fläktlös PC på 800 MHZ och som kör windows XP (denna kostade bara 800kr) har bara två program som körs, och det är ITUNES och SPOTIFY.


Wiker, var hittade du en så billig liten HTPC? Beggad, självbyggd? Låter ju klockrent. Har alltid tänkt att en HTPC, framför allt en fläktlös sådan, är för dyr...
Go to Top of Page

Wiker
Member

104 Posts

Posted - 2009/12/11 :  23:25:28  Show Profile Send Wiker a Private Message  Reply
Haha... ja. Den är klockren till sitt ändamål.

Hittade den på spanska Ebay av alla ställen...

This article is about audiophile sound systems. For other uses, see High fidelity (musical).
Go to Top of Page

Wiker
Member

104 Posts

Posted - 2009/12/11 :  23:29:33  Show Profile Send Wiker a Private Message  Reply
En sådan här är det för övrigt: http://www.youtube.com/watch?v=-9I6JE3ZXwE
80GB Hårddisk, CF läsare, WiFi, Fläktlös och tillräckligt med prestanda för att klara Itunes och Spotify utan problem.
Funderar på att sätta i en SSD-disk när priserna går ner. Även om 2,5" disken knappt hörs så hade det varit lite coolt.

This article is about audiophile sound systems. For other uses, see High fidelity (musical).
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000