HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Nas, vilken ska man välja ...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

x2000
Member

411 Posts

Posted - 2009/11/24 :  18:25:07  Show Profile Send x2000 a Private Message  Reply
Hej

Kör musiken från dator trådlöst till en
T+A MP 1260. Nu börjar hårddisken bli full.
NAS, vilken ska man välja ... gärna inte alltför dyr.

/Thomas

Mvh
Thomas

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/11/24 :  19:19:14  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
NAS, vilken ska man välja ... gärna inte alltför dyr.



Har du nån gammal (gärna tyst) dator ståendes kan du bygga en världsklass NAS för priset av diskar med hjälp av FreeNAS.

http://www.freenas.org/
Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2009/11/24 :  19:54:47  Show Profile Send ud a Private Message  Reply
Du kan ju kolla in våran lilla byggtråd.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=76403

torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2009/11/24 :  19:55:57  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
Kika in på den här sidan så får du en översikt av vad som finns.

http://www.wifimedia.eu/catalog/index.php?language=EN&osCsid=af5136c5a985abfdec4566648e041f1e

/Micke
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/11/24 :  20:30:42  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Ud: Jag har predikat FreeBSD/FreeNAS+ZFS i över ett år, men det har verkat vara för döva öron. Kul att se att ni kommit fram till samma lösning och setup.

ZFS och FreeBSD är nått extra. Dessutom gratis!

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

x2000
Member

411 Posts

Posted - 2009/11/24 :  20:34:59  Show Profile Send x2000 a Private Message  Reply
Hej

Tack för svaren.
Tänkte på en sådan här http://www.computercity.se/Products/Product.aspx?id=3007036

Mvh
Thomas
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2009/11/24 :  21:25:16  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Urk. Läs lite om D-Links lösningar på nätet så förstår du att det kanske inte är en så bra idé.

Titta igenom dessa filmer
http://www.sun.com/software/media/real/zfs_learningcenter/high_bandwidth.html

Och ta en funderare till på om du inte ska välja ett system med ZFS som tex FreeNAS. Eller något av SUNs egna operativ.
Har märkt flera korrupta filer från våran gamla lagring och vill inte vara med om det igen. Därför blev det ett system som klarar detta. RAID-Z.
Vanlig RAID gör det INTE!
Se filmen för en förklaring.


Synd att dom har planer på att migrera FreeNAS till linux, ska iaf bli stable version och om vi har tur, implementering av FreeBSD 8 och senaste ZFS innan dess.
Linux har ju ingen support för ZFS, och brtFS ger jag inte mycket för.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/11/25 :  08:23:18  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Jag kör en QNAP TS-109 med mycket gott resultat.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2009/11/25 :  08:34:37  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Och jag instämmer till fullo med Vox.

Varför ha ett elände till dator stående o dundra jämt o ständigt?

Spar energi och skaffa en riktig NAS, QNAP har funkat klanderfritt för mig och drar i stort sett ingen ström alls.

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

breza
Member

87 Posts

Posted - 2009/11/25 :  13:54:25  Show Profile Send breza a Private Message  Reply
Själv har jag en Netgear ReadyNas Duo som jag kan rekommendera, ,fungerar bra, är nöjd

Edited by - breza on 2009/11/25 13:58:58
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/11/25 :  15:34:43  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Fick till slut tag på en Fujitsu Siemens Scaleo 2205 som har 2GB Ramminne och 4TB intern lagring och snart lika mycket externt.

Hoppas jag blir nöjd när jag får ordning på allt;)

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2009/12/06 :  15:37:37  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Använder också ReadyNasDuo. Känns som en bra produkt men fläkten hörs så den måste stå i en skrubb eller nåt.

Samtidigt får man en suverän back-up för bilder mm. När jag köpte ny pc tog det 4 minuter så hade jag fört över de filer jag ville ha på PCn från NASen.
Go to Top of Page

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2009/12/06 :  20:38:48  Show Profile Send hanse1 a Private Message  Reply
Kör en Netgear ReadyNas Duo men jag har bytt ut fläkten mot en tyst modell samt uppdaterat arbetsminnet. Nu är den både tyst och snabb.

Hasse
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2009/12/13 :  12:12:39  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Har en gammal mac-Cube stående. Nej förresten, två stycken.
Undrar om den skulle orka att funka som NAS... det vore faktiskt det bästa man kunde använda den till. Snygg är den också.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2009/12/13 :  20:54:22  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
mac som NAS i ett nätverk med bara macar... nån som vet? :)

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000