HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Placering av Helmholz
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2009/11/27 :  09:45:01  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Den här frågan kanske har ventilerats förut men jag undrar om det har betydelse var i rummet absorbenten placeras? Tar den sina 2db i det givna frekvensområdet var än den befinner sig?

Jag har mina V-moduler(Svanå) placerade i hörnen bakom sweetspot.
I mitt rum har jag 2 problemområden i basen; 35-40hz och 70-75hz.
Det lägre området har jag lyckats ta ner fint med V-sexorna men det övre har jag svårare att tämja(har en V-4+en V-5 för ändamålet).
I hörnen där de står är nivån vid 35-40hz tydligt förhöjd och det var ganska lätt att tuna in V-sexorna för att ta ner det.
70-75hz området däremot är inte alls besvärande i samma hörn utan mer uttalat i sweetspot. Skulle jag då få bättre resultat om jag flyttade V4 och V5 närmare sweetspot(tex. liggande bakom stolen)??

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2009/11/27 :  21:08:14  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
I hörnen är de som effektivast och mina funkade bäst med öppning in mot hörnet.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2009/12/03 :  10:34:44  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Nu har jag flyttat V-fyran från hörnet och lagt den ner utefter sidoväggen istället. 70-75hz brummade rejält där och nu var det inte svårt att höra skillnaden i amplitud när jag justerade in öppningen på modulen
Även i sweetspot hör jag nu en klar förbättring i basområdet, inte så mycket i amplitud som i kortare efterklang. Nu ska jag riva ner V-femman oxå och placera den nånstans där tonen brummar.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/12/03 :  11:23:42  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Eftersom dessa produkter är passiva (dom går på ljudvågor) så funkar dom där det är som mest problem! Hörn och vinklar är bäst, men det är lite mer komplext än så: det är inte säkert att t.ex. 75 Hz'aren har sin peak precis vid *den* hörnan.

Precis som med högtalare krävs placerings-nogrannhet!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/12/03 :  12:06:05  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Tänkte precis på det som Pär skriver, V modulerna fungerar väl som Esl:s kvartsvågsrör o står dessa där man inte har några problem så hör man ingen skillnad.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2009/12/03 :  12:40:17  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Det är ju för jävligt, där har de stått i ett par år utan att göra nytta Men nu ska dom få göra rätt för sig
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/12/03 :  13:10:06  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Hehe!

Men frågan är om du inte haft glädjen av dom två gånger: en gång när du fick dom och en gång till nu när dom funkar!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Verb
Starting Member

19 Posts

Posted - 2010/01/04 :  02:20:50  Show Profile Send Verb a Private Message  Reply
spela upp problemfrekvensen och kuta runt och lyssna, där det är högst volym och problem är där den skall stå.

är ju en sorts regel. den håller däremot inte. du vill ju t ex inte dämpa direktljudet genom att ha den framför dig. skulle jag tro.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000