HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Hifi nästgårds - HKS besöker...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/11/14 :  21:24:34  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Gråmulet väder, disigt emellanåt regn och cirkus 8 grader. Det är lätt att bli nedstämd i detta mörker och med detta väder.

Vad kan då vara viktigare än att söka ljuspunkter i tillvaron?

HKS styrde bilen väster ut för att besöka, samtala och lyssna hos en ny-gammal svensk!

Häng med!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2009/11/15 :  09:16:37  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
quote:
Vad kan då vara viktigare än att söka ljuspunkter i tillvaron?


Du menar väll Ljudpunkter!

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/11/15 :  10:52:53  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Jag som skaffat grå stereo...

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/11/15 :  11:40:14  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Musik måste skapas någon stans...och detta är inget dåligt alternativ!



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/11/15 :  11:41:42  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Det går dock lika bra att skapa musik genom dessa...



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/11/15 :  12:21:59  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Robert Cray's It Takes Time är en gjuten Fender-låt med ett riktigt skönt gitarrsolo. Här stod gitarren bra i fokus, med bra bett och trovärdig presentation!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2009/11/15 :  17:31:48  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
quote:
Det går dock lika bra att skapa musik genom dessa...

Du menar väl återskapa ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/11/15 :  18:07:30  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Mer Dynaudio

Smittan sprider sig som en löpeld...
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/11/15 :  18:13:18  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Ja C-serien var för mig helt obekant, men det svarta guldet icke så!




Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2009/11/15 :  19:04:50  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply

Ja vilken underbar lördag!
Dynaudio C4 var en ny bekantskap för mig oxå, och en riktigt trevlig bekantskap desutom! Äntilgen ett företag som fattat att en högtalare bör vara minst 170cm hög

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2009/11/16 :  21:06:23  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
quote:
Mer Dynaudio

Varför inte









Även jag måste tacka för en otroligt trevlig Lördag, där både umgänge, musik, anläggning och inte minst mat och dryck var fantastiskt trevligt...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2009/11/17 :  10:40:39  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Ja, hos denne man blir man alltid väl omhändertagen!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2009/11/17 :  21:06:08  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
quote:
Ja, hos denne man blir man alltid väl omhändertagen!

Ja verkligen - någon som är sugen på fler bilder?

Här är ett smakprov på vad som kommer att visas i tråden:









Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2009/11/23 :  11:03:57  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Ingen som vill se mer från vår utflykt?

Jag fortsätter nog lite ändå...

Här har vi en mycket kompetent anläggning som är framlyssnad och uppgraderad under många år, det märks verkligen att ägaren brinner för sina prylar och vid den inledande presentationen så var det nästan som att lyssna på en kompetent säljare (utan säljförsök dock) eller möjligtvis någon från produkternas utvecklingsavdelning - misstänker att det lästs en och en annan artikel och manual, jag älskar när man är påläst och har ett genuint intresse för sina prylar - tyder på engagemang...

Audio Research CD5


Under den syns cd och försteg från Bow - numera sålt till en bekant


Även detta är sålt till samma bekant...


Audio Research Riaa och ett alldelles nyinköpt försteg från VTL


Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

snakeman666
Member

454 Posts

Posted - 2009/11/23 :  19:28:17  Show Profile Send snakeman666 a Private Message  Reply
Nu börjar det likna nåt.......ös på bara
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2009/11/23 :  19:46:52  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Ok - tyvärr har jag inte alla beteckningar på riaa, pickuper, skivspelarmärke och förstärkarmodeller i huvudet, så här får gärna HKS, ägaren av prylarna eller annan med större kunskap än jag träda in och hjälpa till - kör väl på med lite fler bilder då:

Först lite analogt...




















Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2009/11/23 :  19:54:16  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Blir ju inget ljud om man inte har någon förstärkare, försteget har ni ju sett såklart, men det krävs ju ett eller ett par slutsteg också - i detta fallet rörsteg...



Hehe - skojar bara Det handlar så klart om biffiga monosteg från VTL, dock rörsteg som jag tidigare sa








Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2009/11/23 19:57:46
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/11/23 :  21:37:13  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Härligt med full fart frammåt, DrKim!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2009/11/23 :  23:21:51  Show Profile Send bebop a Private Message  Reply
Jag får väl förtydliga lite då:
Skivspelare: Nottingham Spacedeck med heavy dutykit (den tjockare extra plattan överst) med den separata PSU'n Wave. Den spelar med en SME 309 plus Benz Ruby H. Den andra armen är en Ace Space arm som har en ZYX R100-H pickup (dock inte vid besöket). Benzen går till Audio Research PH5 och ZYX till en ASR Basic II.

CD-spelaren är en Audio Research CD5

Försteget en VTL Reference Serie 6.5 som är en hybrid. Om den kan ni läsa här: http://www.drhifihousecalls.com.au/Reviews/VTL%20TL-6.5/VTL%20TL-6.5%20Review.htm

Monoblocken är VTL Signature MB185 II som ger 220 watt i 5 ohm i pentodläge och halva effekten i triodläge. Bestyckad med 6 st 6550C per kanal. Den kan också köras med KT88:or. Det är bara att byta. Autobiasen sköter resten. Här kan ni läsa mer http://www.vtl.com/pages/signature.html#MB185

Högtalarna är Dynaudio Confidence C4.

Kablaget är genomgående Transparent Ultra utom till tonarmarna där jag har Nordost.

"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/11/24 :  01:12:15  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Så det var här Anders o Joakim var innan dom kom till mig
En imponerande setup Bebop!
Vad är det för maskin som Beatlesboxen står på?
Nätfilter?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2009/11/24 01:12:42
Go to Top of Page

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2009/11/24 :  06:21:04  Show Profile Send bebop a Private Message  Reply
Nej, det är inget nätfilter. Jag kör med 2 hål i väggen och tänker så göra intill någon eller jag själv kan visa att min spänning är smutsig. För övrigt har VTL inbyggda reningsfilter och dom rekommenderar inga burkar.

Boxen står på en radiodel, Kenwood KT-1100. Den siste av Kenwoods stora radiodelar, sägs det. Jag har köpt både till mig själv och till kompisare via Ebay Tyskland för ca 1000-1500:- styck. Rekommenderas för den som lyssnar mycket P2.

"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2009/11/24 :  10:37:10  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
quote:
Härligt med full fart frammåt, DrKim!

Hmm - jo jag har nog lite tråkigt för tillfället, sorry om jag sabbat ditt upplägg eller så
Men det är bara att haka på
quote:
Så det var här Anders o Joakim var innan dom kom till mig

Ja vi var där hela HKS, Lördagen innan vi var hos dig, men vi hämtade inte Bowprylarna förren på väg hem från dig.
quote:
En imponerande setup Bebop!

Kan bara hålla med, jag har ju alltid gillat Dynaudio och ägt ett gäng genom åren, dock inga av denna dignitet, de gav helt klart mersmak. Det är även otroligt trevligt att komma hem till någon där det verkligen märks att det trots den fina anläggningen, är musiken som är i centrum - Bebop har en imponerande samling plattor, både vinyl och cd.









Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2009/11/24 :  10:45:10  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Hos Bebop blir man synnerligen väl mottagen både gällande mat/musik och välljud, en härlig anläggning med ett som jag tycker mycket musikaliskt och bra ljud. Avdelningen musik och då jazzen är

Fråga: Hur kan du ha 2 tonarmar dvs var finner du en brunn för den andra? Varför har dy två, funkar de för olika genrer

Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2009/11/24 :  11:00:12  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply
Härligt att se uppställningen även här på HF!

Bebop: Ser att du spelar med SME 309, roligt när vi pratade om just detta i lördags på Dirty Music Kan tänka mig att det låter bra.
Har hört Nottingham ett antal ggr och det har alltid spelat mycket bra!

Skivor är det viktigaste - gott att se en skön samling!
Skulle vara kul att höra denna anläggning vid tillfälle
Go to Top of Page

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2009/11/24 :  20:28:00  Show Profile Send bebop a Private Message  Reply
quote:
Fråga: Hur kan du ha 2 tonarmar dvs var finner du en brunn för den andra? Varför har dy två, funkar de för olika genrer


På fråga 1 så har Nottingham extra tonarmsbrunn som tillbehör med olika fästen. Innebär att motorn flyttas fram eller att man sätter tonarmen i framkant till vänster.

På fråga 2 så är svaret fåfänga.

"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein
Go to Top of Page

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2009/11/24 :  20:33:10  Show Profile Send bebop a Private Message  Reply
quote:
Skivor är det viktigaste - gott att se en skön samling!
Skulle vara kul att höra denna anläggning vid tillfälle


Man gör val här i livet och jag har valt musik framför TV, video och sport - en riktig man roas inte av en liten boll

Jag har samlat skivor på allvar sedan början av 70-talet så det har naturligtvis blivit en del. ca 80 % jazz o blues, 10 % klassisk och 10 % dagsländor.

Här är i stort sett öppet hus för den som vill komma. Det är bara att slå ett litet PM.

"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000