Author |
Topic |
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2011/06/05 : 22:00:49
|
Det har, som vanligt, kommit en massa annat imellan men större horn dyker nog upp här snart, dock inga små 15" diskanter för tillfället.
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2011/06/12 : 14:38:59
|
Nu kanske du inte vill dela med dig av dina yrkeshemligheter men jag är nyfiken på hur du går tillväga för att räkna på exempelvis en TQWT? Hornresp? Mathcad? Huvudräkning? |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
tian
200.000-klubben
1550 Posts |
Posted - 2011/07/07 : 21:28:49
|
Hänt något roligt på högtalarsidan ? |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/07/07 : 21:53:51
|
Det händer mycket... |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
tian
200.000-klubben
1550 Posts |
Posted - 2011/07/08 : 10:58:03
|
Hehe , okej ! |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2011/07/17 : 10:07:03
|
Varför är Smithhornet fasat 45 grader i mynningen? |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2011/09/05 : 21:52:24
|
Snickrat ihop trenne små kvartsvågspipor, avsedda för biografbruk, men man får nog tusan prova hemma också.
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2011/09/06 : 21:34:16
|
Vilka spännande byggen!
Jag hade en diskussion med MJK om huruvida linjekällor och kvartsvågspipor var förenligt. Vi kom inte särskilt mycket längre än att Martins Mathcad blad inte kunde simulera en utspridd linjekälla och att det troligen skulle bli lite kurvigare SPL upp i frekvens. Spekulationer bara förstås och det vi tittade på var en pipa där man hade element hela vägen. Nu vet jag inte hur dessa skapelser ser ut inuti men är jag galet ute om jag gissar att de påminner om tuva? Får man vara nyfiken och fråga hur konstruktionen ser ut i princip och om hur du lyckats få till en bra frekvenskurva?
/mvhff |
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2011/09/06 : 23:01:57
|
En bra frekvenskurva har jag fått till genom att använda 2318mm långa träpinnar, utan trams dock, kvartsvågspipa och linearay är en utmärkt väg att gå, inget som går att använda Mathcad eller andra (mediokra) beräkningshjälpmedel till.
Det här är en ca 425cm lång linjärt expanderande pipa där elementen är placerade i den första halvan av pipan, den vågiga eller kamfilterliknande kurva en pipa ger har olika nodpunkter för varje element, beroende på var i pipans längdlinje de är placerade, dessa kamformade kurvor överlappar varandra och ger, med så här många element, en extremt linjär återgivning, högre upp i registret, säg över 1khz eller så har pipan ytterst liten inverkan på frekvensgången, där blir det mer en ren linjekälla, endast elementens frekvensgång har betydelse.
Man får också en ganska hyffsad känslighet, ca 106dB/1W och f3 hamnar (oinspelade) på 64 Hz.
Ingvar |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2011/09/09 : 11:15:31
|
En liten fråga, jag går och dagdrömmer om ett par DIY-Caveman 15 (el. kanske 12) men så kom ju Yggdrasil - Hur skiljer sig ljudet på dessa två modeller som i mina ögon är mycket lika? Den synliga skillnaden är väl att Caveman har coax-element, jag är mest nyfiken på hur de olika diskanterna beter sig och om det har provats några alternativ till Faital Pro HF104, som tex. Beyma CD10fe som Bernt mfl. lovordat tidigare? |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
tian
200.000-klubben
1550 Posts |
Posted - 2011/09/13 : 21:50:15
|
Väntar även på svar på Opethic:s fråga?
Samt vad kommer priset att kunna ligga på för ett par Yggdrasil ? |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/09/13 : 23:18:03
|
Tryggast är nog att välja det som nu är färdigkonstruerat, dvs Caveman. Första versionen av Yggdrasil har jag personligen ännu inte hört men jag vet att Caveman håller mycket hög klass. De jag känner som hört båda verkar samtliga anse att Caveman är betydligt bättre så långt. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2011/09/14 : 21:37:58
|
Nu tänkte jag redovisa både avvikande åsikt visavi Bernts inlägg samt abolut medhåll med detsamma (en klassisk metod där man falsk som en scorpion stryker alla medhårs för att behålla bundsförvanter i samma andetag som man knyter band med nya).
Nåväl, jag tycker Bernt har helt rätt när han rekomenderar Caveman15", dels är den tillgänglig som byggsats, det kommer inte Yggdrasil att bli, sedan är den , som han säger , färdig, det är inte Yggdrasil ännu.
Å andra sidan så tycker jag att Yggdrasil är en ännu bättre högtalare, nu är jag den enda i sällskapet som har använt den i en vettig miljö, nämnligen här hemma, och, som jag ser (hör?) det så gör Yggdrasil det Caveman gör fast med extra allt, långt ifrån inspelade, det tar hundratals timmar vid vanlig lyssningsnivå (ca 110dB) så har den betydligt mer kraft och tyngd i botten, går djupare, och diskanten, coaxen i Caveman har den bästa diskant jag hört från ett sådant element, men en separat hf driver i ett horn har bättre arbetsbetingelser, den driver vi använder i Yggdrasil Faital HF104, är min absoluta favorit och har avlöst Beyma CD10 på den posten, jag använder ingen annan hf driver idag i mina pro-högtalare.
Caveman har än så länge ett övertag när det gäller dynamik, särskillt när man spelar svagt, om det är relaterat till inspelning eller om det är kvartsvågspipans egenskaper vet jag inte ännu.
Avlutningsvis så får man också tänka på att Yggdrasil kommer att kosta nästan dubbelt så mycket som färdigbyggda Caveman, väldigt dyra material i lådan, mycket kostsamt baselement och extremt mycket arbetstid för byggnation.
Ingvar |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2011/09/19 : 21:59:39
|
Nu har den här lille burken spelat här några dagar, vid första inkoppling trodde jag att något var fel, det var helt totalt tyst i högtalarna, utan signal men med fullt påvridet efterföljande linjesteg och 104 dB känslighet på högtalarna.
Senil som jag är så glömde jag att sänka innan jag la på pickupen på skivan, då det var Annabel Lamb, Once Bitten, som låg på så blev det en ganska våldsam upplevelse, men riaa steget fungerade som det skulle och sedan dess har det fått spela här.
Som framgått helt knäpp tyst, inget brus, inget brum, extremt enkelt, byggt på den bästa OP-amp som existerar , Burr Brown OPA 2134, passiv riaa korrektion mellan de två förstärkarstegen, god noggranhet mot riaakurvan, bättre än 0,5dB, inga kondensatorer i signalvägen och en extremt smakfull färg på lådan, vad kan man mer begära?
Ingvar |
|
|
No Frills Audio
Member
94 Posts |
Posted - 2011/09/20 : 20:59:31
|
Jag har avnjutit Fröken Wägner under dagen och kan bara bekräfta det Ingvar skriver. Faktum är att Wägner spelar spelar skjortan av väldigt många mkt dyrare Riaa-steg. Så håll hårt i kläderna! Hör gärna av er för lyssning!
/Claes |
Cavemanklanen - Catacombs - Barabbas - Beyma - FaitalPro - Fostex - Monacor - Mundorf
|
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2011/10/01 : 17:27:45
|
Jag har påbörjat ett nytt projekt som har som slutmål att hitta golvet i gästrummet.
Därför har jag travat upp ca 50Kg hifitidningar, Hifi-Musik, High Fidelity, HiFi News & Record review, etc, dessa går ner i pappersåtervinningen om ingen vill ha dem, avhämtning i Kungsbacka.
Ingvar |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2011/10/22 : 15:06:13
|
En forumvän kontaktade mig för en liten tid sedan, undrade om jag var intresserad av ett byte av prylar.
Hans anbud var helt oemotståndligt då jag faktiskt (oavsett vad Brittmarie säger) behövde ett slutsteg till.
Det skall, kanske, stå i gästrummet när det är färdigfixat därinne.
Nu fick det låna ML11:ans plats i hyllan en stund, mest för funktionstest, lite lyssna också tänkte jag.
Det här skall vara ett Ottala slutsteg, tillverkat under hans tid hos H/K, inte hittat någon dokumentation alls.
Att det är tillverkat i USA råder inga tvivel om, normal amerikansk totalusel finish men bra material.
Transformatorn få väl anses som väldimensionerad, den fyller i princip lådan.
Undersökning av kretslösning och komponenter kommer så småningom, nu spelar jag bara på den, det här är nämligen att av de bästa slutsteg jag hört.
Lite dragning åt det "mörka" hållet, precis som gamla ML steg, basen är helt vettlös, ungefär som Hiragas monster, ren pålkran, men det här steget levererar också effekt, mycket effekt, gissningsvis ca200W, mätningar kommer så småningom.
Skall lyssna några dagar till först.
Ingvar |
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2011/10/29 : 15:34:26
|
De som känner mig eller varit på besök här hemma vet att jag inte är intresserad av hur prylarna ser ut, uteslutande intresserad av hur det låter, i själva verket föredrar jag spånskivemonument i vardagsrummet framför pianoglans och meningslösa dekorationer.
Nu är det många som har en helt annan syn på heminredning och vill kunna integrera sitt musikintresse med ett hem som inte ser ut som en brädgård, således har jag krupit till korset.
Först ut som resultat av mitt försök att i någon mån anpassa mig till alla er med ett mer estetiskt sinnelag kommer här Tuva deLuxe, en vanlig Tuva men i festkostym.
Utvalda björkskivor med mycket markant ådring i kombination med ett väldigt trevligt högtryckslaminat.
Laminatet kallas svart labrador, ser ut som svart granit med mycket glimmerinslag, högblankt.
Björken är antikvaxad, ger en yta med en mjuk sidenglans i kontrast till det högblanka laminatet.
Trevliga små terminaler för inkoppling får komplettera.
Lite ytterligare småputs tillkommer men något så här kommer de att se ut.
Ingvar
|
Edited by - Ingvar.Ahlberg on 2011/10/29 15:39:54 |
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2011/10/29 : 15:43:59
|
quote: Först ut som resultat av mitt försök att i någon mån anpassa mig till alla er med ett mer estetiskt sinnelag kommer här Tuva deLuxe, en vanlig Tuva men i festkostym.
Du har lyckats väl tycker jag, trevligt utseende och lite annorlunda Jag ser fram emot ett Stockholmsbesök som jag tror Bernt nämnde skulle ske i oktober? Hör av er, det skulle uppskattas |
|
|
bearwik
200.000-klubben
4289 Posts |
Posted - 2011/10/29 : 16:59:42
|
[quote][Jag ser fram emot ett Stockholmsbesök som jag tror Bernt nämnde skulle ske i oktober? /quote] Jag med, men det börjar bli ont om oktober nu. |
Jävligt nöjd Tannoyägare! Mer membranyta åt folket! Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066
|
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2011/10/29 : 17:36:32
|
quote: Jag med, men det börjar bli ont om oktober nu.
Beror på vilket år han avsåg |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/10/29 : 23:46:41
|
Hehe, det blir inte alltid som tänkt. Jag får väl dra till med att jag menade november egentligen. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Ingvar.Ahlberg
1969 Posts |
Posted - 2011/11/08 : 20:48:23
|
Små käcka baselement!
Nu har det blivit så att jag kan tillhandahålla Beyma 21L50 till den som vill bygga riktiga högtalare, inte hörlurar.
Det här elementet, jag tycker det är den bästa bashögtalare någonsin, tillverkas inte längre, men det fanns ett restlager, dessa element är nu på väg till Sverige.
När det gick ur produktion/prislista låg det väl på ca 6.500:-/st, de som kommer nu kan köpas för 3100:-/st
Varför skall man ha sådana då?
Det har Ni väl inte glömt? Vi kom ju överens om:
Ingvar |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2011/11/08 : 22:52:54
|
Är det så att vi kan se fram emot en Cave Grand Father?
/mvhff |
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
|
|
Topic |
|