HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Butikshyllan
 Två Halmstadflyttar och en björn i Nissan
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 40

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2011/06/05 :  22:00:49  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Det har, som vanligt, kommit en massa annat imellan men större horn dyker nog upp här snart, dock inga små 15" diskanter för tillfället.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2011/06/12 :  14:38:59  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Nu kanske du inte vill dela med dig av dina yrkeshemligheter men jag är nyfiken på hur du går tillväga för att räkna på exempelvis en TQWT? Hornresp? Mathcad? Huvudräkning?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2011/07/07 :  21:28:49  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Hänt något roligt på högtalarsidan ?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/07/07 :  21:53:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det händer mycket...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2011/07/08 :  10:58:03  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Hehe , okej !
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/07/17 :  09:21:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Får väl precisera mig: http://www.no-frills-audio.se/viewtopic.php?f=75&t=107

Ingvar semestrar just nu, det är nog därför han inte skriver tror jag.
Eller också har han återgått till sitt mördande arbetstempo. (Inget skämt!)

Själv ser jag mycket fram emot provlyssning av Yggdrasil: http://www.no-frills-audio.se/viewtopic.php?f=76&t=50

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Edited by - Bernt Jansson on 2011/07/17 09:25:17
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/07/17 :  10:07:03  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Varför är Smithhornet fasat 45 grader i mynningen?
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2011/09/05 :  21:52:24  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Snickrat ihop trenne små kvartsvågspipor, avsedda för biografbruk, men man får nog tusan prova hemma också.

Ingvar

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2011/09/06 :  21:34:16  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Vilka spännande byggen!

Jag hade en diskussion med MJK om huruvida linjekällor och kvartsvågspipor var förenligt. Vi kom inte särskilt mycket längre än att Martins Mathcad blad inte kunde simulera en utspridd linjekälla och att det troligen skulle bli lite kurvigare SPL upp i frekvens. Spekulationer bara förstås och det vi tittade på var en pipa där man hade element hela vägen.
Nu vet jag inte hur dessa skapelser ser ut inuti men är jag galet ute om jag gissar att de påminner om tuva? Får man vara nyfiken och fråga hur konstruktionen ser ut i princip och om hur du lyckats få till en bra frekvenskurva?

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2011/09/06 :  23:01:57  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
En bra frekvenskurva har jag fått till genom att använda 2318mm långa träpinnar, utan trams dock, kvartsvågspipa och linearay är en utmärkt väg att gå, inget som går att använda Mathcad eller andra (mediokra) beräkningshjälpmedel till.

Det här är en ca 425cm lång linjärt expanderande pipa där elementen är placerade i den första halvan av pipan, den vågiga eller kamfilterliknande kurva en pipa ger har olika nodpunkter för varje element, beroende på var i pipans längdlinje de är placerade, dessa kamformade kurvor överlappar varandra och ger, med så här många element, en extremt linjär återgivning, högre upp i registret, säg över 1khz eller så har pipan ytterst liten inverkan på frekvensgången, där blir det mer en ren linjekälla, endast elementens frekvensgång har betydelse.

Man får också en ganska hyffsad känslighet, ca 106dB/1W och f3 hamnar (oinspelade) på 64 Hz.

Ingvar

Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/09/09 :  11:15:31  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
En liten fråga, jag går och dagdrömmer om ett par DIY-Caveman 15 (el. kanske 12) men så kom ju Yggdrasil - Hur skiljer sig ljudet på dessa två modeller som i mina ögon är mycket lika?
Den synliga skillnaden är väl att Caveman har coax-element, jag är mest nyfiken på hur de olika diskanterna beter sig och om det har provats några alternativ till Faital Pro HF104, som tex. Beyma CD10fe som Bernt mfl. lovordat tidigare?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2011/09/13 :  21:50:15  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Väntar även på svar på Opethic:s fråga?

Samt vad kommer priset att kunna ligga på för ett par Yggdrasil ?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/09/13 :  23:18:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Tryggast är nog att välja det som nu är färdigkonstruerat, dvs Caveman. Första versionen av Yggdrasil
har jag personligen ännu inte hört men jag vet att Caveman håller mycket hög klass. De jag känner som
hört båda verkar samtliga anse att Caveman är betydligt bättre så långt.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2011/09/14 :  21:37:58  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Nu tänkte jag redovisa både avvikande åsikt visavi Bernts inlägg samt abolut medhåll med detsamma (en klassisk metod där man falsk som en scorpion stryker alla medhårs för att behålla bundsförvanter i samma andetag som man knyter band med nya).

Nåväl, jag tycker Bernt har helt rätt när han rekomenderar Caveman15", dels är den tillgänglig som byggsats, det kommer inte Yggdrasil att bli, sedan är den , som han säger , färdig, det är inte Yggdrasil ännu.

Å andra sidan så tycker jag att Yggdrasil är en ännu bättre högtalare, nu är jag den enda i sällskapet som har använt den i en vettig miljö, nämnligen här hemma, och, som jag ser (hör?) det så gör Yggdrasil det Caveman gör fast med extra allt, långt ifrån inspelade, det tar hundratals timmar vid vanlig lyssningsnivå (ca 110dB) så har den betydligt mer kraft och tyngd i botten, går djupare, och diskanten, coaxen i Caveman har den bästa diskant jag hört från ett sådant element, men en separat hf driver i ett horn har bättre arbetsbetingelser, den driver vi använder i Yggdrasil Faital HF104, är min absoluta favorit och har avlöst Beyma CD10 på den posten, jag använder ingen annan hf driver idag i mina pro-högtalare.

Caveman har än så länge ett övertag när det gäller dynamik, särskillt när man spelar svagt, om det är relaterat till inspelning eller om det är kvartsvågspipans egenskaper vet jag inte ännu.

Avlutningsvis så får man också tänka på att Yggdrasil kommer att kosta nästan dubbelt så mycket som färdigbyggda Caveman, väldigt dyra material i lådan, mycket kostsamt baselement och extremt mycket arbetstid för byggnation.

Ingvar

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2011/09/19 :  21:59:39  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Nu har den här lille burken spelat här några dagar, vid första inkoppling trodde jag att något var fel, det var helt totalt tyst i högtalarna, utan signal men med fullt påvridet efterföljande linjesteg och 104 dB känslighet på högtalarna.

Senil som jag är så glömde jag att sänka innan jag la på pickupen på skivan, då det var Annabel Lamb, Once Bitten, som låg på så blev det en ganska våldsam upplevelse, men riaa steget fungerade som det skulle och sedan dess har det fått spela här.

Som framgått helt knäpp tyst, inget brus, inget brum, extremt enkelt, byggt på den bästa OP-amp som existerar , Burr Brown OPA 2134, passiv riaa korrektion mellan de två förstärkarstegen, god noggranhet mot riaakurvan, bättre än 0,5dB, inga kondensatorer i signalvägen och en extremt smakfull färg på lådan, vad kan man mer begära?

Ingvar

Go to Top of Page

No Frills Audio
Member

94 Posts

Posted - 2011/09/20 :  20:59:31  Show Profile  Visit No Frills Audio's Homepage Send No Frills Audio a Private Message  Reply
Jag har avnjutit Fröken Wägner under dagen och kan bara bekräfta det Ingvar skriver. Faktum är att Wägner spelar spelar skjortan av väldigt många mkt dyrare Riaa-steg. Så håll hårt i kläderna!
Hör gärna av er för lyssning!

/Claes

Petter - Claes - Bernt --- www.no-frills-audio.se

Cavemanklanen - Catacombs - Barabbas - Beyma - FaitalPro - Fostex - Monacor - Mundorf
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2011/10/01 :  17:27:45  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Jag har påbörjat ett nytt projekt som har som slutmål att hitta golvet i gästrummet.

Därför har jag travat upp ca 50Kg hifitidningar, Hifi-Musik, High Fidelity, HiFi News & Record review, etc, dessa går ner i pappersåtervinningen om ingen vill ha dem, avhämtning i Kungsbacka.

Ingvar

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2011/10/22 :  15:06:13  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
En forumvän kontaktade mig för en liten tid sedan, undrade om jag var intresserad av ett byte av prylar.

Hans anbud var helt oemotståndligt då jag faktiskt (oavsett vad Brittmarie säger) behövde ett slutsteg till.

Det skall, kanske, stå i gästrummet när det är färdigfixat därinne.

Nu fick det låna ML11:ans plats i hyllan en stund, mest för funktionstest, lite lyssna också tänkte jag.

Det här skall vara ett Ottala slutsteg, tillverkat under hans tid hos H/K, inte hittat någon dokumentation alls.

Att det är tillverkat i USA råder inga tvivel om, normal amerikansk totalusel finish men bra material.

Transformatorn få väl anses som väldimensionerad, den fyller i princip lådan.

Undersökning av kretslösning och komponenter kommer så småningom, nu spelar jag bara på den, det här är nämligen att av de bästa slutsteg jag hört.

Lite dragning åt det "mörka" hållet, precis som gamla ML steg, basen är helt vettlös, ungefär som Hiragas monster, ren pålkran, men det här steget levererar också effekt, mycket effekt, gissningsvis ca200W, mätningar kommer så småningom.

Skall lyssna några dagar till först.

Ingvar

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2011/10/29 :  15:34:26  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
De som känner mig eller varit på besök här hemma vet att jag inte är intresserad av hur prylarna ser ut, uteslutande intresserad av hur det låter, i själva verket föredrar jag spånskivemonument i vardagsrummet framför pianoglans och meningslösa dekorationer.

Nu är det många som har en helt annan syn på heminredning och vill kunna integrera sitt musikintresse med ett hem som inte ser ut som en brädgård, således har jag krupit till korset.

Först ut som resultat av mitt försök att i någon mån anpassa mig till alla er med ett mer estetiskt sinnelag kommer här Tuva deLuxe, en vanlig Tuva men i festkostym.

Utvalda björkskivor med mycket markant ådring i kombination med ett väldigt trevligt högtryckslaminat.

Laminatet kallas svart labrador, ser ut som svart granit med mycket glimmerinslag, högblankt.

Björken är antikvaxad, ger en yta med en mjuk sidenglans i kontrast till det högblanka laminatet.

Trevliga små terminaler för inkoppling får komplettera.

Lite ytterligare småputs tillkommer men något så här kommer de att se ut.

Ingvar

Edited by - Ingvar.Ahlberg on 2011/10/29 15:39:54
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/10/29 :  15:43:59  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
quote:
Först ut som resultat av mitt försök att i någon mån anpassa mig till alla er med ett mer estetiskt sinnelag kommer här Tuva deLuxe, en vanlig Tuva men i festkostym.

Du har lyckats väl tycker jag, trevligt utseende och lite annorlunda
Jag ser fram emot ett Stockholmsbesök som jag tror Bernt nämnde skulle ske i oktober? Hör av er, det skulle uppskattas
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2011/10/29 :  16:59:42  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
[quote][Jag ser fram emot ett Stockholmsbesök som jag tror Bernt nämnde skulle ske i oktober? /quote]
Jag med, men det börjar bli ont om oktober nu.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/10/29 :  17:36:32  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
quote:
Jag med, men det börjar bli ont om oktober nu.

Beror på vilket år han avsåg
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/10/29 :  23:46:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hehe, det blir inte alltid som tänkt. Jag får väl dra till med att jag menade november egentligen.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2011/11/08 :  20:48:23  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Små käcka baselement!

Nu har det blivit så att jag kan tillhandahålla Beyma 21L50 till den som vill bygga riktiga högtalare, inte hörlurar.

Det här elementet, jag tycker det är den bästa bashögtalare någonsin, tillverkas inte längre, men det fanns ett restlager, dessa element är nu på väg till Sverige.

När det gick ur produktion/prislista låg det väl på ca 6.500:-/st,
de som kommer nu kan köpas för 3100:-/st

Varför skall man ha sådana då?

Det har Ni väl inte glömt? Vi kom ju överens om:

Ingvar

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2011/11/08 :  22:52:54  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Är det så att vi kan se fram emot en Cave Grand Father?

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page
Page: of 40 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000