HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Butikshyllan
 Två Halmstadflyttar och en björn i Nissan
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 40

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6796 Posts

Posted - 2011/04/02 :  20:55:02  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag funderade på att få dig Ingvar att prova med en 12'a istället för 2 8'or för att det skulle bli lättare för rörstegen man har, men nu börjar det bli stort och det skall bli kul att höra dessa nya monster.

Nu är det så att de där små 8-tummarna är några fjuttar utan de är väldigt kompetenta de skulle funnits i en 16 ohms version då hade jag haft ett par av RKL'erna redan.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2011/04/02 :  22:30:49  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Jojomän Anders, RLK är konstruerat för en 12", två st 8" har nästan samma effektiva membranarea som en 12 och fungerar således i princip lika bra, det har hänt mycket sedan Du lyssnade här sist, dels börjar elementen så sakterliga bli inspelade, går numera riktigt djupt och med en nästan våldsam kraft.

Den nya diskanten som sitter i, Faital HF104 och helt nytt filter har förändrat diskantbeteendet enormt, nu kan man spela de tidiga Bruce Cockburn skivorna (det gör man ju för den fantastiska basinsspelningen) utan att bli iriterad på den överdrivet skrikiga toppen och väldigt närmickade cymbaler.

Den 12" som jag provat med, Beyma 12P80Nd blir en våldsamt rolig variant av RLK, då känsligheten blir ca 103dB så måste vi ha ett horn till hf delen, det får inte plats i lådan så det får således hamna ovanpå.

Skall testa med Faital 12FH500 också, ett trevligt element som kanske kan möjliggöra en kombination med Beyma TPL150 i lådan.

4 ohms lasten som de två åttorna presenterar torde inte vara ett problem för någon välkonstruerad rörförstärkare, har provat med en gammal Edison12 (för övrigt en fantastisk förstärkare) och en hel del med min egen Vamp och det fungerar aldeles utmärkt, nu har ju Vampen Luxman utgångstrafo, troligen bland de bästa som finns och den driver det mesta trots sin ganska blygsamma uteffekt.

Du får nog stanna till här igen Anders när Du har vägarna förbi, det har utvecklats, ganska dramatiskt, med inspelningstiden och nya diskantdrivers.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6796 Posts

Posted - 2011/04/03 :  15:11:23  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag lovar att säga till när jag har vägarna förbi Ingvar men just nu kör jag på östsidan men lär väl för körningar till GBG någon gång och då tar jag med min lilla förstärkare och en del musikmaterial jag lyssnar på.

Jag har en ide' som jag har funderat på ett tag som vi kan diskutera när jag är hemma hos dig.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2011/04/30 :  10:08:24  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Nu är det bara en vecka fram till Sweetspotmässan i Jönköping.

Tänkte att det kunde vara på sin plats att fresta lite med dels vad Bernt, Claes och undertecknad har trixat ihop och tänker visa under mässan.

Dels detta, som började med ett billass fullt med plywoodbitar och som fått namnet Caveman 15:

Vi kommer även att visa ett par av the Gunsinger, byggda från en komplett byggsats av en äldre herre.

Betsat med Zar, salem maple, utmätkt diy bets.

Just nu håller projektledaren på med filter och dämpmaterial.

Jag hoppas vi ses i Jönköping nästa helg!

Ingvar

Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/04/30 :  10:40:25  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Åhh, det är det som är det unika med Ingvars högtalare - "Dämpmaterial av 100% huskatt", ekologiskt så det förslår

Caveman 15 ser fin ut, är det filt på baffeln?

En detalj som gått mig helt förbi - Vad sitter det för element i Caveman 15?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2011/04/30 :  11:11:14  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Jodå, dämpkatt är jättebra men i detta fall är det projektledaren som är i lådan, monterar troligen filter.

Ytmaterialet på Caveman är skalet från en ko, djurvänner kan andas ut, det är från en konstgjord ko, så kallat konstläder.

Elementet är Beyma 15XA38Nd.

Ingvar

Go to Top of Page

FinnJ
Starting Member

8 Posts

Posted - 2011/04/30 :  11:38:21  Show Profile Send FinnJ a Private Message  Reply
Hvilken bass er du bruker i de småtassene ?
Du skjønner , jeg lånte bort mine QW-4 til junior og får de IKKE tilbake

Diy....
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2011/04/30 :  11:52:19  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Hei Finn!

Basen i the Gunsinger är Faital 10PR300, "storebror" till 8PR200 som används i QW-4, diskanten är densamme, HF104 och tractrixhornet.

Ingvar

Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2011/04/30 :  12:57:26  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Caveman är läcker och ser potent ut, bra jobbat! Hoppas jag får tillfälle att lyssna någon gång.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2011/04/30 :  17:50:57  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
- Jag har lyssnat, om än bara en kortis men

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2011/05/01 :  03:49:25  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Den där typen av dämpmaterial har jag också provat. Funkade bra på låg volym men när jag crankade mina hutlösa 3,5W per kanal uppstod det en del missljud. Är dock inte missnöjd över det, det är misstagen man lär sig av...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2011/05/03 :  06:16:32  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
En liten skylt behövs också.

Ingvar

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/05/03 :  07:49:33  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
De där såg mycket frestande ut! Gårde att få levererade utan det dära "lörvet" i lådan, du förstår min vovve är allergisk mot såna..
Skämt åsido, sitter det Beyma även i Gunsinger? (Jag trodde du snavat fel först, antog att de hette Gunslinger, såsom i revolverman?)
Vad kan slikt kösta då?
MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2011/05/03 :  08:24:29  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Några poster upp: "Basen i the Gunsinger är Faital 10PR300, "storebror" till 8PR200 som används i QW-4, diskanten är densamme, HF104 och tractrixhornet."

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2011/05/04 :  12:29:40  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Vi brukar försöka få ut katten ur lådorna innan leverans så det skall nog lösa sig.

Jag vågade inte kalla dem the Gunslinger, då hade säkert Roland Deschain klivit ut ur en spegel någon gång då jag inte är på min vakt.

Komplett byggsats med element, filterkomponenter, sågad och fräst lådsats, intagsplåtar med WBT kontakter, islagsmuttrar, alla skruvar, internkablage och dämpmaterial kostar 7800:-/par.

Ingvar

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2011/05/04 :  23:45:05  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Vi skulle antikvaxa på betsen, Brittmarie och jag, vi började men tog sedan ett glas vin i stället, nu har Hon gått till sängs, men det är fortfarande långt till lördag och mässöppning, mässan öppnar kl 10:00 på lördag, lite märkligt, troligen är avsikten att alla skall träffas i receptionen först så vi kan lösa melodikrysset gemensamt.

Ingvar

Go to Top of Page

FinnJ
Starting Member

8 Posts

Posted - 2011/05/09 :  18:17:39  Show Profile Send FinnJ a Private Message  Reply
Huff, der var jeg litt treg som det heter på Norsk Denne høytaleren er spesiallaget for Gangstha Rap.......

Diy....
Go to Top of Page

Klas
Member

188 Posts

Posted - 2011/05/09 :  19:27:57  Show Profile  Visit Klas's Homepage Send Klas a Private Message  Reply
Hmm, den där gunsinger såg intresant ut, kanske till och med något jag skulle klara av att knåpa ihop.

Går det att provlyssna en sådan någon gång kanske?

Mvh Klas

www.noiseoferror.se
www.youtube.com/noiseoferror
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2011/05/09 :  20:42:51  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Det kommer att finnas Gunsinger att provlyssna i Kungsbacka snart, mässparet åkte till Linköping och ett par skall resa till Kungliga Huvudsaken för att vara med på LLB mässan nästa vecka men nya är på gång, hör av Dig så ordnar vi något.

Ingvar

Go to Top of Page

Klas
Member

188 Posts

Posted - 2011/05/09 :  21:30:30  Show Profile  Visit Klas's Homepage Send Klas a Private Message  Reply
Kungsbacka är ju inte ens långt!

www.noiseoferror.se
www.youtube.com/noiseoferror
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2011/05/10 :  00:31:44  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
quote:
LLB mässan

Vad är det?

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2011/05/10 :  01:24:08  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
LLB är en mässa för Ljud, Ljus och Bild för professionelt bruk, skandinaviens största tror jag, på Älvsjö nästa vecka.

Ingvar

Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2011/05/10 :  10:06:36  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
På det viset, synd att det är för branschfolk, hade varit kul att se den på hemmaplan.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Edited by - bearwik on 2011/05/10 20:44:12
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2011/05/10 :  20:32:49  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Vi har hittat en riktigt vettig högtalarkabel.

Tasker C277, 2x4 kvadrat, ofc, väldigt genomtänkt med mellanisolering i tjock, extremt mjuk pvc som ger mycket bra mekanisk dämpning, duger även på scen.

Termineras med våra egna bananer som både crimps och löds, då kabeln inte är förtent så anser jag att den alltid skall lödas.

Priset känns vettigt, 60:-/m och 45:-/banan. Prisexempel:ett par 3 metare färdigterminerade hamnar komplett på 720:-

Ingvar

Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2011/06/01 :  10:14:28  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Hur blev det med storasyster RLK 15"

Go to Top of Page
Page: of 40 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000