HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Öppen bildtråd DIY-Uppsala 2009
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2009/11/15 :  18:59:53  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Goa gubbar

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/11/15 :  19:40:14  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Blomman, Bernt, Pac och Tobbe väl?
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/11/15 :  19:40:48  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Ja (Blomman = Imperial)

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/11/15 :  19:50:40  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Trevligt att Hififorums arrangemang uppmärksammas på andra forum.....

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=7492

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=856686#856686.............

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

JockeEL84
fd ignatz

122 Posts

Posted - 2009/11/15 :  21:10:07  Show Profile  Visit JockeEL84's Homepage Send JockeEL84 a Private Message  Reply
Vill skicka ett stort tack till arrangörer och utställare! För mig betyder det mycket att få en möjlighet att bekanta sig med olkia "tänk" och designmål, det blir lärorikt. Och kul!
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2009/11/15 :  21:36:05  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Superkul dag! Inspirerande med alla fina byggen och kul att träffa medlemmar IRL! Tack till arrangörerna!
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2009/11/15 :  22:35:45  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Det var en kul och entusiasmerande helg i Uppsala, man kunde lyssna tills öronen blödde.

Ett av de system jag gillade var Levandes anläggning. Lords snygga rörsteg står bredvid.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2009/11/15 :  22:41:55  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Hoktunas uppsättning var också bra, klart imponerande ljud från 8 watt!
Under syns Wadia CD och DAC.

De åtta watten drev de här. Tobbe L's högtalare till höger.

Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2009/11/15 :  22:45:42  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Cittroman bygger minimalistiskt, här är ett av årets bidrag, en liten bredbandare, en något större bas plus två slavbasar.

Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2009/11/15 :  23:03:13  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Kansas bidrag var en läcker och ambitiös skivspelare.

Även armen var DIY och snygg.

Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2009/11/15 :  23:17:17  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Petter och Klasse fixar med delningsfiltret i Klasses helt nya Tannoybygge.

Petter förklarar vad de gjorde.

Och så här ser de ut. Finishen är inte riktigt på topp ännu.

Klasse hade även med en nybyggd skivspelare, som vi tyvärr inte kunde lyssna på p g a att träet hade svält så att skivtallriken kärvade.

En genialt enkel inställning för nåltrycket.

Go to Top of Page

ztenlund

8776 Posts

Posted - 2009/11/15 :  23:27:16  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
cittromans lilla låda ur en lite annan vinkel:

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

ztenlund

8776 Posts

Posted - 2009/11/15 :  23:31:13  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
classes högtalare var det ja...

För att justera en frekvensgång som inte var helt till belåtenhet kom Petter med följande förslag:

som monterades:

varpå en förklaring från Professor Persson följde.

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

ztenlund

8776 Posts

Posted - 2009/11/15 :  23:35:53  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
classes skivspelare innehöll en DD-motor från Pioneer, manöverknappar från Biltema och om jag minns rätt "sämta *biip* träslaget bok". Som sagt gick det inte att spela på den pga för dagen förhöjd luftfuktighet.

En lite bättre bild på armlagringen avslöjar rakbladsvass precision ():

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/11/16 :  08:15:33  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Det var flera som hade lite sladd med sig och som hade lite olika sätt att förvara den. Det här var Petters variant.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2009/11/16 :  08:21:15  Show Profile Send Andrén a Private Message  Reply
Korrigering Micke, Det därär mina sladdlådor =)

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/11/16 :  08:40:58  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Nästa system drevs av den här elektroniken

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top

Edited by - Micke Y on 2009/11/16 11:47:54
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/11/16 :  11:49:03  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Patrik ställer in eq och delning

Micke

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/11/16 :  16:24:40  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
När jag satte på min Kamelot CD så satt Patrik bakom och sa -högre, högre - hela tiden och de här små burkarna kunde verkligen spela högt. Vilket drag.

Micke

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/11/16 :  16:30:08  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Anslutningarna var proffs grejor

Micke

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/11/16 :  20:50:59  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Så här såg en kanalen ut under mässan. Jag har bilder på ganska många olika placeringar som testades innan dom hittade rätt vilket är ganska typiskt. Det tar lite tid att hitta rätt och det är MYCKET annorlunda med de stora rummen. Ofta behöver man balansera om dom ganska ordentligt.
Bordet står där får att kyssarna behövde lite baffelstöd i just det här rummet.

Micke

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/11/16 :  21:35:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Basen försvann ju i Hoktunas grejer också, han fick styra upp det hela med Tobbes sub.
Det händer saker när man ställer upp i andra rum.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/11/16 :  21:40:02  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jättekul att se alla bilder! Själv hade jag fullt upp med att ha trevligt att kameran glömdes bort

Jag vet att det fanns fler som sprang runt med kamera...kom igen nu, upp med bilderna
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2009/11/16 :  22:02:19  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Jag har en bild på Patriks horn, eller waveguides kanske det var.
Man ser i vilket fall banddiskanten (det guldgula bandet)
och öppningen för mellanregisterelementen. Där något sinnrikt galler ligger framför elementet, som ska ha en ljudmässig anledning
till att finnas där.

Jag tyckte Patriks toppar lät riktigt bra (men hann lyssna alldeles för lite på dom iofs) och jag hann inte heller med att få
en full förklaring över konstruktionen, inte ens en halv ...

Jag skulle verkligen uppskatta lite mer information om hornen och dess principer. Jag vet inte om du har någon beskrivning
nånstanns på nätet du kan länka till, t.ex.

Edited by - Mickel-mackel on 2009/11/16 22:05:40
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/11/17 :  01:07:17  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Några bilder från gångna helgens mässa, lite av varje, långtifrån heltäckande...

Detta var ett väldigt trevligt arrangemang
Tack Petter P + medhälpare som höll ihop det hela!
Å tack fikafixarna samt till alla som kom - med eller utan grejor!

Börjar med en liten skvätt bilder, fler kommer framöver.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2009/11/17 12:48:44
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000