Author |
Topic |
Eriken
Member
56 Posts |
Posted - 2010/02/14 : 17:37:30
|
En ny fundering jag har är hur det funkar med nåltrycket. Jag har skaffat en nålvåg och märkte att det är mycket viktigt att nålen vägs in i exakt samma höjd som skivan. Jag har fått höra att detta inte skulle spela roll utan att jag kunde lägga nålvågen direkt på talriken och väga direkt. Detta betyder i mitt fall +2 cm.
Jag vägde in nålen genom att ta bort tallriken och lägga vågen på ngt i samma höjd som skivan. Jag förstod inte hur resonemanget att det inte spelade roll med om man lade nålvågen på tallriken direkt eller inte (det är ju samma vikt). Ja, det håller jag med om men den förändras väll ändå beroende på tonarmens läge? Enligt vågen så skiljde det ca 0,5-0,7g beroende på om jag hade vålen i skivans höjd eller om jag lade vågen på tallriken.
Så hur ligger detta till?
För övrigt vill jag bara tillägga vilket ruskigt lyft det blev nu när jag har rätt nåltryck. Det som skulle vara "rätt" innan visade sig inte alls vara rätt. Rek nåltryck är 1,8g och den låg på 2,5. Jag såg ju att nålen låg riktigt djupt men litade på att det skulle vara rätt från då jag fick den.
Nu spelar det verkligen ruskigt bra. Helt otroligt att det kan låta så bra med en 2M Blue på denna spelare och direkt in i MM ingången på Rotel RA-06. Jag har tidigare klart föredragit cd#180;n men nu börjar jag ana vilken potential det finns i vinylen. Det kan bara låta så ruskigt bra med vissa skivor på vinyl att jag bara sitter som ett fån, riktigt roligt! |
Edited by - Eriken on 2010/02/14 18:00:09 |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6799 Posts |
Posted - 2010/02/14 : 18:56:01
|
Det är roligt att det börjar trilla på plats för dig var lite orolig att du skulle gå in i väggen men så blev det inte, nu är det väl dags för vinylnevrosa .
Jag har samma uppfattning som dig att viktavläsningen skall ske i samma plan som nålen ligger på skivan jag har även liknande upptäckter angående höjden vid vägningen.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
Edited by - Bubbel on 2010/02/14 18:58:31 |
|
|
Topic |
|
|
|