Author |
Topic |
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2010/09/08 : 16:36:30
|
Spännande! Det vill jag läsa |
|
|
Hinken74
Member
1102 Posts |
Posted - 2010/10/06 : 21:01:42
|
Ja man kan säga att de fick rätt bra kritik, typ årets underdrift. Löp och köp ungefär. Galet prisvärda. Dock skall jag ta mig tid att lyssna på dessa själv då jag tar recensioner med några nypor salt. Enl rececenten bör de också stå minst en meter ut i rummet dvs de kommer stå ung 1.5 m ut med djupet på högtalaren inräknat. Det går dock säkert att lösa. Sugen på deras aktiva sub-drivning med rumskompensering till dessa. |
Mvh/Henrik --------------------------------------------------------------------------------------------------- Mitt system: Von Schveikert db99, Audio aero capitole Prestige SACD SE Octave V70 samt strömrenare från Agile
|
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2010/10/06 : 21:10:48
|
Kul och grattis! Alltid skoj när det går bra för ett svenskt företag
Att de måste stå långt ut bör gå att fixa rätt lätt med eq för att kompensera för baslyftet. |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2010/10/06 : 21:24:25
|
Löp & köp tidningen?
Ska ner till bibblan och läsa imorgon. |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2010/10/06 : 22:12:34
|
Ska också köpa tidningen och läsa vad som skrivs, sedan får man väl lyssna på någon mässa (om de dyker upp) för att bilda sig någolunda uppfattning om dem då lyssning hos HiFi-Kit inte lockar så mycket. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
bbking
Member
168 Posts |
|
Figge
200.000-klubben
2175 Posts |
Posted - 2010/10/07 : 17:45:54
|
quote: Ja man kan säga att de fick rätt bra kritik, typ årets underdrift. Löp och köp ungefär. Galet prisvärda. Dock skall jag ta mig tid att lyssna på dessa själv då jag tar recensioner med några nypor salt. Enl rececenten bör de också stå minst en meter ut i rummet dvs de kommer stå ung 1.5 m ut med djupet på högtalaren inräknat. Det går dock säkert att lösa. Sugen på deras aktiva sub-drivning med rumskompensering till dessa.
En liten undran bara. Hur många har möjlighet att placera sina högtalare 1,5 meter ut från bakväggen. Gjorde en förfrågan på ett annat forum angående rumsstorlekar och dem flesta har tyvärr rum på 20-25 kvm, då blir det ganska trångt. Även få som kan köpa denna typ av högtalare. Det verkar så även om jag tittar på bilderna från mässan i Gbg att många uppställningar ser ut att stå ganska långt ut från bakväggen.Har själv inte den placeringsmöjligheten i mitt hem. Bara att gratulera dem som har ett dedikerat lyssningsrum och har akustikanpassat detta. För min egen del så skulle jag inte vilja behöva gå in iett speciellt rum bara för att fä njuta av min musik. Ser mer det som en naturlig del av hemmet.
|
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2010/10/07 : 18:23:03
|
Det vill till att bo i villa med stort vardagsrum och gärna öppen planlösning för att möblera så. I alla fall om man ska ha ett vardagsrum för familjen. Som ensamstående hade jag en gång ett vardagsrum som mätte 6x4m och där hade jag högtalarna två meter från bakre vägg och en meter från sidoväggar. Satt sedan två meter från motstående vägg. Finns inte en kvinna som skulle köpa den uppställningen, fanns då bara tre sittplatser i hela vardagsrummet, på rad i soffan. |
|
|
Figge
200.000-klubben
2175 Posts |
Posted - 2010/10/07 : 18:25:33
|
|
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2010/10/08 : 09:47:19
|
Ja, ja, nu var det ju en futonsoffa så det gav ju andra möjligheter. |
|
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2010/10/08 : 10:25:56
|
Oj vilken ångest man skulle ha varje gång man flyttar om man hade dessa stora bestar! Det är svårt nog att baxa runt hälften så tunga högtalare! Klarar Superspikes av att bära upp dessa tror ni? Är det M8-gänga på dem? |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
|
|
johmi
Member
215 Posts |
Posted - 2010/10/08 : 11:00:15
|
Om jag kikar lite snabbt i min latmask för skruvars bärförmåga vid dragning får jag att en vanlig M12 i 8.8 kvalitet klarar 28 kN. 9,82 N/kg -> ca 2850 kg. Tyvärr går min tabell inte lägre än M12 men jag tror nog att man klara en Divine 100.48 på en enda M8 utan problem...
|
Densen/Music Hall/Primare NP5 + Hegel HD11/Rega RP3 SE/Dynaudio |
|
|
jonny99
Member
432 Posts |
Posted - 2010/10/08 : 14:11:44
|
quote: En liten undran bara. Hur många har möjlighet att placera sina högtalare 1,5 meter ut från bakväggen
Det är ju ett allmänt problem. Det finns en väldig massa högtalare som enligt tillverkaren och div tester ska stå minst en meter från närmaste vägg. Jag har aldrig kunnat placera mina högtalare så och när man ser på bilder på andra människors anläggningar, här på hf tex, så verkar det som on nästan ingen placerar sina högtalare så som de borde stå. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2010/10/08 : 15:40:31
|
quote: Det är ju ett allmänt problem. Det finns en väldig massa högtalare som enligt tillverkaren och div tester ska stå minst en meter från närmaste vägg.
Just därför bör det kanske vara ganska bra med slutna lådor. |
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
|
bbking
Member
168 Posts |
Posted - 2010/10/09 : 10:50:41
|
Nu har jag läst H&Musik. Vad får man se på bild i reportaget från Arken? Jo där sitter man själv i egen person (längst ut till höger) på en demo av ...Japp, av XTZ Divine.
H&M var ju otroligt överväldigade. Jag var inte speciellt imponerad på Arken.
Jag har letat fram mina anteckningar:
"Demon i bra volym, något högt. Div musik från XTZ och publiken. Min högtalar CD fick gå alla tracksen. Diskantområdet tillbakadraget. Krispighet saknas. Övre mellanregistret är lite skrikigt och hela mellan registret är burkigt. Rapp snabb bas med fint djup. Härligt! Högtalarn har stort ljud. Den hinner inte med i snabba passager. Den spelar inte homogent och jag känner mig inte avslappnad."
Nu hade man kanske jätte förväntningar och la ribban alldeles för högt.
Känner mig lite taskig att dissa dem men det var ju så jag tyckte och upplevde.
Fast å andra sidan , jag var i rummet 2 ggr en på morgonen fullt med folk då kördes an jätte bra demo och sen fick alla spela medhavda skivor. När man låter lyssnarna spela egen musik då är man säker på att man har en bra produkt och är intresserad av att få lyssnarna göra sig sin egen uppfattning. Eloge för detta till XTZ.
En sent på em och då var det bara jag , en snubbe från Ljud å Bild och två killar från XTZ då kördes allt möjligt och bra snack. Då fick jag få svar på en del frågor jag hade ang min Roomanalyser och hade jag mer var det bara att maila.
Med andra ord super trevlig och kunnig personal.
|
bbking - System & tankar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=81532 |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2010/10/09 : 15:59:28
|
quote: En liten undran bara. Hur många har möjlighet att placera sina högtalare 1,5 meter ut från bakväggen.
Jag har mina högtalare 4.5 meter från bakväggen. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2010/10/09 : 20:25:29
|
bbking:. Rum är som rum är och rummet vi fick till gång till, gjorde tyvärr ljudet lite hårt. Man vet aldrig hur det blir på en mässa. Denna gång blev det lite ansträngt i övre mellan och diskant.
Är man seriöst intresserad gör man nog rätt i att lyssna under andra förhållanden. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
pak
Member
1572 Posts |
Posted - 2010/10/09 : 21:17:21
|
Sen så var det väl ingen direkt pluttförstärkare de använde i tidningen heller.Det har nog en hel del att säga för ljudet. Skulle själv förmodligen byta ut mina von schweikert mot såna om jag fick möjligheten framöver.Har ej hört dom men de verkar ha alla förutsättningar för att tilfredsställa mina behov. |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
|
|
bbking
Member
168 Posts |
Posted - 2010/10/10 : 12:00:49
|
Zalve: Såklart är det svårt i okända rum på kort tid få till det. Självklart skall jag försöka göra en seriös lyssning på annat håll. Gösta har dem inte (ännu) och chansen är väl störst att de finns i Torup inom en snar framtid. Så en resa dit planeras när de finns att tillgå.
|
bbking - System & tankar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=81532 |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2010/10/10 : 16:23:10
|
De finns i Torup sen länge, så det är bara att boka in ett besök. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
bbking
Member
168 Posts |
Posted - 2010/10/10 : 18:21:06
|
Javel, då har man inget val. Provlyssning skall bokas och lyssningsintryck kommer att redovisas.
Är det någon som har lust att hänga på ? Bor i Göteborg och kan plocka upp i närheten samt på vägen söderut. Lyssning inom 2 veckor. Öppettider 16:00-18:00 endast vardagar. Resan ner från Götet tar max 2 timmar så vi får dra vid 14:00-tiden och hemma runt 20:00 Ringer Fyndbörsen tisdag nästa vecka och ser om det är ledigt samt bokar tid.
Har nån lust å hänga på lägg ut/PM:a vilken dag du kan.
mvh Björn B
|
|
|
Kilgore
Member
1579 Posts |
Posted - 2010/10/10 : 19:01:34
|
Glöm inte att H&M körde med "finare" elektronik. Vet att mina HT inte låter så bra med fel elektronik. Och det där basturummet var inte det bästa. Högtalarna förtjänar att testas i rätt miljö, och med den elektronik man tänkt para dem med. Inget ont om XTZ elektronik, men deras integrerade fick storspö av min gamla Amplifix som en kompis köpte och provade just mot XTZ's integrerade |
"I love the smell of fresh napalm in the morning" /Lieutenant Colonel Bill Kilgore |
|
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2010/10/11 : 08:43:18
|
XTZ måste komma ut med bättre elektronik snart annars haltar deras sortiment med tanke på 100.49... |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
|
|
Topic |
|