Author |
Topic |
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2009/11/04 : 23:15:32
|
Canseda Med Canton, märket alla alskar att hata ;-)
I vanlig ordning så var det spridda skurar bland omdömmena. Jag själv fastnade för dom, verkar vara duktigt rappa!
Jag tog den här bilden i första hand bara för att visa att dom torrdemade en del grejer.
Men vad jag då uppmärksammade var att här har vi ju flera generationer samlade! Givetvis med ny bestyckning men lådmässigt har vi gamla RC-L stående där o vidare framåt.
Chrono heter den serien som den här högtalaren tillhör. Det finns 2 olika Chrono, den med SL i namnet o den utan.
Och jag är till o med så lat att jag inte orkar ta reda på skillnaderna.
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
Edited by - johan.björklund on 2009/11/04 23:22:37 |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2009/11/04 : 23:21:58
|
Drivningen av dom nya Ref 1.2 DC sköttes av AVM som sagt. En helt ny konstruktion som inte har släppts än.
En Sugden fick agera källa och dom spelade via PC med?
Åter till AVM
Någon har satt locket tillbaka på fel håll
Nya 1.2 är ingen liten högtalare på något sätt alls o designmässigt är det en fullträff i mina ögon.
Baksidan visar att man kan justera filtret en hel del, Bra!
Så då är vi vid slutet. Jag frågade grabbarna om hur lådan var byggd då den har en ganska komplicerad form. Trixet var limmade skivor som böjs utav värmen. exakt hur det gick till fick jag inte reda på.
*edit* För hugade spekulanter i närheten av Malmö så finns dom nu nere hos Hificenter för avlyssning.
|
|
Edited by - johan.björklund on 2009/11/07 18:15:27 |
|
|
Håkan64
Semester på egen begäran
4574 Posts |
Posted - 2009/11/05 : 00:12:46
|
Grymma bilder, men fasen vad fattig Vincent-demo. |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6798 Posts |
Posted - 2009/11/05 : 10:20:39
|
quote: Jag frågade grabbarna om hur lådan var byggd då den har en ganska komplicerad form. Trixet var limmade skivor som böjs utav värmen exakt hur det gick till fick jag inte reda på.
Det kan jag berätta för dig nästa gång vi träffas Johan.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2009/11/05 : 10:21:43
|
Fyll gärna på med info Anders!
|
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2009/11/05 : 11:04:41
|
Det man lägger märke till är att "finishen" är viktig.
Kolla bara på bilden med anslutningarna. Guldet speglar sig i den svarta kopplings- panelen och sedan vidare i de lackade trät.
Men det måste väll kosta en massa pengar?
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2009/11/05 : 12:10:48
|
Dom kostade 200K, inte billigt med andra ord! |
|
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6798 Posts |
Posted - 2009/11/05 : 13:11:15
|
quote: quote:Jag frågade grabbarna om hur lådan var byggd då den har en ganska komplicerad form. Trixet var limmade skivor som böjs utav värmen exakt hur det gick till fick jag inte reda på.
quote: Det kan jag berätta för dig nästa gång vi träffas Johan.
quote: Fyll gärna på med info Anders!
Av vad Johan har berättat är de där limmade skivorna inte mer än plywood eller som det egentligen är trälaminat.
Om jag skall bena ut hur man nu gör böjningen på t.ex denna högtalares hörnor
Jo så här går det till man använder fanér i valfri tjocklek dessa lägger man i en ugn med ånga detta får materialet att mjukna. För att få den böjningen som är längst ner på högtalaren så måste vi ha en form som består av två delar.
När laminatet har mjuknat så tar man ut det applicerar lim på ena sidan man tar nästa skikt och upprepar detta till man har fått rätt tjocklek det gäller att vara snabb för annars hinner varje skikt stelna innan man får den tilltänkta skivan i formen.
När man väl har fått den färdig limmade skivan i formen så skall den pressar ihop det finns olika sätt. Men vi kan ha ena sidan stum den andra är en flexibel stålskiva som dras över med rejäl kraft på den andra sidan det handlar om flera tons tryck. Formen kan vara flera meter lång, limmet som man använder är inte värme härdande utan härdar av tryck.
Nu skall formen vila det kan skilja på allt från skivans tjocklek till vilket träslag som används hur länge den skall vila men ett par dagar är vanligast. Sedan är det bara att bearbeta skivan till rätt form efter att den är färdig.
Man kan även göra detta hemma men då får man kanske ta två skikt åt gången tills man får den tjocklek man vill ha.
anders
|
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Egill
Member
376 Posts |
Posted - 2009/11/05 : 16:11:38
|
Satt man på rätt ställe kunde man höra att de hade en fin ljudbild, men jag tyckte ljudet var för hårt. Jag skulle gärna hört dem i ett bättre dämpat rum. Riktigt tjusiga är de i allafall |
Vituð ér enn, eða hvað? |
|
|
patrikcaesar
Member
704 Posts |
Posted - 2009/11/05 : 20:24:09
|
Fräck bild med spegeln Micke! |
Generalimportör för HALCRO i Skandinavien Återförsäljare av High end hifi. Showroom i Skånes mitt. Initiativtagare till Highendsociety.se
patrikcaesar@yahoo.com
0737 61 43 83 |
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2009/11/05 : 20:36:08
|
Läckra högtalare Fler intryck på hur de lät? |
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
|
|
Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben
4639 Posts |
Posted - 2009/11/05 : 20:36:31
|
Audionord
Audionord spelade på MOON Supernova RS cd spelare och i bakgrunden skymtar Wilson Audio senaste skapelse Sasha.
Hela setupen kopplad till Nordost Quantum QX, kablaget är Nordosts stolthet Odin. Bänken från Finite Element. Överst på bänken är det Brinkmann förstärkare och som alternativ källa till MONN cd spelaren finner vi Brinkmann vinylavläsare. Det står även något intressant längst ner i hyllan.
Audio Research DSi 200, en integrerad transistorförstärkare på 2x200w. Liten och nätt med tyngd!
Annat kul i rummet var när Björn från Nordost demade Nordosts verktyg för att ställa in anläggningen. Det är en cd skiva med nyttiga testspår som gör det lättare att identifiera förändringar som man företar sig, men även att tydliggöra brister i uppställningen. Jag köpte ett ex. |
- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare. - Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.
Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se Min hemsida http://www.bildifokus.se Facebook http://www.facebook.com/Bildifokus |
|
|
Flageborg
Member
131 Posts |
Posted - 2009/11/05 : 21:23:50
|
Audionet: "Nordosts verktyg för att ställa in anläggningen. Det är en cd skiva med nyttiga testspår som gör det lättare att identifiera förändringar som man företar sig, men även att tydliggöra brister i uppställningen."
Det er fint hvis du kan poste en oversikt som viser hvilke spor som er på CD-platen. Nyttige verktøy for kalibrering av lydoppsett er alltid interessant |
Edited by - Flageborg on 2009/11/05 21:25:18 |
|
|
Audionet
4639 Posts |
Posted - 2009/11/05 : 22:04:10
|
Den innehåller de vanliga spåren som kollar kanalbalans, i fas, ur fas osv. Men det som var nytt för mig var att man producerat ett ljud som kan närmast liknas vid ett klappande som skall börja bakom högtalaren och passera över anläggningen i en båge med jämn hastighet och avstånd för att landa vid den andre högtalaren på motsvarande ställen som den startade på andra sidan. Med hjälp av det spåret kan man bla. placera högtalarens toe in samt avstånd mellan högtalarna.
Det finns även ett spår som börjar 20 sekunder in på spåret med en 20hz ton för att med en sekunders intervaller jobba sig upp till 120-130hz. Det är fint för då kan man lätt se vilka frekvenser i bottenområdet som sätter igån rummet. Dvs. börjar rummet att bröla 43 sekunder in på skivan så har vi alltså ett problem vid 43hz.
Det finns även en del andra användbara spår, tror att det totalt sett var ett trettiotal spår. |
- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare. - Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.
Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se Min hemsida http://www.bildifokus.se Facebook http://www.facebook.com/Bildifokus |
|
|
StefanL
Member
1020 Posts |
Posted - 2009/11/06 : 07:53:05
|
Johan, Micke; Nu vill jag inte springa händelser i förväg, men var ni inne och fotade Verity's nya Finn?
ByZan; Jag tyckte dom lät lite livlösa, gråa kanske, eller oengagerade t.o.m. Men sen är detta något som någon annan kanske uppskattar med en högtalare, att dom är lite mer åt det 'strama' hållet (jag vågar inte skriva korrekta, då får jag väl en hel drös människor på mig ). |
Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet |
|
|
Audionet
4639 Posts |
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2009/11/06 : 08:49:00
|
Verity ligger på Mickes bord :o)
|
|
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2009/11/06 : 10:10:39
|
Vad ska man nu ta för rum, leta leta...... |
|
|
|
Audionet
4639 Posts |
Posted - 2009/11/06 : 16:42:18
|
Yamaha HiFi Components
Jag blev glad när jag såg Yamahas flirt med sin egen design från 70-talet! Överst den integrerade förstärkaren A-S 2000, cd spelaren CD-S 2000 och tunern T-S 1000.
eoJeud inte bara hörs, vi syns också! |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2009/11/06 : 17:32:26
|
Klockren bild!
|
|
|
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast
3863 Posts |
Posted - 2009/11/06 : 19:30:06
|
quote: Klockren bild!
Ja verkligen |
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
|
|
Audionet
4639 Posts |
|
Audionet
4639 Posts |
Posted - 2009/11/06 : 22:16:48
|
På söndagen tog jag en lyssning till inne hos High-Fi Consult, de spelade ju trots allt vinyl och på Acapella.
Jag blir lika förvånad varje gång jag lyssnar på dessa små Fidelio II MKII från Acapella Audio Arts. Att en liten burk kan spela så stort.
Elektroniken stod på en ovanlig bänk från Finite Element, det var en Pagode Master Reference Heavy Duty. Det vill säga att man har satt Cerapuc under den översta hyllan för att man skall kunna belasta den med tung elektronik. Då börjar givetvis min hjärna vandra bort mot stora vinylavläsare med massa, typ Stabi XL. Varför stod det inte en sådan på hyllan? Hmmm, det blir nog våta drömmar i natt. |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2009/11/07 : 18:11:15
|
Uj nu har Micke lagt in en överväxel, jag hinner ju inte med Iaf så skyller jag på det!
T.A.C:s cd som är en läckerbit som ni kanske förstod är toppmatad
Återigen en pryl som hade pasat fint där hemma
AE inne hos Audioactive
Och inne hos Malmö Highfi Consult
Ett halvdant försök att fånga lite rörglöd
|
|
Edited by - johan.björklund on 2009/11/07 18:11:48 |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2009/11/07 : 18:24:12
|
Rörglöd är ALLTID uppskattat. Densen prylarna har en del nya saker för sig förresten. Har haft sjukt mycket saker för mig så jag kom inte loss att skriva modellerna de demade (det ser man ju vilka det är ;)) men där händer det en massa med deras NRG uppgraderingar (finns tonvis att skriva om det). Och nya slutsteg på gång men jag skall inte skräpa ner tråden. Uppskattas gör det iaf med bilder. |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
Topic |
|