HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Hur märker man att nålen börjar bli sliten?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2009/10/22 :  21:55:07  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
När en PU inte spårar som den ska, vilka är symptomen? Jag har en Benz LP som inte låter som jag minns att den gjorde, hur jag än ställer in alla parametrar så tenderarar bla S-ljuden att "skorra". Likaså uppstår distortion i kraftiga musikpassager. Jag köpte PUn begagnad för ett och ett halvt år sedan väl medveten om att jag skulle behöva skicka iväg den förr eller senare. Är det dags nu?
Vad ska man lyssna efter, vilka "fel" uppstår när en PU slitits ut?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2009/10/30 :  16:10:43  Show Profile Send NtR a Private Message  Reply
Nja, spårningsförmågan brukar inte påverkas av att själva nålen blir sliten, möjligen skitig! Däremot kan ju själva upphängningen av nålröret ha hårdnat så mycket att det inte rör (!) sig som det ska, då blir det problem för nålen att hålla sig i spåret. Då håller ju hela tonarmens tröghet emot s.a.s. Min erfarenhet är snarare att en sliten puppa bara blir tråkig och blek, så din har nog torkat ihop eller så är nålspetsen skitig. Det senare är svårt att se, så rengör med sånt där slippapper eller nålskak och kolla om det blir bättre.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/10/31 :  15:26:06  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
Kollat nivå och impedansanpassning på RIAA'ts ingång? Låter mycket likt sådana problem, men samtidigt talar utnivån på puppan emot detta argument, men kan vara värt checka. Nu verkar det ju inte som om en ägare av dylik puppa missar en sån grej... så ber om ursäkt om jag klev i koskiten...

Som NtR säger nedan, kollat effektiv massa på tonarmen kontra kompliansen? Masssan bör vara medel till tung och jag rekommenderar åt det tyngre hållet efter egen erfaring av Benz. Kanske får Du resonansen för högt upp och en allmänt för ljus klang.

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2009/11/01 :  21:58:02  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Oj, två svar! Jag hade nästan gett upp hoppet, jag är inte så erfaren när det gäller vinyl, bara biten, så då blir det lite frågor. Jag har skickat iväg Benzen iaf. När den kommer tillbaka o jag har råd att lösa ut den ska vi se/höra om problemen kvarstår. Alltså, LPn sitter eller snarare satt på en stogiS/stabiS-kombo från Kuzma och RIAAt är Benz egen Lukaschek PP-1 som ska vara anpassad för ruby och uppåt i serien. Mao tung arm och ett RIAA som borde sitta som hand i handske. Smuts kan vara en bov men jag brukar rengöra både PU och skivor. Även nyproducerat kan låta rätt fel, trodde först att en del skivor var slitna. Jag har en kompis som hade en likadan spelare med en benz glider den visade inga dylika fasoner. Tack för svaren, jag trodde att begreppet "spårning" syftade på att klara av att spela rent i svåra passager.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000