HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Även originalgrejor kan vara undermåliga!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2009/10/16 :  14:32:54  Show Profile Send NtR a Private Message  Reply
Jag köpte för några år sedan en nål till min Shure VST-V då jag hittade en hos en firma i New York. Nålen var redan utgången men man hade ett antal kvar och jag tyckte det verkade bra att passa på eftersom jag inte trodde det var mycket kvar i min gamla nål. Leveransen gick fort och jag kunde konstatera att den nya nålen var grå istället för röd som den gamla. Numret var dock rätt och det var Micro Ridge-slipning på den, så efter diverse konsultationer med Shures support blev jag lugnad med att det var rätt ersättningsnål till min puppa. Väl monterad lät det hemskt med kornig och överbetonad diskant och skygg bas.

Efter inspelning i ett antal timmar och en brutal omgång i Audio Technicas nålrengöringsvibromaskin så försvann diskantproblemet och nålen fick sitta kvar över sommaren när jag ändå mest lyssnar på CD (undrar varför?). När hösten kom hade jag glömt nålbekymren och lyssnade glatt vidare, mest på gamla 70-talsplattor med rätt usla inspelningar (ni vet baskaggar som låter som när man sparkar på en kappsäck) och led inte ett dugg. Blev väl 150 timar iaf, så inspelad blev den. Sen började jag lyssna på konstmusik, vilket i stort sett inte hänt förut, och mot slutet av Bethovens 9:a när kvinnorösterna kommer in sprakade det till i ena högtalaren! Ta om! Samma sprak. En Shure-puppa som inte spårar? Måste vara en dålig pressning.

I med gamla nålen efter rengöring, Inget sprak! Bytte puppa till en Grado Gold som låg i en låda, mycket litet sprak. En gång till med nya nålen efter att ha monterat med en annan mall som rekommenderas av Stereophile. Det sprakar ändå! Nu vidtar mer kritisk lyssning med ny och gammal Shurenål och ALLT ÄR BÄTTRE MED DEN GAMLA!!!

Efter extensivt surfande upptäckte jag att min originalnål som är röd till färgen heter VN-5EMR och att den nya grå heter VN 5MR. Det är rätt ersättningsnål då modellen med E aldrig sålts lös. Det finns också de som tycker att originalnålen har ett "skimmer" som ersättningsnålen saknar. Detta är sånt som jag brukar tro är självbedrägeri och skitprat, men jag kan bara konstatera att ersättningsnålen saknar betydligt mer än ett "skimmer". Bl.a spårningsförmåga! Jag plockade fram mikroskopet och kikade på nålarna och kan inte se någon skillnad, vilket iofs är litet glädjande eftersom det antagligen finns mer liv kvar i min originalnål än jag trodde.

Nåja, surt läge, kontentan är iaf att jag vill bespara er andra att göra samma misstag. Surfa innan ni köper även originalgrejor och vid minsta misstanke att något är ändrat från grundkonstruktionen så ska man veta att man chansar om man köper.

Nicke the Rocker

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6796 Posts

Posted - 2009/10/16 :  20:29:00  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Surt är det när man upptäcker sådant här och jag förstår att du är sur för man förväntar sig att original prylar skall hålla hög kvalitet men det verkar som att ibland så gäller det inte. Jag har sett att http://www.export-japan.com/marketing/stylus/index.php säljer nålar till din pickup i tidiga rapporter på andra forum har det varit positiva omdömen.

Jag har en V15-3 som behöver en ny nål som jag kommer att beställa där ifrån någon gång.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2009/10/18 :  15:57:56  Show Profile Send NtR a Private Message  Reply
Jag hoppas du har mer tur än jag. Ett hett stalltips kan väl kanske vara att försöka få tag på NOS-grejor, men hur lätt är det? Jag har letat mig blå, men gått bet.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6796 Posts

Posted - 2009/10/18 :  21:15:34  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Nos grejer till shure har blivit löjligt dyra och jag vägrar att hoppa på det tåget det får andra svagsinta göra.

Anledningen till att jag tänker köpa från den japanska företaget är att många är nöjda det finns de som har jämfört både mät och via lyssning då har jico varit lika bra eller bättre än orginalet men SAS varianten är ett snäpp bättre vad jag har förstått.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2009/10/19 :  18:31:18  Show Profile Send NtR a Private Message  Reply
Jo, kanske är bra grejor, men det syns t.o.m på bilden att det inte är samma nålupphängning. Jag vågar inte chansa efter mina erfarenheter.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000