HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Platt-TV-tankar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/10/13 :  22:10:19  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Har idag en Philips 1920*768 (HDready, ej FULLHD).

Om ja får för mig att skaffa en större, 52,55,58 tum vad är då att rekommendera? LCD/Plasma/LED.

FULLHD är inget krav, då det inte finns något sådant hemma idag. BluRay kommer inte att bli huvudkällmaterialet, är då 100Hz 24Frame viktigt väl?

Prisklass 20'000, så då verkar Samsung 58" plasma ligga bra till, men denna planering har lite tid på sig, nä, det kan vara bråttom. Vintertiden närmar sig!!!

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/10/13 :  22:22:11  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
1920x768....Wiiiiidescreen?

Jag gillar plasma...mest för att svart skapas av ej ljus dvs. svart är svart och inte blockerat bakgrundsljus....(brasklapp för att jag ej är påläst på LED-tekniken)

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2009/10/14 :  09:06:14  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
Plasma, det LCD tv's jag hitintills sett har fått mig vilja ta livet av mig, pixligt, gryningt och det ser ut som en klant har på random dragit i kontrollerna i "unsharp mask" i Photoshop.

FullHD kommer du nog att vilja ha på en så stor TV för att få ner pixelstorleken, upscaling som idag finns i roliga mediaspelare ger ett väldigt bra resultat.

LED SER väldigt spännande ut, men lite översaturerade och överdrivna. Om detta beror på de skrikiga butikslägena vet jag inte, men LED skärmar på datorer är ju inte så "färgriktigt" man får ställa ner gamma en hel del för att nå ett kalibrerat resultat. När jag byggt färdigt min HTPC så skall min plasma kalibreras, det blir fint.
LED är väl fortfarande ganska dyrt?
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2009/10/14 :  11:33:32  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
LED utan tvekan.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2009/10/14 :  13:15:10  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Plasma, det LCD tv's jag hitintills sett har fått mig vilja ta livet av mig, pixligt, gryningt och det ser ut som en klant har på random dragit i kontrollerna i "unsharp mask" i Photoshop.

Håller med,men jag ju inte sett varenada LCD..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/10/14 :  13:50:09  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Som med allt annat här i livet, det beror på inställningen hur bra det blir.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/10/14 :  19:32:31  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
1366*768 är det nog

Med andra ord är det plasma som bör bli nästa vardagsrums-TV. Kanske mellandagsrean har något kul, El-Giganten Megastore hade ju en 58" Samsung för 17' som öppningserbjudande.

LED är nog för dyrt - än så länge.
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2009/10/15 :  13:59:04  Show Profile Send tommypeters a Private Message  Reply
"Riktiga" LED-TV är ju som sagt fortfarande mycket dyra. "Edge LED" ger ju lägre effektförbrukning och möjligen något tunnare TV, men det som många hoppas på är ju dioder för varje bildpunkt.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/10/15 :  14:23:33  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Pioneer har slutat med plasma. Plasma dra dessutom väldigt mycket ström. För ett år sedan var jag också ute efter en ny TV som skulle ersätta vår gamla tjockTV. Efter mycket våndor och tittande på den ena och den andra så bestämde jag mig för en Samsung 46":are 760 med LED. Det visade sig vara ett lyckokast. Vilken svärta jämfört med vår sons Samsung 46:a serie 8. Men båda våra apparater har fungerat utmärkt, sonens i 1,5år och vår i snart 1år.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2009/10/15 :  15:14:05  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Plasma dra dessutom väldigt mycket ström.

Den drar olika mycket ström beroende på hur ljus/mörk bilden är.Min 42"plasma har jag kommit fram till ett medelvärde ungefär 250W om det är ungefär hälftrn mörk/ljus bild.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2009/10/15 :  19:27:34  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message  Reply

Plasma vs Lcd?
Hmmm, beror på vad du tänkt titta på.
Är det mycket panoreringar eller har du tänkt titta mycket på film?
Hur ser det ut i rummet du sitter - är det ljust eller mörkt.
Mycket som spelar in

En dyr lcd slår en billig plasma och en dyr plasma slår en billig lcd
Så lägg en maxgräns och titta i det segmentet på vad som verkar bäst.
Köp dock ett känt märke, grannen köpte netonnet#180;s egna märke och har byt 2ggr redan.

Som vanligt läs tidningar, forum och gå ut i butik och titta (vet att i butik så "skruvas" det en del, så det kanske inte ger så mycket)

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/10/15 :  20:01:19  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
quote:
En dyr lcd slår en billig plasma och en dyr plasma slår en billig lcd
Ooj är det verkligen så.
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2009/10/18 :  15:46:08  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Man ska räkna in elförbrukningen i budgeten. När jag räknade på 46-tummare för ett år sedan så fick jag det till att en LCD för 15.000 i inköp skulle jämföras med en plasma för ungefär 18-20.000. Kanske har elförbrukningen gått ner på nya plasmaskärmar men inte vad jag vet.
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2009/10/18 :  21:59:35  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Kaktus: Menar du inte tvärtom? Plasma drar ju mer än LCD.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2009/10/19 :  15:15:39  Show Profile Send UrSv a Private Message  Reply
Ja, ibland gör de det. Men inte alltid. Man får allt jämföra två specifika modeller mot varandra innan man kan säga det ena eller det andra.
Go to Top of Page

MaZ
Member

142 Posts

Posted - 2009/10/19 :  18:47:27  Show Profile Send MaZ a Private Message  Reply
en LCD drar väl lika mycket hela tiden? En plasma drar ju bara effekt när pixlarna lyser. mörk bild = lite ström osv.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/10/19 :  22:45:31  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
MaZ Jo så är det väl!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/10/21 :  17:03:44  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
brasklapp för att jag ej är påläst på LED-tekniken

LED är endast ett försök från Samsung att kunna sälja LCD-tv där man istället för att blockera ljuset släcker ner displayen.Men det ger ändå inte den kontrasten som du får med en plasma.

Sedan som vi snackat om flera gånger här så drar en plasma mer när bilden är ljus och viceversa medans en LCD har "full spruta" eller annat utryckt full effekt hela tiden, därav att när man testar de olika teknikerna blir det "som att jämföra äpplen och päron". En LCD har problem med i vilken vinkel du ser bilden.Bilden varierar utifrån position vilket även torde gälla för LED.Den är ljusare rakt framifrån och mörkare på sidorna vilket inte gäller plasma.

Om möjlighet finnes borde du åka runt och ha med en film du kan innan köp. MvhKristofer
Edit:fel ordföljd hade bråttom.

Edited by - whiskyman on 2009/10/21 18:45:21
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2009/10/21 :  19:11:40  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
En dum fråga kanske? Men får man inte fortfarande bästa bild med en tjockteve? Dock får man ju större bild med platten.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/10/21 :  20:32:26  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Det beror ju på om man får bäst bild fortfarande från en gammal CRT-tv även numera populärt kallad "tjocktv". För min del så tycker jag inte det men jag har å andra sidan haft plasmatv sedan 03. Men om du bara vill se på vanlig analogtv via kabel så är ju svaret ja.Men om du vill se på dvdfilmer av något vidare kvalitet så blir svaret enligt mig nej för det tycker inte jag.Om du sedan har möjlighet att välja digitaltv så blir svaret fortfarande enligt mig och min smak också nej.MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2009/10/21 20:39:19
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/10/21 :  20:37:05  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Men när det gäller tv har det stor betydelse vilken källa du har för min gamla plasma fick bandningar vid scart men inte vid komponent, medans jag på min nyaste inte har använt annat än DVi-HDMi. Och ja, jag har kvar den gamla plasman så jag har kunnat verifiera detta.MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2009/10/21 20:37:47
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2009/10/22 :  18:44:04  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
oj då, lyckades vända på det, BosseBula har rätt.
Alltså: Man ska jämföra en plasmaskärm med en dyrare LCD-skärm eftersom man ju bör se på kostnaden under hela TVns livslängd. Det gällde i alla fall fortfarande i våras.
När jag läst på om det, tillsammans med att plasmaskärmar är känsligare (jag har småbarn) och att jag tyckte att LCD-tekniken blivit jäkligt mycket bättre även med film (valde mellan Samsungs 6-serie, Sharp, Sony och Philips), tyckte jag att jag kunde utesluta plasmaskärmar för min del.

Det var svårt att bestämma sig tycker jag. det blir lätt att man bara vill ha dyrare och dyrare... Det är svårt att se i butik men hemma hos folk kan man ju inte jämföra olika skärmar.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/10/29 :  18:02:59  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Ett litet tillägg till det jag skrev. LED använder dioder, men det är som jag skrev i stort samma sak som LCD. Oled i sin tur är organisk LED som är både dyrare och som tar slut tidigare än vanlig LED.mvhKristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2009/11/07 :  15:47:26  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Nu denna månaden stod det ett test i Hemmabio där de testade just LED mot vanlig LCD. Och som jag misstänkte hade inte LED något vidare betraktningsvinkel utan där var vanlig LCD bättre. Tänkte det kunde intressa. mvhKristofer
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2009/11/19 :  14:39:27  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Kan inte hålla med dig, haft Samsungs LED-TV nu 2 mån och har inte en hittat något som slår den på fingrarna i kontrast och bildkvalitet.
Haft vänner hemma som blivit väldigt imponerade av bildkvaliten, även om jag kört vanlig analog signal. Men visst är den lite dyr en.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2009/11/21 :  23:00:38  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message  Reply
Jag stod i valet mellan en HD-Ready plasma och en FullHD LCD i samma storlek och de kostade exakt lika mycket. Jag var sugen på många pixlar men frågade ändå säljaren vad han tyckte skillnaden var, när priset var detsamma.

Han sa att om jag mest tittar på film rekommenderar han plasma för att den är snabbare i panoreringar t.ex. och ger en naturligare färg och bildåtergivning. LCDn med FullHD tyckte han inte gav samma bildkvalitet men sa att om man spelar mycket TV-spel och kanske kopplar in datorn till den så kan den vara alternativ för upplösningens skull. Jag valde plasman och har inte ångrat det, jämfört med en väns LCD känns bilden lugnare och mindre "digital" att titta på.

Det är mina erfarenheter. I slutändan brukar man få vad man betalar för som någon ovan var inne på.

Lycka till!

Stereo Audio

Edited by - Stereo Audio on 2009/11/21 23:02:53
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000