HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Snabb fråga angående Squeezebox
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/10/10 :  11:30:15  Show Profile Send dwain a Private Message  Reply
Hej
Tänkte slänga iväg en snabb fråga angående denna tingst.
Har fått möjligheten att köpa antingen den vanliga eller den stora duetten för riktigt bra pengar. Som det är idag kör jag all min musik via datorn och har datorn nära mig så för den sakens skull kanske det inte är jättenödvändigt med en sådan här pryl.

Frågan är om det lönar sig ljudmässigt och köpa en Squeezebox? Såg att den billiga hade burrbrown dacar och den stora wulfson. Det jag ljudkort jag kör nu med är ett väldigt enkelt externt sådant för runt tusenlappen och till det 10meter enkel rcakabel.

Tror ni jag vinner något ljudmässigt på att byta till Squeezebox och blir det enklare att hålla ordning på musiken på ett snyggt sätt i Squeezecenter?
Och om jag köper vilken hade ni köpt?

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/10/10 :  11:42:00  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag hade köpt Classic och sedan kompletterat med en iPod Touch som fjärrkontroll. En begagnad iPod Touch 8GB kan man få billigt på Tradera.

Jag tror att du får ett ljudmässigt lyft. Framför allt så känns din 10m kabel som något man helst vill slippa.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/10/10 :  11:59:57  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Jag yrkar bifall till föregående talare.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/10/10 :  13:02:22  Show Profile Send dwain a Private Message  Reply
Okej. Med andra ord en standard maskin och touchen som fjärr. Hur bra funkar den som fjärr och behöver man något speciellt för att det ska funka?
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2009/10/10 :  13:10:09  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
Du behöver appen "ipeng" i ipoden och squeezeboxserver i datorn.

Sitter du och lyssnar i samma rum kan jag tycka att ipoden/ipen är snäppet överdöd då ir-fjärren är bra.

Jag har tre squeezboxar hemma och då är det skönt att ha wifi-fjärr genom ipeng.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/10/10 :  15:31:26  Show Profile Send dwain a Private Message  Reply
Tittade lite på den och det blir nog en sådan idag. En annan fråga. Kan man använda den som försteg? Verkar finnas en volymkontroll i den. Frågan är hur bra den funkar?
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2009/10/10 :  15:34:09  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
Om du nu ändå har datorn nära stereon så är ett alternativ som ger mer välljud att köpa en schysst usb-dac (t.ex den på http://runtljudbutik.sc10.se) Använd Itunes på datorn så kan du smidigt styra musiken med hjälp av en iPhone/Touch. Ytterligare alternativ är Airport Express + vilken dac som helst med toslink-ingång.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/10/10 :  15:37:30  Show Profile Send dwain a Private Message  Reply
Grejen är den att jag har 10meter från datorn till stereon om man ska dra kabeln snyggt. Och tanken är defenitivt att slippa använda itunes då det är hemskt dåligt i min värld
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/10/10 :  18:26:49  Show Profile Send dwain a Private Message  Reply
Ingen som testat att använda den som försteg?
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2009/10/10 :  19:27:57  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
jag har kört SB som försteg och det funkar väl sådär... lägsta volymsteget är ganska högt och sen är väl analogutgångarna inte så heta. SB3:an har väl en bättre analogutgång än reciver.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/10/10 :  19:34:58  Show Profile Send dwain a Private Message  Reply
SB3an?

Tanken var klart att köra analogt ut till antingen min amplifix eller till mitt aktiva filter direkt å köra amplifixen som slutsteg typ.

Verkar som den vanliga squeezeboxen är utgående hos de flesta. Är det någon ny modell som kommer ersätta den tros?
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2009/10/10 :  20:55:52  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
SB3, eller classic som den kallats. Det du vill göra funkar kanske bättre med aktivt filter då du kan styra volymen bättre.
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2009/10/10 :  22:25:20  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
Volymen påverkar digitaldelen vilket inte ger så bra resultat.
/m
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2009/10/10 :  22:29:18  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
Micke, ja, att använda digitaldelen mot en DAC och reglera volymen i SB blir ju inte så kul, inte mycket info kvar när man lyssnar lågt.


Någon som vet hur volymregleraren i analogdelen funkar?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/10/10 :  23:50:41  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag upplever att ljudet försämras men om man vinner något beror ju på kvaliteten på försteget som man hoppar över.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/10/10 :  23:54:27  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Ju fler kockar desto sämre soppa

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/10/10 :  23:54:30  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Theseal har rätt i att man klarar sig bra med en vanlig fjärrkontroll till Classic men det är läckert att styra via iPod Touch.
Om det är värt pengarna får var och en avgöra. Jag tycker nog det.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/10/10 :  23:57:16  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Läs här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72117

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2009/10/11 :  00:59:53  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
quote:
Theseal har rätt i att man klarar sig bra med en vanlig fjärrkontroll till Classic men det är läckert att styra via iPod Touch.
Om det är värt pengarna får var och en avgöra. Jag tycker nog det.


indeed, speciellt i V1.2 som är MYCKET mer intuitivt på ett par punkter som tex sync mellan spelare..
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/10/11 :  17:54:18  Show Profile Send dwain a Private Message  Reply
Jaha då har jag köpt mig en duet. Tanken var att man kanske senare kompletterar med en reciver till till köket

Dock har jag en fråga. Om man som jag då inte har alla mina låtar efter artister utan en hel del sorterat efter typ Soundtracks / blandskivor typ absolut music. Hur sorterar den upp det då? Vill helst inte ha att allt ligger som artister då det blir en enda röra
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2009/10/11 :  21:21:31  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
Den VILL använda ID3 tags.

Den sorterar alla i ett bibliotek som är listbart på båda artist och album. Detta ställer krav på taggning, trist skitgöra att rodda med det om det är eftersatt.

Det GÅR att surf via mappstrukturen du har på server, men det är rätt segt då den måste hämta info från disken varje ny listning.

Biblioteket ligger i en databas.
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2009/10/11 :  21:21:50  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
grattis BTW, duetten är fin.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/10/11 :  22:40:52  Show Profile Send dwain a Private Message  Reply
har provat hemma nu lite granna. Funkar ok när man kör själva recivern men kör man själva controllern med hörlur ut så hackar ljudet massor.

Får lista ut vad det beror på senare.

Hur ändrar man på smidigaste sätt ID3taggar då?

Måste bara tacka för all hjälp, kanon bra
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2009/10/12 :  09:30:58  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
hackar ljudet på controllern? Hur kör du recivern wifi/ethernet? Jag har inga problem med FLAC över wifi, inte ens om jag kör flera instanser. DOCK så tog det mig en djävla tid att få koll på vilka inställningar WLAN:et skulle ha för att få maximal prestanda. Ligger nån av dina grannar på samma, eller närliggande kanaler så sjunker prestandan SNABBT!! Jag funderar också på om man man ställa buffersize om man får problem... Dock kan jag säga att varje gång jag har haft problem med strömmning över WIFI så har det berott på att det funnits nät som legat på samma kanal i närheten.

För att ändra i ID3 taggarna finns det massa program att tillgå och ställen att hämta informationen/album art från. Amazon, freedb, MusicBrainz. Den sista är väl den som är mest täckande och smartast, dock är det ganska pilligt, men när man får det att funka så skall man i teorin iallfall få den att scanna och automagiskt sätta rätt ID3 taggar.

googla på id3-tag editor så får du fram massa program, det står även en hel del om det här på hififorum.

En bra sammanfattning finns som vanligt på wikipedia, http://en.wikipedia.org/wiki/Tag_editor

Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2009/10/12 :  09:35:08  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
http://www.mp3tag.de/en/ är väl den som är mest poppis och freeware
http://www.softpointer.com/tr.htm är också poppis, men köster..

Vad som funka bäst för dig vet jag inte, men alla har sina sidor. Jag har tex väldigt svårt för program som har en dåligt optimerad nätverks-struktur då jag har all musik på mitt nätverk och då blir det lite slött om den skall ladda om alla mappar så fort man navigerar.
Go to Top of Page

Porta
Member

354 Posts

Posted - 2009/10/12 :  09:52:22  Show Profile Send Porta a Private Message  Reply
Hackandet vid uppspelning i controllern beror på en bugg i den senaste programvaran (7.4).
Vet ej om det är åtgärdat i 7.4.1-betan.

När det gäller taggning så kör jag själv med Tag&Rename och även till viss del med Media Monkey beroende på vad jag vill göra. Kör med betalversioner på båda, men det är det värt.

Go Whest young man.
http://www.whestaudio.co.uk/index.php
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000