Author |
Topic |
dwain
Member
1240 Posts |
Posted - 2009/10/10 : 11:30:15
|
Hej Tänkte slänga iväg en snabb fråga angående denna tingst. Har fått möjligheten att köpa antingen den vanliga eller den stora duetten för riktigt bra pengar. Som det är idag kör jag all min musik via datorn och har datorn nära mig så för den sakens skull kanske det inte är jättenödvändigt med en sådan här pryl.
Frågan är om det lönar sig ljudmässigt och köpa en Squeezebox? Såg att den billiga hade burrbrown dacar och den stora wulfson. Det jag ljudkort jag kör nu med är ett väldigt enkelt externt sådant för runt tusenlappen och till det 10meter enkel rcakabel.
Tror ni jag vinner något ljudmässigt på att byta till Squeezebox och blir det enklare att hålla ordning på musiken på ett snyggt sätt i Squeezecenter? Och om jag köper vilken hade ni köpt? |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2009/10/10 : 11:42:00
|
Jag hade köpt Classic och sedan kompletterat med en iPod Touch som fjärrkontroll. En begagnad iPod Touch 8GB kan man få billigt på Tradera.
Jag tror att du får ett ljudmässigt lyft. Framför allt så känns din 10m kabel som något man helst vill slippa. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2009/10/10 : 11:59:57
|
Jag yrkar bifall till föregående talare. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
dwain
Member
1240 Posts |
Posted - 2009/10/10 : 13:02:22
|
Okej. Med andra ord en standard maskin och touchen som fjärr. Hur bra funkar den som fjärr och behöver man något speciellt för att det ska funka? |
|
|
theseal
SW-hantering
674 Posts |
Posted - 2009/10/10 : 13:10:09
|
Du behöver appen "ipeng" i ipoden och squeezeboxserver i datorn.
Sitter du och lyssnar i samma rum kan jag tycka att ipoden/ipen är snäppet överdöd då ir-fjärren är bra.
Jag har tre squeezboxar hemma och då är det skönt att ha wifi-fjärr genom ipeng.
|
|
|
dwain
Member
1240 Posts |
Posted - 2009/10/10 : 15:31:26
|
Tittade lite på den och det blir nog en sådan idag. En annan fråga. Kan man använda den som försteg? Verkar finnas en volymkontroll i den. Frågan är hur bra den funkar? |
|
|
JonasY
Member
1019 Posts |
Posted - 2009/10/10 : 15:34:09
|
Om du nu ändå har datorn nära stereon så är ett alternativ som ger mer välljud att köpa en schysst usb-dac (t.ex den på http://runtljudbutik.sc10.se) Använd Itunes på datorn så kan du smidigt styra musiken med hjälp av en iPhone/Touch. Ytterligare alternativ är Airport Express + vilken dac som helst med toslink-ingång. |
Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP |
|
|
dwain
Member
1240 Posts |
Posted - 2009/10/10 : 15:37:30
|
Grejen är den att jag har 10meter från datorn till stereon om man ska dra kabeln snyggt. Och tanken är defenitivt att slippa använda itunes då det är hemskt dåligt i min värld |
|
|
dwain
Member
1240 Posts |
Posted - 2009/10/10 : 18:26:49
|
Ingen som testat att använda den som försteg? |
|
|
theseal
SW-hantering
674 Posts |
Posted - 2009/10/10 : 19:27:57
|
jag har kört SB som försteg och det funkar väl sådär... lägsta volymsteget är ganska högt och sen är väl analogutgångarna inte så heta. SB3:an har väl en bättre analogutgång än reciver. |
|
|
dwain
Member
1240 Posts |
Posted - 2009/10/10 : 19:34:58
|
SB3an?
Tanken var klart att köra analogt ut till antingen min amplifix eller till mitt aktiva filter direkt å köra amplifixen som slutsteg typ.
Verkar som den vanliga squeezeboxen är utgående hos de flesta. Är det någon ny modell som kommer ersätta den tros? |
|
|
theseal
SW-hantering
674 Posts |
Posted - 2009/10/10 : 20:55:52
|
SB3, eller classic som den kallats. Det du vill göra funkar kanske bättre med aktivt filter då du kan styra volymen bättre. |
|
|
Micke65
Member
471 Posts |
Posted - 2009/10/10 : 22:25:20
|
Volymen påverkar digitaldelen vilket inte ger så bra resultat. /m |
|
|
theseal
SW-hantering
674 Posts |
Posted - 2009/10/10 : 22:29:18
|
Micke, ja, att använda digitaldelen mot en DAC och reglera volymen i SB blir ju inte så kul, inte mycket info kvar när man lyssnar lågt.
Någon som vet hur volymregleraren i analogdelen funkar? |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2009/10/10 : 23:50:41
|
Jag upplever att ljudet försämras men om man vinner något beror ju på kvaliteten på försteget som man hoppar över. |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2009/10/10 : 23:54:27
|
Ju fler kockar desto sämre soppa |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2009/10/10 : 23:54:30
|
Theseal har rätt i att man klarar sig bra med en vanlig fjärrkontroll till Classic men det är läckert att styra via iPod Touch. Om det är värt pengarna får var och en avgöra. Jag tycker nog det.
|
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
|
theseal
SW-hantering
674 Posts |
Posted - 2009/10/11 : 00:59:53
|
quote: Theseal har rätt i att man klarar sig bra med en vanlig fjärrkontroll till Classic men det är läckert att styra via iPod Touch. Om det är värt pengarna får var och en avgöra. Jag tycker nog det.
indeed, speciellt i V1.2 som är MYCKET mer intuitivt på ett par punkter som tex sync mellan spelare..
|
|
|
dwain
Member
1240 Posts |
Posted - 2009/10/11 : 17:54:18
|
Jaha då har jag köpt mig en duet. Tanken var att man kanske senare kompletterar med en reciver till till köket
Dock har jag en fråga. Om man som jag då inte har alla mina låtar efter artister utan en hel del sorterat efter typ Soundtracks / blandskivor typ absolut music. Hur sorterar den upp det då? Vill helst inte ha att allt ligger som artister då det blir en enda röra |
|
|
theseal
SW-hantering
674 Posts |
Posted - 2009/10/11 : 21:21:31
|
Den VILL använda ID3 tags.
Den sorterar alla i ett bibliotek som är listbart på båda artist och album. Detta ställer krav på taggning, trist skitgöra att rodda med det om det är eftersatt.
Det GÅR att surf via mappstrukturen du har på server, men det är rätt segt då den måste hämta info från disken varje ny listning.
Biblioteket ligger i en databas. |
|
|
theseal
SW-hantering
674 Posts |
Posted - 2009/10/11 : 21:21:50
|
grattis BTW, duetten är fin. |
|
|
dwain
Member
1240 Posts |
Posted - 2009/10/11 : 22:40:52
|
har provat hemma nu lite granna. Funkar ok när man kör själva recivern men kör man själva controllern med hörlur ut så hackar ljudet massor.
Får lista ut vad det beror på senare.
Hur ändrar man på smidigaste sätt ID3taggar då?
Måste bara tacka för all hjälp, kanon bra |
|
|
theseal
SW-hantering
674 Posts |
Posted - 2009/10/12 : 09:30:58
|
hackar ljudet på controllern? Hur kör du recivern wifi/ethernet? Jag har inga problem med FLAC över wifi, inte ens om jag kör flera instanser. DOCK så tog det mig en djävla tid att få koll på vilka inställningar WLAN:et skulle ha för att få maximal prestanda. Ligger nån av dina grannar på samma, eller närliggande kanaler så sjunker prestandan SNABBT!! Jag funderar också på om man man ställa buffersize om man får problem... Dock kan jag säga att varje gång jag har haft problem med strömmning över WIFI så har det berott på att det funnits nät som legat på samma kanal i närheten.
För att ändra i ID3 taggarna finns det massa program att tillgå och ställen att hämta informationen/album art från. Amazon, freedb, MusicBrainz. Den sista är väl den som är mest täckande och smartast, dock är det ganska pilligt, men när man får det att funka så skall man i teorin iallfall få den att scanna och automagiskt sätta rätt ID3 taggar.
googla på id3-tag editor så får du fram massa program, det står även en hel del om det här på hififorum.
En bra sammanfattning finns som vanligt på wikipedia, http://en.wikipedia.org/wiki/Tag_editor
|
|
|
theseal
SW-hantering
674 Posts |
Posted - 2009/10/12 : 09:35:08
|
http://www.mp3tag.de/en/ är väl den som är mest poppis och freeware http://www.softpointer.com/tr.htm är också poppis, men köster..
Vad som funka bäst för dig vet jag inte, men alla har sina sidor. Jag har tex väldigt svårt för program som har en dåligt optimerad nätverks-struktur då jag har all musik på mitt nätverk och då blir det lite slött om den skall ladda om alla mappar så fort man navigerar. |
|
|
Porta
Member
354 Posts |
Posted - 2009/10/12 : 09:52:22
|
Hackandet vid uppspelning i controllern beror på en bugg i den senaste programvaran (7.4). Vet ej om det är åtgärdat i 7.4.1-betan.
När det gäller taggning så kör jag själv med Tag&Rename och även till viss del med Media Monkey beroende på vad jag vill göra. Kör med betalversioner på båda, men det är det värt. |
Go Whest young man. http://www.whestaudio.co.uk/index.php |
|
|
Topic |
|