HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Kan namnlösa musikfiler få namn med hjälp av progr
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2009/09/24 :  14:32:25  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message  Reply
Jag har rippat en del music till Aiff på min mac. Dock utan att få med tilar på låtarna :(

Finns det ett program som går igenom hela ens katalog och ger namn åt alla ens låtar?

Helst utan att behöva göra ett itunes bibliotek då detta messar upp ordningen av filerna (i allafall för mig)

Tacksam för svar!

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/09/24 :  14:40:37  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Tag & Rename kanske kan hjälpa dig.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/09/24 :  15:24:34  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
Finns det ett program som går igenom hela ens katalog och ger namn åt alla ens låtar?


Hoppas du på att namngivningen ska ske automatiskt eller är du ute efter att göra det själv?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/09/24 :  16:20:58  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Om du rippar i iTunes så borde iTunes automatiskt hämta titlar och metadata från databasen Gracenote.
Du måste naturligtvis vara uppkopplad mot internet. En viss redigering av metadata kan behövas om du har särskilda krav på hur det ska se ut, framför allt på klassisk musik,

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/09/24 :  16:42:10  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag kollade om man i efterhand kunde hämta cd-information till en redan rippad skiva i iTunes, och det gick bra. Markera spåren och gå in i fliken avancerat. Där hittar du hämta cd-spårnamn.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2009/09/24 :  17:21:57  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Jag kör med mp3tag. Otaggade låtar så kan man söka på artist eller album och sen taggar den efter det album som det är. Sen kör jag tag->filnamn och allt är klart.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/09/24 :  18:07:35  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Tag&rename, http://www.softpointer.com/ , kan både identifiera och ladda meta data samt byta namn på filer utgående från metadata.

Klart användbart


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2009/09/25 :  08:21:16  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message  Reply
Automatisk namngivning är jag ute efter, skall prova med iTunes nu..
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/09/27 :  13:49:34  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
I iTunes under inställningar bör man kryssa i rutan "hämta spårnamn automatiskt från inernet".

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

mikaels
Member

160 Posts

Posted - 2009/09/30 :  10:55:09  Show Profile Send mikaels a Private Message  Reply
Mp3tag is da shit, den kan hämta data från alla möjliga och omöjliga ställen, i nödfall tom från en fil, och taggar de flesta filformat.

- "Do you indulge in any form of worship?"
- "Life. I love life, very much indeed.
David Bowie interviewed by Russell Harty, 1973

Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2009/09/30 :  14:32:37  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
MP3tag här med, funkar klockrent. Den hämtar omslag från lite olika källor (om man så vill) och skapar spellistor. Det kanske andra gör med iofs.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2009/09/30 :  20:59:57  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message  Reply
Okay, tack för alla fina tips

Ska prova mp3tag nu...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000