HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ljudets påverkan av kablar och andra tweaks
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Dompan
Starting Member

22 Posts

Posted - 2009/09/20 :  15:37:58  Show Profile Send Dompan a Private Message
Hej!

Jag har uppgraderat hela min anläggning som i stort låter fantastiskt, men det är ett litet bekymmer. Det är lite för mycket energi i högre upp i frekvensområdet. Det låter inte vasst, men det är helt enkelt lite för mycket energi i diskanten för att man ska kunna slappna av.
Min fråga är hur mycket man kan påverka detta med kabelval och till exempel mekanisk avkoppling av apparaterna från underlaget?
Jag har inte lagt stora pengar på kablar i dagsläget, utan tillverkat egna kablar. Högtalarkablarna är gjorde av tvinnande PFTE-isolerade och silverplätterad koppar (flerkardelig). Signalkablar är typ RG-58 med fina WBT-kontakter.

Anläggningen består av:

Högtalare - Proac D28
Förstärkare - Unison Research P70
D/A-omvandlare - Bryston BDA-1
Transport - Pioneer DV939A (DVD-spelare)

Jag monterade "Tube Rings" på förstärkaren för någon vecka sedan. Det hade stor effekt på nedre mellanregistren och nedåt. Dock ingen påverkan högre upp.

Ni kanske tycker att jag korkad som inte lagt mer möda på kablar än vad jag gjort. Men tanken är att dessa ska uppgraderas.

Vägvalet jag står inför är att i största möjliga mån köpa kablar och annat för att tweka ljudet för att få ned energin lite grann i diskanten eller att byta någon del i anläggningen.

Tacksam för råd och tips!

Mvh,

Dompan

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2009/09/20 :  15:46:51  Show Profile Send Pettersson a Private Message
Köp inget i utan att ha testat det hemma först!

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/09/20 :  15:52:32  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Mja jag tror inte några tweaks kommer ändra högtalarnas karaktär särkilt mycket. Det är mycket mer effektivt att hitta en annan placering av dom t. ex. att vinkla bort dom från dig lite eller att dämpa rummet lite mer.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/09/20 :  15:58:31  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
För mycket "energi" i toppen måste vara ett av dom vanligaste problemen, varför är det så?
Om någon sjunger eller spelar ett instrument i mitt vardagsrum så låter det inte vasst.

Men ofta ges rådet att man ska dämpa rummet, är det inte bara att inse att det är en felmatchning nånstans eller helt enkelt inte så bra konstruktioner.

Förutsatt att man redan har ett normalt möblerat rum.

Edit: Stavfel

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2009/09/20 16:04:58
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2009/09/20 :  17:02:53  Show Profile Send Lord a Private Message
quote:
PFTE-isolerade och silverplätterad koppar (flerkardelig).

Det kan var en felkälla , jag säger inta att det blir bra om du byter ut dem. men de erfarenheter jag har av silverplätterad kablar är inte blir bra. därimot ger rent silver eller ren koppar oftast ett bättre resultat.
Så en sak du skulle kunna prova är att tillverka ett par nya högtalarkablat på samma sätt men med enkardelig ren koppar.

sen kan som sagt placering och förbättring av rumsakustiken ge stora skillnader.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning

Edited by - Lord on 2009/09/20 21:51:06
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2009/09/20 :  17:17:41  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Som AQ förklarar det i "Cable Design, Theory Versus Emperical Reality"; " When carrying an analog audio signal, silver-plated copper causes a very irritating sound, sort of a "tweeter in your face" effect. In a different application, such as video, RF or digital. good silver-plated copper becomes an extraordinary value, out performing even the highest grades of pure copper"
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2009/09/20 :  17:26:33  Show Profile Send Thzar a Private Message
Enkardelig är ett hel*ete att lägga snyggt. Köp flerkardelig installationskabel, 12 kardelig eller nått. Billigt och bra.
Men det billigaste blir som andra har nämt att flytta runt högtalarna och möblerna eller helt enkelt flytta på dig själv tills du hittar där det låter som du vill.

Silver ledningsförmåga
63.01 × 10^6 S/m

Koppar ledningsförmåga
59,6 10^6 S/m

Hör man skilnad på det?
Då lär man höra gräset växa och hur myrorna springer.

Edited by - Thzar on 2009/09/20 17:32:58
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2009/09/20 :  17:27:47  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Att vinkla bort högtalarna så diskanterna inte pekar rakt mot en kan fungera...
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2009/09/20 :  18:15:53  Show Profile Send Lord a Private Message
quote:
Hör man skilnad på det?
Då lär man höra gräset växa och hur myrorna springer.

Hur vida man hör skillnad beror på hur bra hörsel man har och hur bra anläggningen i övrigt är, kan bara säga att jag hör skillnad.
Den här diskussionen har varit uppen så många gånger tidigare och slutar på samma sätt...
Så mitt råd är att prova och bilda dig en egen uppfattning.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/09/20 :  18:16:42  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
quote:
Att vinkla bort högtalarna så diskanterna inte pekar rakt mot en kan fungera...


Är det rekommenderat av tillverkaren eller???

Annars kanske det kan vara en bra idé att tipsa konstruktörerna på Proac om

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Dompan
Starting Member

22 Posts

Posted - 2009/09/20 :  20:12:05  Show Profile Send Dompan a Private Message
Tack för alla tips!

Jag tänker köpa lite solid koppartråd 1.5-2.0mm2 och testa hur det låter jämfört med nuvarande kablage. Utöver det blir det fortsatta experiment med högtalarplacering.

/ Dompan
Go to Top of Page

Thzar
200.000-klubben

816 Posts

Posted - 2009/09/20 :  21:00:31  Show Profile Send Thzar a Private Message
Lord:
placebo ;)
Man glömmer lätt av alla metrar av komponentben som finns i signalens väg och de är inte gjorda av varken koppar eller silver, samt lödtennet bly och tenn. ;)
Allt handlar om hur mycket pengar man vill spendera.

Man säger att det inte blir bättre än svagaste länken.

Dompan;
Solid koppar till högtalarna eller signalkablar?

Go to Top of Page

Dompan
Starting Member

22 Posts

Posted - 2009/09/20 :  21:07:04  Show Profile Send Dompan a Private Message
Tjo!

Det var högtalarkablarna jag syftade på.

Apropå solid core kabel så är ju anti-cables hela sortiment uppbyggt av detta. www.anticables.com
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/09/20 :  21:46:37  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
silverplätterad koppar
Det kan mycket väl vara ditt bekymmer.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/09/21 :  02:16:06  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Man glömmer lätt av alla metrar av komponentben som finns i signalens väg och de är inte gjorda av varken koppar eller silver, samt lödtennet bly och tenn. ;)
Allt handlar om hur mycket pengar man vill spendera.


Den jämförelsen var riktigt dålig, då borde ju alla förstärkare låta lika bra eftersom det är konstruktionen med kretskort komponentben och lödpunkter som sätter begränsningen enligt dig!

Släpp teorin och börja laborera istället, det är först då man kommer in i matchen.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/09/21 :  09:01:02  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag skulle testa med att dämpa lite mer i rummet. Rummet kan ju faktiskt bidra med de problem du har.
Det är enkelt att experimentera med mineralullsskivor som du köper på vilken byggmarknad som helst.
Du kan då testa med antal och placering och även tjocklek. Dämpning med mineralullsskivor innebär alltid att man dämpar mer i diskanten än basen, vilket du är ute efter.
Har du matta på golvet? Soffbord?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2009/09/21 :  09:11:56  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Björn-Olas förslag pluss lite bättre kabel funkar nog fint

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2009/09/21 :  12:38:40  Show Profile Send Zombie a Private Message
Dra ner diskanten eller köp en stereo som inte låter hifi...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2009/09/21 :  18:45:39  Show Profile Send Smackman a Private Message
Japp , du fick en del bra förslag . 1: Vinkla inte in högtalarna om du nu har gjort det .
2: Högtalarkablar påverkar ljudet mer än vissa tycker sig veta.
3: Rummet , se till att du inte har för kalt rum , gardiner , mattor o dyl .
Kablar skall som skrevs här lånas hem innan ev köp ..

Proac har en rätt hög diskant nivå jämfört med tex elac då jag lyssnade sist . Ljudet va det inget fel på , högklass .

Kan nämna 2 st högtalarkablar som för mig påverkade ljudet väldigt mkt , Xindac Fs-1 låter fint och öppet ,Xindac FS-3 den dyrare testde jag och den lät mkt mörkare och instängt , fylligare men dämpat i diskanten.
Så pass mkt att det inte blev roligt att lyssna på sk fininspelningar längre .. Den funkade endast med Rock/hårdrock i min Fd setup ..

Så det kan va :) Sen så finns det dom som tror sig veta att jag inbillat mig det jag hört ..Men jag tycker mest synd om dem :)

Mvh



Edited by - Smackman on 2009/09/21 18:50:07
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2009/09/21 :  20:19:20  Show Profile Send jaejin a Private Message
Som det låter så är det ju inte jättemycket som är "fel" utan du vill ha ljudet lite mer åt ett visst håll.

Vad jag brukar göra när jag hamnar i ett läge där saker och ting inte stämmer är att försöka starta om på nytt igen.
Kabla ner anläggningen totalt.

Använd så att säga lakritssnören som signalkabel.Plocka fram de enklaste möjliga koppar högtalarkablar och nätkablar. Var inte rädd för att flytta på högtalplaceringar. Det är inte helt givet att den uppställning du har haft är optimal till det nya som skall till för att du ska bli nöjd.

När du har lyssnat på en nerkablad anläggning och det spelar bra så kan du börja med att stoppa tillbaka dina kablar.
Viktigt är att du stoppar tillbaka dem en i taget. Vad jag menar då är att du stoppar in din fina tex signalkabel och lyssnar hur det blir. Sen tar du bort den. För att stoppa in en högtalarkabel. Så du får kontroll på vad som faktiskt gör vad. För tex en lakritsrem, datanätkabel har en viss råhet som är positiv och gör att den är väldigt bra som utgångspunkt.

När du har kört hela varvet så kan du ta kombinationer med två och två. Som du hör så kommer det ta lite tid men det kostar inget.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/09/21 :  20:28:36  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Bra inlägg av jaejin tycker jag.

Skulle testa att byta ut den silverpläterade HT-kabeln först bara för att se om det har så stor inverkan på ljudet som många säger.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/09/22 :  14:08:18  Show Profile Send 24U a Private Message
Håller med också. Kan vara nyttigt starta om. Och som sades ställa högtalarna på rätt ställe och kanske kika på akustikfix för rummet. Inte den första musikälskaren med skarp diskant som dock lyckligtvis är enklare att undertrycka än basresonanser.

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/09/22 :  15:04:59  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Om man läser stereophiles test av dina högtalare så finns karaktären
med ett något framsträdande övre register redan hos högtalarna.
Titta lite på förstareflexer från framför allt sidoväggar och
bakom lyssningsplatsen (du sittter väl inte framför fönstret?)
Behöver inte innebära så stor insatts, ett par blommor på rätt
ställe räcker långt ibland.
Har inte så bra erfarenheter av silverplätterad kabel själv,
så jag skulle nog prova med något annat där först.
Gärna en köpeskabel som dokumenterat drar lite åt det varmare hållet.

http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/808pro/index.html
Go to Top of Page

Dompan
Starting Member

22 Posts

Posted - 2009/09/22 :  15:40:17  Show Profile Send Dompan a Private Message
Hej!

Härligt med så många tips och synpunkter. Tyvärr är det galet mycket på jobbet nu så jag hinner inte testa med den framfart man skulle kunna önska. Att gå systematiskt tillväga och bara ändra en sak i taget verkar vettigt.

Igår lekte jag med olika högtalarplaceringar utan större skillnad högre upp i frekvens. Sedan testade jag med Soundcare Spikes och Sonic Design fötter. Sonic Design ökade energin ytterligare i höga frekvenser. Vissa skivor blev nästan obehagliga att lyssna på. Jag återgår alltså till Sound Care spikes.

Återkommer allt eftersom testerna fortskrider!

Dompan
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2009/09/22 :  16:20:58  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Nån mer som upplevt dom fötterna så ?

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/09/22 :  17:14:13  Show Profile Send 24U a Private Message
Ett litet knep är att prova ett något större avstånd mellan högtalarna än vad avståndet till dem motiverar och ha en brant toe-in så att skärningspunkten ligger framför sweet spot. På så sätt kan en del av tidiga reflexers påverkan undertryckas. Inte kassaskåpssäkert, men varit med om det vid såpass tillfällen att jag definitivt rekommenderar att testa.
Du märker direkt om inbördes avstånd blir stort; Du tappar "centerkanalen" och ljudet låter tydligt från respektive högtalare. Minska lite igen, små flyttar varje gång, tills ljudbilden går ihop och blir till en flytande homogen stereobild som släpper ur högtalarna.

Lycka till!

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.98 sekunder. Snitz Forums 2000