HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Bra första skivspelare + det man behöver !
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gozzi
Klubbmästare i UA, 200.000-klubben

953 Posts

Posted - 2009/09/17 :  19:20:19  Show Profile Send Gozzi a Private Message  Reply
Som sagt i rubrik, är helt novice på ämnet men känner att det är något som jag vill fördjupa mig i.

Tänkt att köpa en skivspelare inom närmsta dagarna, visst är det MC man ska satsa på ?

Behöver även en RIIA förstärkare, då mitt försteg inte har någon.

Vilken spelare & RIIA ska jag satsa på ?

[i][purple]

Gozzi

953 Posts

Posted - 2009/09/17 :  19:25:38  Show Profile Send Gozzi a Private Message  Reply
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=184378

Kan detta vara något ?

[i][purple]
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2009/09/17 :  19:27:37  Show Profile Send Bland a Private Message  Reply
Du måste ha riaa. Och visst kan du satsa på mc, men mc blir dyrare.

Allt handlar om hur mycket man vill lägga och vilket intresse man har - hur många lp-skivor äger du? Hur många tänker du skaffa? osv. Jag skull köpa en mellan modell av project + deras rör riaa och en mm nål (grado, ortofon, mfl).
Go to Top of Page

Gozzi

953 Posts

Posted - 2009/09/17 :  19:39:27  Show Profile Send Gozzi a Private Message  Reply
Jag har ett nästan sjukligt intresse för hifi :)

Lp skivor tänker jag nog skaffa så många jag har möjlighet till. Vad tror ni om medföljande pickup, duger den att börja med ?
Vilken riaa rekommenderar ni ? Vill ändå starta i halv klassen, High end får komma senare..

[i][purple]
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2009/09/17 :  20:04:14  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Varför inte en Technics 1210 MK2 med Denon DL103 + Lehmann Audio Black Cube Statement (RIAA) ... allt tillsammans under den pris som du länkade till.

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

emilraaf
Klubbmästare UA

241 Posts

Posted - 2009/09/17 :  20:16:40  Show Profile Send emilraaf a Private Message  Reply
vilken budget har du Gozz?
Go to Top of Page

Gozzi

953 Posts

Posted - 2009/09/17 :  21:42:42  Show Profile Send Gozzi a Private Message  Reply
Bra fråga... :)

[i][purple]
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2009/09/17 :  21:43:10  Show Profile Send svejk a Private Message  Reply
Du verkar vara på hugget och har bråttom. Försök ta det lugnt och bestäm dig efter kollat/lyssnat runt ordentligt. Det finns mycket braaa information i trådar här på forumet. Mina sämsta/dyraste hifi köp har jag gjort när jag haft bråttom.

Du har fina grejer i ditt system. Köp något ordentlig och gråt 1 gång! Tar du tid på dig finns det mycket guldkorn begagnat.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

matta
Member

627 Posts

Posted - 2009/09/18 :  08:12:48  Show Profile Send matta a Private Message  Reply
Håller med svejk, vet aldrig när det kommer tillfälle på beg marknaden. Min väntan visade sig bli riktigt riktigt bra...

Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23)
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2009/09/18 :  08:56:56  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply
Här är ett bra alternativ

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=10641

Jag kanske är lite färgad när det gäller Michell, men de gör erkänt bra spelare iaf

Annars är en 1200/1210 från Technics alltid ett bra tips

Lycka till!
Go to Top of Page

Gozzi

953 Posts

Posted - 2009/09/19 :  11:13:33  Show Profile Send Gozzi a Private Message  Reply
Tack för alla tips & hjälp !

Vart en 2xperience av ljudkompaniet i uppsala. Känner igen dom väl och vill ha en massa hjälp av någon kunnig så därför vart det en ny spelare. Det är ju en djungel det här för den oinsatte !

Tänkte köpa ny pickup, har kikat runt lite på lätt begagnade. Men passar alla ? http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=7311
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=9220

Eller måste man justera något på spelaren för att det ska passa ? ursäkta alla dumma fråogr :)

[i][purple]
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2009/09/22 :  10:21:17  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
En ska har jag lärt mig genom alla vinylerfarenheter, och det är att inte köpa begagande pickisar.
"Lätt begagnad" är ett uttryck som värderas HELT olika beroende på om du frågar köpare eller säljare...

Och jag garanterar att en ny t.ex. Ortofon OM2 Blue låter bättre än en slutkörd Benz Ruby (eller liknande) för samma pengar...

Dessutom finns det ju inte vettigt sätt att bevisa att en pickis körts ex. 40 timmar... Och har du kört den i 40 timmar på skivor köpta lokal loppis, aldrig rengjorda, ölindränkta och flottiga så är inte det direkt optimalt för skicket på nålen...

Nä, ny pickis är det som gäller för mig fortsättningsvis.

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Gozzi

953 Posts

Posted - 2009/09/22 :  13:21:11  Show Profile Send Gozzi a Private Message  Reply
De e sant, vart en Linn Adikt. Får hem den nästa vecka, längtar !!

[i][purple]
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2009/10/11 :  11:45:49  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Gozzi!

Hur låter vinylcombon? Vilken phonoförstärkare köpte du?
Go to Top of Page

Gozzi

953 Posts

Posted - 2009/10/12 :  09:11:52  Show Profile Send Gozzi a Private Message  Reply
Vinylkombom låter bra, köpte mig en pro ject phonobox II se. Men har köpt en ny RIAA som jag borde få imorgon om med lite tur. Den kommer nog ta mitt vinylande till en ny nivå :)

[i][purple]
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000