HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 eoJeud på besök i Karlstad
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2009/09/16 :  12:39:45  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Det hade varit kul att provlyssna Caiman helt klart. Men jag tror att den hade haft svårt att slå Lavryn och/eller cd-spelaren. En kompis har en TC-7520 som jag har tänkt låna sen ett tag tillbaka.

Tack för dina lovord. Jag har ett gäng bilder till från helgen som kommer postas.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2009/09/16 :  19:03:00  Show Profile Send jaejin a Private Message  Reply
Vad roligt att ni har varit i Karlstad. Är båda anläggningarna i därifrån.
Det är så lite aktivitet i det lokala forumet så man vet inte egentligen vad som finns att erbjuda i trakten.
Luxman grejerna är otroligt läckra.

Edited by - jaejin on 2009/09/16 19:03:18
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2009/09/16 :  19:13:36  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Båda anläggningarna finns i Karlstad. Ingen av ägarna är med här på forumet, även om jag tjatar på att den ena ska bli medlem här.

Mm, jag fick lite Accuphase-känsla över Luxman. Även om Luxman känns lite modernare i designen.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2009/09/16 :  19:19:39  Show Profile Send jaejin a Private Message  Reply
Det tycker jag absolut. Bor inte längre i karlstad utan i oslo. Men Karlstad har mycket att erbjuda i hifiväg , dock sitter de allra flesta och trycker i sina hem vilket är synd. Att kunna träffa folk med samma hobby är otroligt kul och man kan få väldigt mycket ut av det.
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2009/09/16 :  19:47:34  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
I samma rum som det förra systemet så fanns ett system sen tidigare, som hunnit bli intweakat rätt bra vid detta laget.

Har vi några DP-fantaster på forumet? Här är ett Dynamic Precision DPA1.



Dynamic Precision PA402 (moddat för hifi-bruk)


Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2009/09/16 :  21:04:40  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
dock sitter de allra flesta och trycker i sina hem vilket är synd. Att kunna träffa folk med samma hobby är otroligt kul och man kan få väldigt mycket ut av det.

Exakt! Tycker också det är ruggigt trevligt att träffa likasinnade och man lär sig oftast en del också. Men jag hoppade av AÖ (Audioklubb öst) pga ett mycket lågt intresse för att träffas.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2009/09/16 :  21:09:52  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Jag tror att den ena systemägaren nog kan tänka sig att gå med i Karlstad-stugan, om han nu väl blir medlem.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2009/09/16 :  21:10:01  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Detta systemet kör med Luxman C-7 försteg, storebror till det andra systemets Luxman C-5 försteg. Luxman tycker att fjärr påverkar ljudet negativt, så storebror har ingen fjärr. Vilket jag tycker är en klar nackdel. Men så gjorde vi iofs inga direkta jämförelser...



Lite fler källor, Teac VRDS-25, Marantz DV8400 (för DVD-Audio och SACD) och en Luxman tuner av äldre årgång.



En sammanfattning av elektroniken och lite mer information om den.



Cd-spelare: Teac VRDS-25 (Moddad med LC Audio Technology LClock)
Dvd-audio / SACD: Marantz DV8400
Skivspelare
Tuner
Försteg: Luxman C-7
Slutsteg: Dynamic Precision DPA1 (för diskant/mellanregister)
Slutsteg: Dynamic Precision PA402 (för bas) (Steget ska vara modifierat av Leif själv för hifi-bruk enligt CMQ Audio där det köptes) Det är även modifierat för att få behagligare fläktljud.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2009/09/16 :  21:15:46  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Glömde bort att säga att det är riktigt kul att få se lite Luxman grejer igen då de är så eleganta

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2009/09/16 :  21:26:45  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Visst är dom. Trist att dom haft dålig närvaro i Sverige under en tid.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2009/09/16 :  21:27:57  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Ok, då har vi sett elektroniken i det tredje systemet. Men vad driver dom då? Jo, det har väl varit lite mycket köpe-högtalare? Så nu blir det DIY.



Ägaren av detta systemet och ägaren av det andra systemet har byggt dessa högtalare själva. Alla element är från Morel.



Det är rejäla bygge som dessutom har natursten-skivor både uppe och nere, så dom väger in på 110kg/st.


Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2009/09/16 :  21:35:48  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
En sammanfattande bild.



Lite mer information om högtalarna:
Alla element från Morel.
- Bas: MW1077
- Mellanregister: MDM55
- Diskant: MDT33

Det sitter samma bas, mellanregister och diskant på baksidan oxå, som har separata kammare.

Delningsfilter: 24 dB/oct Linkwitz-Riley konstruerat av Bo Medin/Golden Age Audio

Det var all utrustning i det tredje systemet. Men det finns även mjukvara i källaren.




Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2009/09/17 :  07:42:11  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Lite lyssningsintryck från det tredje systemet då. Jag lyssnade inte jättemycket på det, men jämfört med det andra systemet så var basen mer proportionerlig, även om DP PA-steget enligt ägaren hade högre förstärkningsfaktor. Systemet hade mindre värme och kändes mer som ett neutralt hifi-system. Och jag som gillar värme... Ljudbilden var bra, kändes att det är här högtalarna ska stå, något som framkommit under många års tweakande.

Vi prånglade över Lavryn och kopplade in den även i detta systemet. Tyvärr så dummade sig cd'n (förmodligen) så att Lavryn tappade synk ungefär var 20e sekund. Men vi kunde ändå höra en viss förbättring. Lavryn tillförde lite kropp till röster och instrument och dess karakteristiska bas var inte fel heller.


Nu börjar vi komma nån vart - ägaren av det andra systemet hade berättat att dom hade provat DPA1'an i hans system och att det minsann var rätt trevligt. Så vi fick ju prova det oxå.

Här är en liten bild av det, ni ser Luxman steget i bakgrunden...

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2009/09/17 :  09:54:19  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Ujuj, vilka trevliga grejor.
Intressanta högtalare
Och vilken skivsamling sen, det kommer ta sin lilla tid att lägga över dem på hårddisk ;)

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2009/09/17 :  10:04:36  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Mm, nu börjar det bli riktigt trevligt!

Du, om någon, vet hur det är att rippa in så mycket skivor.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2009/09/17 :  10:50:01  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Nu skojar vi inte längre! Sicken kontroll DPA1 hade över Mahler och det märktes ju främst på basen. Denna bas som vi innan trodde var sämre / mullrigare pga rummet, men nu var den f*n inte att leka med längre. God damn!
Ljudbilden var inte så illa den heller. Även om mina öron (troligen) tyckte att alla ljudbilder vid detta laget var lite för mycket till vänster... Däremot kunde jag sakna lite värme till en början iaf.

Jag spelade mer och mer musik. Ägaren var tvungen att packa ihop lite grejor så det var fritt fram att spela vad som. Jag fastnade lite vid en gammal klassiker från gymnasietiden, Snap - Rhytm is a dancer. Musik som saknar lite i ljudbilden för att vara jätteintressant på låg volym. Då höjer man... Och det gick att höja hur mycket som utan att något ändrades mer än volymen och ljudtrycket. Så j*kla gött alltså. Mitt leende blev större och större. Vid nått tyst parti lite senare (i en annan låt) så var det något missljud - det visade sig att det var mina fötter som stampade med...

Det har inte varit så roligt att lyssna på musik sen jag var hos Pac och lyssnade på hans Tannoy Cheviot. Och jag har inte hört så go bas sen vi var hos Dan / Burmäster och lyssnade på hans QRS. För att inte dra ut på det längre, så om vi lägger ihop:



.. och ..



(eftersom jag inte har en bra bild på dom ihop...)

Så har jag hittat min referens. Detta är det bästa ljud jag hört! Det ljud som fallit mig bäst i smaken.

Det var värt en resa norrut för att hitta det kan jag tycka. Nu tycker ägaren av Mahler att han vill ha den där kontrollen även i framtiden. Han var länge inne på att skaffa sig ett DP steg. Men det blev inte så.. Det blev något som jag tror kan vara ännu bättre.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2009/09/17 :  10:50:30  Show Profile Send llerk a Private Message  Reply
Verkar vara en riktig "music lover"...

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2009/09/17 :  10:52:40  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
llerk: Mm, det skulle jag tro.

Nån som är nyfiken på vad som kan ha samma kontroll som DPA1 och vara ännu mer musikaliskt?
(har inte fixat med bilderna än iofs...)

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2009/09/17 :  11:35:40  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Ja vad kan det vara månntro? :)
Tell us Bosse!!

Ja Bosse det har ju blivit några tusen skivor nu...tur hårddiskar är så billigt ;)

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2009/09/17 :  13:48:37  Show Profile Send Hajfi a Private Message  Reply
Det skulle väl vara dp A1s då
Jag är själv dp fantast och driver mina högtalare med 2 st dp PA 402.
Vad som skulle kunna "på papperet" ha mer kontroll än en A1 skulle väl kunna vara ett stort Krell då men mer musikaliskt, det vete tusan. Ett dp steg är i mina ögon så nära "a straight wire with gain" man kan komma så saknar man musikalitet så får man nog leta fel någon annanstans som jag ser det.

Stereotypen
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2009/09/17 :  17:44:56  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Hajfi: Det finns olika skolor om allting. Och dina PA 402 kan säkert ha grym kontroll.

Men här är det något annat som ska driva Mahler. Något som kommer i stora, träförstärkta lådor.



Verkar som någon siktat dåligt när dom skulle plocka upp lådan en gång...



Va?? Är där inget i??


Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2009/09/17 :  18:36:03  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Ingen som är nyfiken?

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2009/09/17 :  18:56:59  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Tar en liten bild till då.


Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2009/09/17 :  19:01:11  Show Profile Send jaejin a Private Message  Reply
Oj! vilka kartonger.
Hahaha det är ju för skönt att se.
Go to Top of Page

Harlock
Member

114 Posts

Posted - 2009/09/17 :  20:05:25  Show Profile Send Harlock a Private Message  Reply
"Passion till 1000" som gubbarna på YBA skämtsamt kan säga.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000