HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Ang. basfällor. Hur många och placering.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2009/09/13 :  20:10:38  Show Profile Send optimus a Private Message  Reply
Är lite inne på att skaffa mig några basfällor och har därför några frågor som jag hoppas jag kan få svar på här.

Har ingen mätutrustning så jag tänkte lyssna mig till problemfrekvenserna så gott det går.
Har laddat ner testtoner och brännt på skiva.
Sen, om jag förstått det rätt, kan man krypa runt på golvet och lyssna sig till var de olika frekvenserna drar iväg i volym/nivå och där ska man således placera en basfälla.
Är det korrekt uppfattat?

Men hur vet man hur många man behöver? Ska man placera en på alla ställen nivån drar iväg eller?

Tack på förhand!

Edit: Kom på att vi faktiskt har en akustikdel här på forumet.
Kan någon vänlig mod flytta tråden dit?

Edited by - optimus on 2009/09/13 20:12:58

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/09/13 :  20:29:01  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Flyttad...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2009/09/13 :  20:32:04  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message  Reply
Jag är ju ingen expert men hade nog placerat dem där resonansen är som starkast vilket normalt borde vara i något hörn. Jag har fått hem 2 st Svanå V6:or men håller fortfarande på att betsa den andra så jag har inte provat så mycket än. Men rekommendationen i mitt rum var att sätta dem i en hörna där min största resonans (på 39-40 Hz) var som värst.
Vad är det för typ av basfälla du tänkt dig?

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/09/13 :  22:00:50  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag säger också att hörnen är där du skall ha dom därför att de är effektivast där.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/09/14 :  06:41:46  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Borde dom inte stå där aktuell resonans är som värst, vilket inte alltid är i ett hörn?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2009/09/15 :  13:18:26  Show Profile Send optimus a Private Message  Reply
staffann:
Det är absorbenter jag hittade i en tråd på euphonia:
http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=6810&hl=svan%C3%83%C6%92%C3%86%E2%80%99%C3%83%E2%80%9A%C3%82%C2%A5
Det är de svarta jag menar. De är lite mindre och passar därför in lite ättre hos mig. Har ett ganska litet rum jag lyssnar i.
Tror knappt att jag får in en, eller, två v.4'or/v-6'or. Det ska ju se hyffsat snyggt ut också.

edit: Vad kostar en v6a?

Edited by - optimus on 2009/09/15 13:23:31
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2009/09/15 :  13:22:42  Show Profile Send optimus a Private Message  Reply
johan.björklund:
Jodå, jag skall placera dem där resonansen är som värst.
Ska försöka lyssna mig till var det kan tänkas bli.

Men, låt säga att jag har jobbiga resonanser på flera ställen i rummet, ska man placera en absorbent på varje plats?
Kanske blir hur många som helst :)
En bakom varje högtalare har jag nog räknat med i vilket fall som helst.
Kanske en bakom racket också.
Men hur vet man hur mycket en absorbent absorberar. Jag menar, det kanske räcker med de två bakom högtalarna...
Kanske inte behöver en bakom racket.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/09/15 :  13:28:33  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag hoppade over V serien pga dess storlek o just svarigheten att moblera med dom.
Sa jag har nu 3 st kvartsvagsror ala ESL och dom klarar biffen for mig.
:-)
Jag hade dessa med i gamla lagenheten o da sankte jag en resonans med 9 db med 3 ror.
Sok pa Roomanalyzer sa hittar du en rejal trad i amnet!
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=66155

Jag har aven 2 st Tq45:or o dessa kan man iaf moblera med, men hade inte dom resonanserna som dom tar funnits i horn............

Ps
Saknar Sv tangentbord

Ps en gang till
Kan du snickra ---> http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=76200

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2009/09/15 13:45:29
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2009/09/15 :  13:46:52  Show Profile Send optimus a Private Message  Reply
Haha, ja det var lite jobbigt att läsa, Johan!

Har nu "mätt" upp rummet (med mina öron) och kom fram till att mina problem ligger mellan 70 - 95hz.
Extra mkt boost fick: 75hz, 90hz och 95hz.
Ska dra iväg ett mail till Svanå och höra vad han säger om detta...
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2009/09/15 :  21:41:51  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message  Reply
Då slipper du i alla fall V6:or och kan nöja dig med V4:or. De är lite enklare att möblera med i alla fall!
Esl-rören som Johan pratar om borde också fungera.
Vad V6:or kostar kommer jag inte riktigt ihåg - mina är specialbeställda med ekfaner och kostar mer.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/09/16 :  09:35:38  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
V4 ca 2300 och V6 ca 2800kr.

Placeringsmässigt är det bäst om varitunes sprids ut. Men det funkar självklart med bara en, eller två styck.
Stalltipset säger: Hellre en i alla 4 hörn, än 2 dubbla torn - förutsatt att baspeaken finns där man placerar dom, förståss.

Estetiskt upplever jag bäst resultat om man inte småduttar, utan istället tar till rejält. Varför inte äta 40-60 cm golvyta och bygga upp en ny vägg och samtidigt få en rad andra akustiska fördelar?

Helmholtz'arnas effektivitet är direkt avhängig luftvolymen. Bra att tänka på då man bygger själv.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2009/09/16 :  11:50:08  Show Profile Send optimus a Private Message  Reply
Kan man justera V4orna själv?
Har ganska långsmalt rum så jag kan inte dundra in hur mkt som helst utan att det blir lite trångt.
Men om man kan justera V4orna så är de klart mkt flexiblare om man skulle få för sig att flytta nån gång...
Får väl ta en runda med tumstocken.
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2009/09/16 :  13:42:23  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message  Reply
V4:or och V6:or har en justerbar port med vilken du kan ändra resonansfrekvensen inom vissa ramar. Se SMT:s hemsida för mer info (eller invänta ett mer detaljerat svar från Engelholm!)

Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2009/09/16 :  14:09:58  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
När vi testade med kvartsvägsrör för ett par år sen satte vi på en ton som stämde överens med resonansen
och flyttade sedan runt röret tills den gjorde mest nytta.
Röret täcktes över för att kolla när det blev mest skillnad.

Det intressanta var att den funkade bättre på andra ställen än man väntade sig att den skulle göra något.
Även på platser där man inte "hör" något problem.
Tar man bort en resonans på ett ställe påverkas resten. Så man får hela tiden kolla att alla resonatorer jobbar. Om man har fler för samma frekvens förstås.
Så det är mer komplicerat än man tror.

Mätutrustning är förstås bra att ha men då måste man kunna första vad det är man mäter och hur det set ur.
Vilket inte är lätt det heller.

Basbummelätare (aktiv basarbobering) är nog mest universella då man inte behöver någon resonans för att äta upp ljud.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000