HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Min anläggning - skepp kommer lastat med...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/11/01 :  22:08:42  Show Profile Send pak a Private Message  Reply
Inte för mycke toe in till schweikert.-då blir det fort tråkigt ljud.
Förövrigt så bör det inte bli det minsta trist ljud.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

emilraaf
Klubbmästare UA

241 Posts

Posted - 2009/11/02 :  07:13:30  Show Profile Send emilraaf a Private Message  Reply
Elektrostater är det som sagt inte så mycket toe in på snarare tyckte jag det var ett eländes flyttande av lyssningsposition fram o tillbaka.
Så vr är svårinställda?? Pak o huzze - har ni några tips?? Man skulle haft en måttkedja eller nåt.
Det finns kanske info på Alberts hemsida.
Go to Top of Page

Gozzi
Klubbmästare i UA, 200.000-klubben

953 Posts

Posted - 2009/11/02 :  08:17:54  Show Profile Send Gozzi a Private Message  Reply
Mina vr4 fick jag jobba en hel del med. Men när det var klart så spelade dom som en dröm...
Ta fram tejp & måttband och glöm inte att tvätta öronen..:)

[i][purple]
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/11/02 :  10:01:26  Show Profile Send pak a Private Message  Reply
Det som varit viktigt för mig är symmetri.
Mäta mäta mäta.
Bara lite toe in-beror på rummet också.
Vs.låter bra,men kan låta otroligt kul om man verkligen får till det.
Lyssna på tonen i basen i var och en av dom.-mina är känsliga där om de inte får samma förhållande till väggar osv..Bör låta så lika som möjligt.
Kör rosa brus och vrid och flytta tills bruset upplevs som en slags sfär som liksom flyter mellan talarna.Får man till detta så har man ett fantastiskt 3dimmensionellt ljud med djup stadig botten.
Själv får jag inte riktigt till det med bruset ,då mitt rum spökar men har du möjlighet att inte sitta direkt mot bakväggen så bör det gå bra.

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/11/02 :  11:49:31  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Kör på känn och justera därefter efter eget tycke
Go to Top of Page

emilraaf
Klubbmästare UA

241 Posts

Posted - 2009/11/02 :  18:05:25  Show Profile Send emilraaf a Private Message  Reply
Ok. Rosa brus?? är det någon sorts testskiva eller? Min lyssningsposition är mitt i vardagsrummat så jag har 3,5 m till bakvägg. Högtalarna står ca 50cm ut från framvägg har ca 50-60 till yttervägg..
Känns ok men som huzze skriver - flytta, vrida, vinkla
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/11/02 :  18:52:34  Show Profile Send pak a Private Message  Reply
Det beskrivs så i vs manual.
Har man en testskiva så är det bara att testa.
Lite speciell spridning i dessa så antingen så får man till det eller så låter de som vanliga högtalare.
Lycka till.

Go to Top of Page

emilraaf
Klubbmästare UA

241 Posts

Posted - 2009/11/02 :  19:03:14  Show Profile Send emilraaf a Private Message  Reply
Har du vs själv?? Är på jakt efter manual eftersom förre ägaren inte kunde hitta den. Har mailat von schweikert för att få en länk men har hittills inte fått något svar. Kul att se vad Albert själv tycker om uppställning o toe in
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2009/11/02 :  19:59:01  Show Profile Send pak a Private Message  Reply
Ja jag har vr5-förra modellen.

Go to Top of Page

emilraaf
Klubbmästare UA

241 Posts

Posted - 2009/11/03 :  07:38:58  Show Profile Send emilraaf a Private Message  Reply
Jaså minsann - det är inga dåliga bestar. Tror nu att jag hittat en manual på nätet från vr. manualen heter vr4jr men den verkar gälla alla vr4 modeller. Läste lite snabbt igår och har börjat mäta in grejorna med en laser.. nu j-vlar ska jag få till magin du pratade om..
Go to Top of Page

emilraaf
Klubbmästare UA

241 Posts

Posted - 2009/11/03 :  20:46:34  Show Profile Send emilraaf a Private Message  Reply
Nu ska vi se om de fastnat på bild
[URL=http://forumbilder.se][/URL]

Edited by - emilraaf on 2009/11/03 20:48:32
Go to Top of Page

emilraaf
Klubbmästare UA

241 Posts

Posted - 2009/11/03 :  20:50:03  Show Profile Send emilraaf a Private Message  Reply
SIGNATUREN
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/11/03 :  20:51:18  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Mkt fina högtalare! Oj, vad de kan rocka!

(edit, nu ser jag bilderna...)

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2009/11/03 20:51:52
Go to Top of Page

emilraaf
Klubbmästare UA

241 Posts

Posted - 2009/11/03 :  20:51:34  Show Profile Send emilraaf a Private Message  Reply
Det är ett knåpande men till sist får vi nog till det
Go to Top of Page

emilraaf
Klubbmästare UA

241 Posts

Posted - 2009/11/03 :  20:53:33  Show Profile Send emilraaf a Private Message  Reply
GOZZI IN ACTION

URL=http://forumbilder.se][/URL]

Sällan han ser så fokuserad
Go to Top of Page

emilraaf
Klubbmästare UA

241 Posts

Posted - 2009/11/03 :  20:55:49  Show Profile Send emilraaf a Private Message  Reply
Nu börjar det närma sig. Sen ska allt bort igen och spikes:en på plats
Puh...
Men det är det värt hoppas jag

Go to Top of Page

emilraaf
Klubbmästare UA

241 Posts

Posted - 2009/11/03 :  20:58:58  Show Profile Send emilraaf a Private Message  Reply
Guy - Japp - men det är mycket jobb kvar. Eftersom jag har träbjälklag så måste jag eliminera vibrationerna på nåt sätt. Behöver mer granit tror jag och bakväggarna skall dämpas på lämpligt sätt.

Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/11/04 :  08:41:23  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
Serru... nu börjar det likna nåt. Blev ännu orolig när det tog sån tid innan bilderna kom upp...
Himla snyggt. Nu ser jag hur korta snokarna är; hade aldrig funkat hemma! Nu när det börjar vattnas i munnen, hoppas jag inte det dröjer alltför länga innan lyssningsintryck kommer...

Grattis!

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

emilraaf
Klubbmästare UA

241 Posts

Posted - 2009/11/04 :  10:25:46  Show Profile Send emilraaf a Private Message  Reply
Initiala intryck - Ljudbilden är i klass med elektrostaterna (sid1) men jag har problem med basen som är bumlig och otrevlig

Vi prövade lite olika inspelningar igår och så länge du har nakna pianon eller gitarrer så är ljudet väldigt live och tydligt fokuserat men när bas kommer in i bilden - ajajaj
Med spike:sen på plats så tror jag att basen stramas upp - förhoppningsvis..
Ska ge mig på och försöka montera dem ikväll samt ta hem hem lite mer granit.
Gozzi??? Jag bjuder på middag
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2009/11/04 :  11:04:36  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Flytta ut och ihop högtalarna så att de hamnar närmare, så kanske basen blir rätt?
Go to Top of Page

Gozzi
Klubbmästare i UA, 200.000-klubben

953 Posts

Posted - 2009/11/04 :  11:48:43  Show Profile Send Gozzi a Private Message  Reply
Huzze, avståndet mellan högtalarna är drygt 2 meter nu. Bilderna gör att det ser längre ut, vi har provat med olika placeringar & avstånd. Just nu har vi ställt högtalarna på granitskivor för att få bort den bumliga basen.. Men svårt när hela rummet gungar med av basen.

Mitt tips: flytta ut biljardbordet i källaren och gör ett hifirum som heter duga !

[i][purple]
Go to Top of Page

emilraaf
Klubbmästare UA

241 Posts

Posted - 2009/11/04 :  12:41:08  Show Profile Send emilraaf a Private Message  Reply
Nu är spike:sen på plats mot stenen och det blev ett rejält lyft tycker jag. Han knappt värma steget när jag hade jycken på promenad
men det lilla jag lyssnade skvallrade om stabilare och fastare bottenregister. Ett extremt tips är att ställa valvstämp under bjälklaget där högtalarna står och spänna stämpen mot bottenplattan..
J-vla hifiträsk
Huzze - Jag har ca 2300mm mellan högtalarna men enl VR:s manual så kan du ha ända upp till 3,5 m mellan med bibehållen ljudbild och fokus.
Som sagt - jag skall pröva att flytta in dem 30-40cm för att verkligen se/HÖRA om det blir skillnad. Största boven tror jag ändå är bakväggarna som är kala - särskilt den vänstra glasväggen..
Såg ett reportage med en kille här på forat som hade gjort egna ljudabsorbenter - kanske kan vara värt att pröva.

Bry er inte om signaturen här nedan - kloke
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2009/11/04 :  18:28:10  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Ett tungt draperi över betongglasen?
Go to Top of Page

emilraaf
Klubbmästare UA

241 Posts

Posted - 2009/11/04 :  19:55:25  Show Profile Send emilraaf a Private Message  Reply
Hahahaha -skulle min fru säga om jag förelåg detta. Vetef-n hur jag skall lyckas övertala henne?? går o öppnar en chablis åt henne

Det kommer någon slags dämpning. tänkte att man kunde tillverka en absorbent med något snyggt tyg 1200x300 stående bakom högtalaren väld i samma form som glasväggen... - det kan nog både funka estetiskt o ljudmässigt. livet är fullt av kompromisser

Go to Top of Page

Ingemar
Member

261 Posts

Posted - 2009/11/04 :  20:03:49  Show Profile Send Ingemar a Private Message  Reply
Emil:Annars så finns det ju varitunes v4 å v6or i flotta faner som kanske är "hustru acceptabla"hur som helst väldigt effektiva!!!

Temptation
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000