HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Rippningshastighet i EAC
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

johmi
Member

215 Posts

Posted - 2009/09/05 :  18:34:50  Show Profile Send johmi a Private Message  Reply
Håller som bäst på att rippa min cd-samling till flac-filer. Början innan sommare och tar några skivor då och då. Nu ville det sig inte bättre än att jag fick formatera om datorn, mina flac-ar finns på en separat HD så långt allt väl, och nu när jag har börjat rippa igen så tar allt mycket längre tid.

Hur jag än gör så kommer jag inte upp i hastigheter över 3x och tidigare så låg snittet på mellan 10x och 20x. Jag använder EAC och har gjort inställningar efter tråden på minhembio.com. Är allt som det ska nu och något var tokigt förut eller borde det gå snabbare än 3x?

MVH
Mikael

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/09/05 :  18:36:37  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Det är svårt att svara på. Hur snabbt det går beror både på inställningarna och vilken drive man använder. 20 gånger låter dock väldigt snabbt för att ha varit felkorrigerat ordentligt.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

johmi
Member

215 Posts

Posted - 2009/09/05 :  18:50:44  Show Profile Send johmi a Private Message  Reply
Jag har inte bytt någon hårdvara. CD-driven är en extern DVDRW enhet från samsung (se-s224Q) alternativt den inbyggda CDRW i laptoppen som dock börjar bli något sliten.

Det känns oändligt långt med rippningshastigheter på mellan 2-3x då det är en ca 600 skivor kvar.

/Mikael
Go to Top of Page

lbstr
Member

137 Posts

Posted - 2009/09/08 :  23:31:52  Show Profile Send lbstr a Private Message  Reply
Har själv rippat ca 600 skivor på ett par olika datorer.

Använde med ett fåtal undatag secure mode (inställningarna för läsning hittar du under "eac->drive options".)

De skivor som varit lätta att läsa, d.v.s. med ingen eller liten felkorrigering, har typskt tagit 14-18 minuter att rippa.
D.v.s. en snitthastighet på 3-4x.

För att komma upp i 10-20x behöver jag ställa om till det mindre kvalitativa "burst mode". Har endast använt denna läsmetod på skivor i dåligt skick alt. mycket effektivt kopieringsskydd.

Som ztenlund skriver beror hastigheten även på driven, vilket går det svårt att uttala sig om vilken hastighet du rimligen kan uppnå.

Föreslår att du börjar med att avgränsa problemet genom att ta en titt i loggfilerna från EAC. Körde du verkligen secure read mode innan kraschen?
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2009/09/14 :  16:31:49  Show Profile Send UrSv a Private Message  Reply
Jag kör Easy CD-DA Extractor och till FLAC brukar det gå upp mot och ibland över 30x och redan i innerspår ca 20x. 3x är ju inte skoj.

Har programmet fattat vilken drive du använder och är offset satt?
Är spelaren satt till DMA (ja, det beror ju på vad du kör för OS men vem vet)?
Go to Top of Page

johmi
Member

215 Posts

Posted - 2009/09/14 :  21:31:56  Show Profile Send johmi a Private Message  Reply
Både tidigare och nu så verkar EAC identifiera drivarna korrekt och även fått rätt offset. Jag misstänker att innan formateringen, inte pga krasch utan pga ålder (efter 4 år är WinXP självdestuktivt), så var något inte helt korrekt. Dock så var de flesta avläsningarna korrekta enligt accurate rip (några fanns inte med) och när jag lyssnar på dem via min SB3 så verkar allt ok.

Antar att jag får leva med 15-20 minuter per skiva fortsättningsvis.

/Mikael
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/09/14 :  21:41:18  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
Jag kör Easy CD-DA Extractor och till FLAC brukar det gå upp mot och ibland över 30x och redan i innerspår ca 20x.

Det fungerar säkert, men frågan är hur felkorrigeringen är i den hastigheten. 20x direkt i innerspår är rätt mycket.

Prövade just med en fräsch CD och i EAC secure mode utan C2 gick det i 11x i medel och med C2 i 24x. Det senare är ju ganska snabbt, men frågan blir då om man litar på drivens C2 information... Jag har för mig att minhembio-guiden menar att man ska köra utan C2. Burst mode går ju ännu snabbare, men då blir det ingen felkorrigering alls.

Edit: Lagt till info...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2009/09/14 :  22:07:47  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Tycker inte att en kvart per skiva (när EAC är korrekt ställd) är något konstigt? När jag rippade mina kunde vissa skivor ta hur lång tid som helst beroende på kvalité#180;(utlåning av skivor är ett tragiskt kapitel..), men som sagt, en kvart ser jag som normalt på en felfri skiva...

PS. Att vissa program rippar snabbare ser jag inte som något eftersträvansvärt, jag offrar gärna lite tid på min hobby hifi & musik, om jag kan försäkra mig om att krama ut allt ur plastbitarna :-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/09/14 :  22:24:57  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Prövade i den andra driven också som till skillnad från den första cachar ljuddata. Den är betydligt långsammare: 7x utan C2 och 9x med C2...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2009/09/15 :  11:17:31  Show Profile Send UrSv a Private Message  Reply
ztenlund, normalt är det 100 % korrekt men jag får ju reda på om det felar och då kör jag över skivan igen med hårdare krav. Men jag lägger ju inte 1500 * 20 minuter i onödan..
Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2009/09/15 :  16:29:33  Show Profile Send ud a Private Message  Reply
quote:
normalt är det 100 % korrekt men jag får ju reda på om det felar och då kör jag över skivan igen med hårdare krav


Hur ser du i Easy CD-DA Extractor att det är 100% korrekt?

Jag testrippade en skiva med "Easy CD-DA Extractor" "dbpoweramp" och "EAC".
"dbpoweramp" och "EAC" har ju "Accurat rip" och där var båda kopiorna samma när man jämförde dom i Foobar via "Bit-compare tracs",
medan "Easy CD-DA Extractor" gav konsekvent annat värde.

torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2009/09/16 :  08:46:14  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Kör själv mestadels med Easy CD-DA eftersom jag tycker att EAC är alldeles för långsam. Brukar vanligen ha en ripphastighet på nånstans mellan 4x och 6x men då är det ju redan FLACat och taggat på disk.

Glöm inte att aktivera AccurateCDDA Error Correction under Option->Drive Settings om du vill nyttja felkorrigering.

Jag har också testat att rippa med olika alternativ till Wav men olika program ger konsekvent olika resultat. Har testat med Easy CD-DA Extractor, EAC, iTunes, Windows Media Player.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2009/09/16 :  09:01:25  Show Profile Send UrSv a Private Message  Reply
ud, jag brukar läsa raden i resultatrutan där det står om det gått bra eller dåligt.
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2009/09/16 :  19:55:48  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
Hej,
Jag använder dBPoweramp och kollar konfidensresultatet, är det bra så är jag nöjd.
(Tröttnat på EAC, för mycket inställningar och ingen känsla av det blir bättre än tex DBP)
/Micke
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000