Author |
Topic |
enigma
Member
96 Posts |
Posted - 2009/09/04 : 11:22:46
|
Som novis inom elektronik har jag varit lite rädd för att bygga förstärkare och dylikt. Såsom med de mesta saker måste man möta sina rädslor för att överkomma dom, så denna tråd kommer att redogöra (under tidens gång) för hur jag börjar med att bygga en chip amp, till att sedan smyga över till rör för att där bygga ett aikido försteg och slutligen gå "hela vägen" och bygga ett rörslutsteg.
(Jag lovade soundbrigade att sluta terrorisera honom med PM så därför kör jag igång denna tråd :)
Mer information och forstättning följer.. |
Edited by - enigma on 2010/01/01 18:52:18 |
|
enigma
Member
96 Posts |
Posted - 2009/09/04 : 12:59:20
|
Innan jag börjar redovisa förstärkeriet upp till dagsläget så tänkte jag börja med något att ställa alla framtida prylar på. Tanken var att bygga en flexy-bänk i ekfanérad MDF men av ren tur och träff kom jag över en perfekt bänkskiva i ek (till bra pris)som skulle räcka till en 5-plans flexy.
Byggbilder blev det inte så mycket av då det är ganska rätt-fram bygge. En idiotisk sak jag gjorde var att försöka borra gängstavshålen genom samtliga skivor samtidigt... Detta fungerar fint om man har en pelarborr och ett styvt borr, inte om man har ett långt halvböjligt borr och en vanlig borrmaskin... Detta medförde en del extra onödigt arbete :)
I vilket fall så borrades hål, kanter fasades och planen lackerades en mix av matt och blank lack. Gängstavarna är M20 från biltema, gummibrickor hade jag svårt att hitta så en jag klippte ut ett gäng ifrån en gummiduk (också biltema).
Jag tycker resultatet blev rätt ok faktiskt. Längst ner på bilden skymtar det första förstärkeriet som ska redovisas framöver..
Det ska nämnas att det i framtiden inte kommer stå någon htpc och hembioreciever i denna möbel.. |
|
|
enigma
Member
96 Posts |
Posted - 2009/09/04 : 21:01:30
|
Ok jag fortsätter min monolog med det första jag gjort i förstärkarväg.. Då jag har varit lite nervös inför elektronik valde jag att börja med ett kit, och då gärna ett som skulle fungera väl för att driva mina tappade horn (som ännu väntar på fanér), efter att ha letat runt ett tag föll valet till slut på en tripath förstärkare från 41hz, jag skulle bygga amp5! En förstärkare som skulle kunna putta ut runt 2x60w i 8ohm, det lät kalas!
Jag beställde ett kit och kompletterade med en transformator från svebry. Mycket tid gick åt till att först läsa instruktionsmanualen och deras forum. Alla komponenter sorterades och namngavs så att jag lätt skulle kunna löda dessa på rätt plats. Halvvägs in i projektet såg det ut så här..
Inga större problem infann sig under byggandets gång, förutom att jag tidigare börjat bygga ett chassi (som var tänkt att vara till en annan förstärkare som jag lyckades bränna av ren idioti, men det är en annan historia)
Plåt sågades ut ifrån ett datorchassi och kretskort och transformator samt diverse kontakter monterades och allt har varit frid och fröjd sen dess.
Eftersom jag inte har mina tappade horn inne just nu så används detta slutsteg till att driva mina fostex horn, och det ÄR ett riktigt kompetent slutsteg även om dess "60 watt" kanske inte låter så mycket.
Chassit till förstärkare var byggt i ekfanérad mdf med en enkel led på fronten för att visa om den är påslagen eller ej.
Jag kan varmt rekommendera 41hz kiten till någon som vill börja sin "elektronik karriär" någonstans.
Nästa post kommer att avhandla aikido försteget där jag nu börjar närma mig slutet av ihopsättandet av själva kretskortet.
|
|
|
enigma
Member
96 Posts |
Posted - 2009/09/05 : 18:45:22
|
Nu så tänkte jag ge mig på försteget, vilket ännu inte är klart.
Tanken är att bygga ett rörbaserat försteg som kan driva två slutsteg, det ovan nämnda som ska driva basarna och mitt framtida KT77 rörslutsteg som jag tänkt ska driva fostex hornen.
I dagsläget är det mesta på kretskortet monterat (satte i rören, 6sn7, för fotots skull). De flesta komponenterna är monterade på undersidan, förutom rör och regulator som sitter på ovansidan. Tanken är att kretskortet ska hänga i "taket" med kylfläns och rör tittandes ut :)
Jag väntar fortfarande på transformator ifrån Edcor, har en känsla att det kan ta lite tid..
Att göra *** Efter att ha läst om opto-volymerna blev jag naturligtvis riktigt sugen på att ha två stycken av dessa volymkontroller till steget, så det måste beställas och byggas.
Jag hade tänkt att ha aktiva delningsfilter på utgångarna, är detta en dålig idé? Det är antingen det, eller bara ha ett utgångspar och ett extern delningsfilter (typ behringer)
Chassi har jag inte hunnit sätta mig in i så mycket än mer än att jag inte hittat något hammond chassi som är tillräckligt stort, så jag tänkte se om jag kunde få tag i en lagom stor alu-plåt att ha på toppen och bygga sidorna i massivt trä ***
Är det någon som läser denna tråden och har lite input eller feedback så kasta ur er så mycket som möjligt, då jag kan vara helt fel väg i mina tankar :) Learning by doing :)
|
|
|
enigma
Member
96 Posts |
Posted - 2009/09/14 : 21:39:23
|
*Bump*
Ingen som har några åsikter om min tanke att ha dela upp utgångarna på försteget och ha separat volymkontroll och filter för de två utgångarna. Jag har försökt skissa hur min tankegång är. Jag funderar mest på vilka nackdelar det finns med att göra något enligt liknande eller är det bara solsken?
Min topp-plåt har anlänt idag, så det blir till att skissa ut en såg/borr-mall. Återkommer med bilder när det är dags för uppdatering. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/09/15 : 09:37:44
|
Se i så fall till att ha en gemensam volym som styr båda kanalerna förutom till HP/LP. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
enigma
Member
96 Posts |
Posted - 2009/09/15 : 16:20:50
|
Hej Bernt, jo det var precis så jag tänkte. Det som jag blev fundersam på var hur det egentligen fungerar om man kopplar två volymkontroller enligt ovan, ifall den ena potentiometern påverkade den andra. Fungerar det som ett flöde så att om vi ökar volymen på ena utgången kommer den andra sjunka? Det borde inte göra det, men eftersom jag är helt grön inom området tänkte jag höra mig för lite.
Bör man ha filtrena före eller efter potentiometer eller spelar det ingen roll? |
|
|
enigma
Member
96 Posts |
Posted - 2009/09/24 : 17:00:42
|
Det är lite svårt att få till det med tid ibland har jag märkt, är det inte det ena så är det de andra. I dessa tider då äppleträden nästan dignar så har undertecknad sprungit runt och plockat äpplen för höstens bryggeriprojekt
50kg äpplen borde bli en del cider...
Efter att ha tröskat ett par kilon i råsaftcentrifug, blev projektet att bygga en press istället...
SÅ åter till förstärkeriet!
Jag väntar fortfarande på transformatorer ifrån Edcor vilket förhoppningsvis dyker ner när som helst. Jag har dock fått tag i en aluminiumplatta som jag har börjat borra och göra hål i.
Plåten med mallen fasttejpad ovan. Jag hade en del funderingar på hur jag skulle lösa dom stora hålen för rören.
Basen på rören är strax över 32mm så efter en del letandes hittade jag en håltagare på 35mm vilket borde "göra jobbet".
Första hålet gjort... det verkar fungera rätt bra :)
Här är jag nu, som kan synas så har jag kvar fyrkanten för flänsen som kommer sticka upp utanför. Jag är ännu inte helt säker på hur jag ska göra det på ett snyggt sätt, men tänkte använda en figursåg med ganska fint blad, vet dock inte om det kommer jacka sig eller bli snyggt. Någon som har något bra tips angående detta?
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/09/24 : 21:46:26
|
Skulle tillagt att jag har en del info, bland annat från länkarna jag indikerat ovan, jämte artikeln från AudioXpress på min hårddisk. Om jag orkar kan jag zippa skiten och slänga ut nånstans. |
|
|
enigma
Member
96 Posts |
Posted - 2009/09/25 : 20:01:26
|
Tack tack soundbrigade, jag är dock inte helt övertygad om att ha rörbaserade delningsfilter, det känns som ett stort steg för mig. Tänkte mer på att kasta in några resistorer och kondensatorer och sedan vara nöjd :) Eller behöver man gå via op-ampar efter aikido-delen är "slut" ?
Ursäkta min nybörjarhet. |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/09/25 : 23:01:52
|
Du bygger ett 2-vägs filter med två (eller 3) rör ... |
|
|
enigma
Member
96 Posts |
Posted - 2009/09/26 : 19:21:41
|
2 eller 3 rör? Per kanal då antar jag? Skulle det bli rör måste jag nog ha en transformator till och till skillnad från dina projekt jag följt så försöker jag gott om plats i lådan för att få översikt ;)
Dagen fick börja i äpplets tecken och efter lite kross och press står nu en sådan här och bubblar i förrådet
Vilket bör kunna avnjutas(?) lagom tills försteget blir klart :)
Jag har satt händerna i sågen idag och sågade till chassi-delarna, pluggade o limmade ihop sidor och front. Jag väntar lite med baksidan då jag tänkte fräsa ut en del där och sätta en tunn aluplåt för att fästa kontakter i.
Jag sågade även ut hålet för kylflänsen som kommer att sticka upp, och här kommer dagens lärdom, markera inte med blyerts då det är skitsvårt att se när man är igång och sågar.. vilket ledde till denna fadäs, vilket jag måste täcka på något sätt. (det svordes en del när jag märkte att jag sågat utanför) :)
Jag fick en bekräftelse att edcor skickat transformatorerna nu 4 veckor efter köp... så förhoppnignsvis är tullen snäll mot mig som kompensation :) Jag måste få tag i några volympottar och rattar och lite fler rca-kontakter dock.
Min förhoppning att använda photoresistorvolym finns fortfarande kvar, men jag kommer börja med att köra via vanliga pottar för att framöver byta ut. Nu blir det till att läsa på mer om filter också.
Någon som har lite extra tid som kan mailas över? |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/09/26 : 20:37:17
|
Snygga rattar och fina kontakter (och annat) hittar du på www.vt4c.com. |
|
|
Thzar
200.000-klubben
816 Posts |
Posted - 2009/09/26 : 21:02:11
|
Tullen haffar allt över 300kr. |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/09/26 : 21:24:03
|
Det här är konstigt, jag har aldrig drabbats av avgifter på saker som kommit från Asien, men väl från Amerika. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8623 Posts |
Posted - 2009/09/26 : 21:37:44
|
När jag tänker efter har jag heller aldrig fått tulla från Asien. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/09/26 : 21:49:36
|
Och från VT4C har jag alltid saker på en vecka med bud till dörren ...Men det har kanske att göra med att det är DHL som sköter transporten medan där är krångliga påskvärken som tar hand om amerikaposten. Men bygg ett rörbaserat delningsfilter nu ... |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2009/09/26 : 23:01:12
|
quote: Det här är konstigt, jag har aldrig drabbats av avgifter på saker som kommit från Asien, men väl från Amerika.
En enda gång har jag fått tulla från asien men då hade paketet gått via Arlanda oftast har jag fått det via Frankfurt .
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
enigma
Member
96 Posts |
Posted - 2009/09/27 : 09:34:18
|
VT4C har riktigt mycket kul, det får definitivt bli att lägga en beställning där. Det leder till en ny fråga, i aikido-kitet följde en ingångsväljare som jag tänkte använda mig av. Jag är dock osäker på hur vridknoppen ska fästas för att nypa tag i "snurrstången" som för mina ögon är helt slät så när som på en liten del i basen där det sitter en liten avtagbar ring. Behöver man jacka ur ett spår i toppen på den för att tilltänkt knopp ska ha något att vrida tag i?
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/09/27 : 09:42:27
|
Om du med knopp menar ratt, så kommer rattar i några olika varianter: En eller flera stoppskruvar (VT4Cs rattar till exempel) som skruvas in i omkopplar- eller potentiometeraxeln. Expanderskruv, som sitter i toppen på ratten och nyper runt axeln. Rattar med "ingenting". Finns rattar som bara nyper hårt eller som har spår som passar (potentiometer)axlar med spår.
Som sagt, VT4C har två stoppskruvar (insex). |
|
|
enigma
Member
96 Posts |
Posted - 2009/09/27 : 09:46:04
|
Och dessa stoppskruvar nyper åt tillräckligt hårt för att inte glida runt? Den var lite kärv att snurra nämligen. Men vi provar, i värsta fall superlimmar vi :) Måste gotta mig i alla ratta/knoppar nu först :) |
|
|
enigma
Member
96 Posts |
Posted - 2009/10/02 : 21:35:25
|
Under tiden jag väntar på att få in transformatorer och rca-kontakter och annat smått o gott så har jag börjat snickra ihop låda no.2 som ska bli ett rörslutsteg.
Komponenter till filter och slutsteget ska inhandlas och kanske påbörjas innan försteget är klart. Tiden går långsamt när man väntar... |
|
|
enigma
Member
96 Posts |
Posted - 2009/10/05 : 08:20:35
|
Går fortfarande i väntans tider, men har suttit och funderat lite mer på det här med delningsfilter i försteget och tänkte bygga något i stil med
Jag skulle dock vilja ha en switch för att låta main-utgången vara ofiltrerad och är lite osäker på hur jag kan göra detta på bästa sätt. Det enklaste sättet borde vara att låta med switchen kontrollera så att L&R High går ofiltrerat. Kommer det då att bli märkbar tidsförskjutning? Är det då smartare att låta den "ofiltrerade" versionen vara en högpassfiltrerad version med riktigt låg brytfrekvens (typ 20-30hz) ? Isåfall löser man det bäst med en till uppsättning op-ampar eller kan man göra något smart med motstånden?
Hoppas mina tankar är nedskrivna tillräckligt förståligt :) |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
|
enigma
Member
96 Posts |
Posted - 2009/10/05 : 10:00:37
|
Tack Magnus, dock hittade jag inte i något av dokumenten (skummade igenom) det jag letade efter. Länken till filter01.png är väl närmst målet antar jag med tre möjliga konfigurationer, 0grader, 180 grader och direkt. Direkt varianten är jag med på men hur blir då fasen jämfört mot lågpass-utgången som kommer vara ett 4e ordningen linkwitz-riley (är det 360grader?) Innebär det att om man köra högpassen "direkt" att det spelar i fas men förskjutet något i tid? |
|
|
Topic |
|