HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Kivtvätt DIY
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bardis
Member

3344 Posts

Posted - 2009/08/30 :  15:09:37  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Är sugen på att göra mig en skivtvätt. Har sneglat på Loricraft.
http://www.svalander.se/vinyl/loricraft.htm
Den verkar ha en smart uppbyggnad och den är tyst.
Tanken är att modifiera en gammal skivspelare genom att byta tonarmen mot en Loricraftinspirerad arm byggd av mässingsrör.

Nu till problemet. Vart får man tag i en lämplig vacuumpump? Som inte kostar skjortan!

Modda allt som går att modda!

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2009/08/30 :  17:19:29  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Är inte första problemet i denna spännande idé att fastställa vad som är en lämplig vakuumpump; vilka egenskaper den ska ha? Därefter kan man leta...
Jag är mycket intresserad, och har en bekant vars bekants bekant pysslar med vakuum. Long and winding road, jag vet. Kanske inte omöjlig dock.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/08/30 :  18:16:56  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
En dammsugare är väl en form av vakumpump, eller?

Placera ett slutet kärl mellan suganordningen på tvätten och damsugaren......

Kor mjölkas med hjälp av en vakumpump, kanske lite overkill .

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2009/08/30 :  19:09:10  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Givetvis så har jag snokat reda på ett par hemmabygge av liknande karaktär för rätt länge sedan men här har ni länkarna.

http://ssl.best-picture-point.de/wash.htm

http://www.pisshead.net/ls/

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3344 Posts

Posted - 2009/08/30 :  19:11:58  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
PG Jeppsson: Klart en bra ide att prova dammsugaren. Finns ju hemma. Men den blir väldigt varm efter bara en liten stund. Slangarna till suganordningen är ganska små så dammsugaren stryps lite mycket för att den skall klara det en längre stund.

Har funderat på luftpumpar till akvarium. Men de har ingen anslutnning på sugsidan. Kan ju tillverka en lufttät burk runt hela pumpen med lämpliga anslutningar. Akvariepumpar är väl i regel menbranpumpar så de ger ett väldigt intermittent sug. Antar att burken runt även kan fungera som en tryckutjämnare.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2009/08/30 :  22:15:06  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Dammsugaren behöver kanske inte bli så varm. Prova att släppa in tjuvluft, som med ventilen på slanghandtaget. Undertrycket kanske räcker till ändå.

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3344 Posts

Posted - 2009/08/31 :  07:55:08  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
En dedikerad pump vore nog bäst ändå. En som inte tar så stor plats och inte väsnas för mycket.

I Bubbels länkar fanns några tyska firmor som sålde pumpar. Synd man inte är så bra på tyska. Borde finnas svenska motsvarigheter eller återförsäljare.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3344 Posts

Posted - 2009/08/31 :  18:51:49  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Fick rådet av Svalander att använda en akvariepump. Kanske inte är någon dum ide ändå!?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2009/08/31 :  19:31:10  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Kanske en oljebytar pump från biltema duger.
En sån man har på borrmaskinen.
Den suger väl olja typ en meter.
Det borde ju även att gå att fixa till en reglerventil med en fjäder och en skruv o en bit gummi.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/08/31 :  19:37:19  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Nu ska jag inte förstöra denna tråden också!

Men det blir lättare att tänka om man gör klart för sig
om det är tryckenergi som gör jobbet. Eller rörelse energin.

Damsugaren är det uteslutande rörelse energi som tar med sig
dammet.
Kossornas mjölk är det tryckenergi fom gör jobbet.

Bardis:
Du behöver en "drivkälla".
Och en enhet som separenar eventuell vätaska och smutsparticklar.

Är det rörelse energi Du behöver räcker det kanske med en enker liten
datorfläckt.
Separatorn kan i ett expriment sked vara vilken rund burk som helst.
Fläkten på toppen, anslutningen på sidan, tanget så att lufen ändar riktning och bromsas upp.

++++++++
Det byggs mycket sådana apparater ute på våra industrier. Och det gör
att det finns en hel del att hämta i våra tekniska handböcker.

quote:
Givetvis så har jag snokat reda på......

Jag gillar Din stil Anders!




Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/08/31 :  19:47:10  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Bardis:

Jag missa att lusläsa Anders, Bubbels länk.

Men alla ingångsdata har Du där.

Fråga om Du undrar över något. Jag är inte särskillt
bar på tyska jag heller. Men slår man ihop några forumistes
huvuden brukar det bli bra.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2009/08/31 :  20:52:33  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Kan man inte tyska så kan man alltid få det översatt via http://translate.google.com/?hl=sv# visst det blir inte helt rätt men det underlättar.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000