HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Fråga angående DAB-radio
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/08/29 :  10:49:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag har nu fått igång satellitmottagningen på HTPCn igen.
Lyssnar gärna på klassiskt den vägen, t.ex DR P2.
Man kan spara ner konserterna på hårddisken och jag spar dem i MP2-format, samma som de sänds i enligt wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/MPEG-1_Audio_Layer_II

DR P2 sänder i 48 kHz 384 kbit/s.
Min fråga är vad det motsvarar, bättre eller sämre än CD-kvalitet?
Det är definitivt inget fel på ljudkvaliteten tycker jag.

NRK Klassiskt kör 48 kHz 256 kbit/s.
DR Klassiskt kör 48 kHz 224 kbit/s.

Jag tycker detta är ett helt suveränt sätt att upptäcka ny musik!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/08/29 :  11:45:39  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Sämre!
Det äldre formatet MP2 är dessutom sämre än MP3, men det kanske inte har någon betydelse vid 384kB/s som innebär mild komprimering på klassisk musik. När jag rippar klassisk musik i Apple Lossless-format eller FLAC brukar jag landa mellan 500-700kB/s.
De MP3-filer vi klagar på brukar ligga på 128kB/s.

När jag jämfört AAC 320kB/s mot WAV så är skillnaderna inte stora, AAC låter i en högupplöst anläggning klangmässigt lite blekare, lite urvattnat. I en mer normal anläggning är det mycket svårt att höra skillnad. Så om man inte har något att jämföra med så låter det säkerligen bra.

Att det är 48kHz jämfört med cd:ns 44kHz tror jag har väldigt lite betydelse för ljudkvaliten, men någon sådan jämförelse har jag aldrig gjort.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/08/29 :  12:02:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
OK, jag har liknande erfarenheter vad gäller bitrate, vid 320 blir det svårt att höra skillnad mot CD och detta ligger ju lite högre. Jag lagrar normalt i .ape eller .flac och hamnar på samma siffror som du.

Det är riktigt fina upptagningar på DR, mycket eget material.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2009/08/29 12:03:13
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000