HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 DAC-frågor
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

TMA-1
Starting Member

10 Posts

Posted - 2009/08/26 :  20:35:09  Show Profile Send TMA-1 a Private Message  Reply
Jag har lite 24bit/192kHz-matrial på min HTPC och jag är intresserad av att köpa en extern DAC och undrar hur jag på bästa sätt utnyttjar detta högupplösta matrial.

Om en DAC som samplar upp till 24/192 får in en signal som redan är i 24/192 märker den då det och omvandlar signalen direkt till analog, eller är DACar inte så intelligenta så dom samplar om signalen ändå?
Eller det finns ingen förlust i att sampla om matrial till samma upplösning som det ursprungligen var i (24/192 till 24/192)?

Finns det någon DAC som kan ta emot 24/192 över USB?

Finns det någon begränsning i hur högupplös signal de olika överförings-interfacen (USB, SPDIF osv.) kan skyffla?

TMA-1
Starting Member

10 Posts

Posted - 2009/08/27 :  14:43:00  Show Profile Send TMA-1 a Private Message  Reply
Ok, vad jag läst mig till så ska det finnas ett högt tak för överföring av 24/192 stereo signal över USB. Det verkar vara DACen i sig som sätter begränsningar och inte själva överförings-interfacet.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2009/08/27 :  16:06:00  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Det finns ingen anledning att sampla om nånting till samma sak. Däremot så finns det så en del klockar om signalerna för att minska jitter.

USB i sig har tillräckligt med bandbredd för att skicka 24/192 och mer, men det vanligaste usb-interface chipet(TI's PCM2X0X) klarar enbart 24bit /48 kHz därav att dom flesta är begränsade till det.
Go to Top of Page

ukiro
Member

66 Posts

Posted - 2009/08/27 :  18:50:13  Show Profile  Visit ukiro's Homepage Send ukiro a Private Message  Reply
Grundkurs i USB-DAC:ar: http://www.computeraudiophile.com/content/Asynchronicity-USB-Audio-Primer

E-MU 0404 klarar 24/192 över USB men har enligt det alltid pålitliga internet lite problem med jitter, och inte världens finaste analogdel direkt.

Naim har just pressat fram en helt ny DAC (finns inte på deras sajt än tror jag) som klarar upp till 768kHz (!!!) över USB. Nyhetsrapport här och här, plus deras mycket mastiga whitepaper (som jag inte läst än) här.

En bra DAC av i dag kan känna av bitströmshastigheten på insignalen och ställa om sig därefter. Däremot använder många av dem samma filter oavsett bitströmhastighet, vilket inte är så roligt. Daniel Weiss, som är en hejare på DAC:ar, har en bra artikel som bland annat går igenom filterproblematiken i relativt lättbegripliga termer här: http://www.enjoythemusic.com/magazine/manufacture/weiss.htm. Mycket rekommenderad läsning! Man vill alltså gärna ha en DAC som klarar upp till 24/192 över alla gränssnitt och som även automatiskt kan anpassa filter efter bitströmhastigheten. Sen ska den förstås låta bra också, men jag håller mig till det rent tekniska här.
Go to Top of Page

TMA-1
Starting Member

10 Posts

Posted - 2009/08/27 :  19:43:44  Show Profile Send TMA-1 a Private Message  Reply
Man tackar för era utomordentliga svar. Här ska läsas
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000