HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Great Plains Audio
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/07/26 :  06:27:37  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det här är Bill:

Han riggar upp gamla fina AltecLansing-högtalare, men det var länge sedan.
Altec Lansing var en stor firma som gjorde himla bra grejer. Men såblev tiderna sämre och företaget fick ett erbjudande att mot lite pengar låna ut sitt namn till en firma som gjorde bil- och PC-högtalare. Till slut fanns gamla Altec Lansing inte kvar utom som en logga på massa undermåliga produkter som inte hade med de gamla präktiga bautaelementen längre.

Idag har dock gamla Altec lansing fått nytt liv ntack vare Bill,

och Steve,

och en handfull medarbetare, alla från gamla AL.
I hyrda lokaler en knapp mil väster om Oklahoma City, utvecklar, bygger och renoverar högtalarelement och högtalare. Numera heter man Great Plains Audio eftersom man inte har ekonomi att köpa tillbvaka sitt gamla namn och heller inte vill eftersom det idag inte är någon knappt som förknippar namnet med gamla Altec Lansing.
Jag såg någon kommentar härinne om att man tillverkar AL-repliker men förutom att vårda gamla originalelement men samtidigt efter gamla recept och idéer tar fram helt nya, bland annat detta biffiga koaxialelement, Model 604-8H-III:
.
Steve ansåg att detta element överträffade tidigare och motsvarande Altec Lansing-element.
Man hade ett gäng färdiga lådor att erbjuda men hade just inte hittat någon som byggde lådor. Känsligheten låg på mediokra 100dB/w/m.




Vi han lyssna på lite musik med fyra av trälådorna och den svarta, och det är svårt att inte säga att det lät fruktansvärt bra (subjektivt). Kan tillägga att man laborerat med en sub men det fanns just inget större behov av en sådan ...

Det var ett mycket snabbt besök, vår resplan inkluderade en övernattning i Fort Smith inne i Arkansas, men jag lovade att hälsa entusiaster i Sverige att Altec Lansing-andan inte dött utan levde vidare under lite annat namn bara.
http://www.greatplainsaudio.com/

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2009/07/26 :  11:32:01  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag har tittat på deras sida flera gånger och är väldigt imponerad över just 604-8H-III elementet sedan visar det sig att det är folk från gamla goa Altec gör saken inte sämre.

Tack för att vi får en lite inblick i ditt fabriksbesök.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2009/07/26 :  15:40:35  Show Profile Send filkingian a Private Message  Reply
Tack för reportaget, visste inte att de hade fortsatt, vad kul!

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/07/26 :  16:33:42  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Vårt besök var lite oplanerat och vi hade lite bråttom, men efter ett tips från Adhoc ville jag ändå in på hastigt besök eftersom vi passerade förbi.
För dem som gillar Altec Lansing kan ju trösta sig med att man fortfarande kan få tag i elementen, även om de utvecklas och, enligt Steve och Bill, låter bättre än gamla AL. Och de är billigare!
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2009/07/26 :  18:02:23  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Kul! Har kollat på deras element tidigare, vore trevligt att testa ...
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2009/07/26 :  19:25:53  Show Profile Send educk a Private Message  Reply
hittar inget pris på deras hemsida. nämnde de nått exempel så man får ett hum

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2009/07/26 :  19:49:37  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Oj oj vilka snygga högtalare. Härligt

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2009/07/26 :  21:11:19  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
För något år sedan var priset USD 795:-/ element för 604-8H-II, varianten med Mantaray-hornet, den här alltså: http://www.greatplainsaudio.com/downloads/604_8H_II.pdf Priset för Mark III-varianten med det nya hornet vet jag inte. GPA innehar orginalverktygen för produktionen av de gamla Altec Lansing-elementen, så man kan nog säga att det är orginalelement de säljer och inte repliker. Det finns en del tillverkare av högtalare som nu börjat använda GPAs koaxialer, någon tysk och även Hiragas JH MS15-Refence som skymtade förbi i Audionets (?) reportage från någon High Endmässa. http://www.jean-hiraga.com/uk/produits.htm

Jag försökte "lura i" Soundbrigade att köpa med sig 2 st 604:or så jag kan få ett komplett 5.1-system med 604:or rakt igenom, i biorummet som nu i princip är färdigplanerat. (Byggstart om några månader ), eventuellt kommer någon byggtråd). -Stupade på att elementen väger ca 15,5 kg/st.

Edited by - adhoc on 2009/07/26 21:44:21
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/07/26 :  22:23:55  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
De nämnde något om att gamla Altec Lansing-element kostade dubbelt upp mot 604:an.
Men mejla dem och fråga.
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2009/07/27 :  00:19:17  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply

Just Jean Hiragas variant finns det lite intressant att läsa om här:

http://6moons.com/industryfeatures/hiraga/hiraga.html

Hiraga själv besöker Srajan hos 6moons och har med sig sina MS 15 Reference .


De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000