HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Var hitta en vinylspelare som passar stax ua9 arm
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bhuset
Member

126 Posts

Posted - 2009/07/22 :  20:57:38  Show Profile Send Bhuset a Private Message  Reply
Har som sagt en Stax ua-9 tonarm som sitter på en Ariston rd-80.Problemet är att den inte riktigt passar (totala längden på tonarmen är 332mm)enligt mallen,detta är en lång sk.9 tums arm.Så jag är ute efter en model xl vinylspelare av något slag,drivning har jag från origin live (motor kitt)så finns det några ideer på detta problem..

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2009/07/22 :  22:44:13  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Kan du ge oss en bild för det finns flera varianter på just din stax arm, jag har själv en av deras sista modell. Jag förstår inte riktigt vad du menar med en "lång" 9 tums arm jag lovar att försöka hjälpa dig så gott det går.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2009/07/22 22:45:15
Go to Top of Page

Bhuset
Member

126 Posts

Posted - 2009/07/22 :  23:35:37  Show Profile Send Bhuset a Private Message  Reply
Hej Anders,det är en lika/samma som du har nr 0437 jag har kvar alla orginal mallar,papper mm,även på japanska(jag skulle ha lärt mig och sätta in foton i forumet)Aristonen har inget långt armboard utan en rund fästpunkt för armen (intregerad med subbchassiet)Monterings måtten för armen är 227mm centrum till centrum,och 60grader vinkling mot centrumpinnen.Och det är där problemet blir,då hamnar tonarmsinfästningen utan för spelaren (delvis).Dom där 60 graderna är väl viktigt att det är rätt,är inte stax armen längre än tex en project 9tums arm(monterad och klar).Jag undrar kan man tex.montera en stax ua9 på en Thorens 150 och få alla mått att stämma(den är väl samma storlek som ariston)Jag har sökt på nätet på bilder med spelare med stax armen,men den är inte precis vanlig.Jag tänkte annars kunde man köpa något defekt och bygga i hop någoting eftersom jag har drivningen redan. Mårten

Edited by - Bhuset on 2009/07/23 00:18:45
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2009/07/23 :  11:30:16  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Hej Mårten,

Nu förstår jag med vad du menar men det skall nog lösa sig i alla fall. Jag skulle själv torrmontera hela tonarmen på skivspelaren för att se vilka problem det är och vad som man kan ändra på.

Jodå det är en ovanlig och förbisedd tonarm vi har, de bilder jag har hittat på nätet är mest på lösa tonarmar.

Jag skulle gissa att de där 60 grader är en max angivelse för vad som är okej för tonarmens upphängning jag har något mindre än så på min skivspelare. Det enda man bör tänka på är att man inte har tonarmen så nära tallriken att det är risk att slå i med skivan när man vänder eller byter.

Jag tror inte att stax UA9 är längre än andra 9 tums armen jag blev själv vilseledd av att armen är längre men det beror nog mer på att den är sådan i sin design.

Att tänka på också är att tonarms fästet är väldigt tungt (300gr+) och kan ändra skivspelarens fjädrande upphängning men en justering av en eller två fjädrar fixar det.

Det går säkert att motera armen på en TD150 men då får du även fixa med upphängningen av subchassiet där men det är enklare att göra en ny tonarms platta som passar tonarmen.

Du får helt enkelt komma med fler frågor så kanske vi kan lösa detta tillsammans men ge tonarmen en chans den är bättre än man tror.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Bhuset
Member

126 Posts

Posted - 2009/07/23 :  15:22:57  Show Profile Send Bhuset a Private Message  Reply
Hej Anders,jag har spelat många skivor som den står nu,men jag fick lite tid över(recivern är på service)så jag började mäta och kolla lite,märkte att cc måtet inte stämde mm(därav att pickupen hamnade längst in på pickup skalet)När jag köpte spelaren så satt stax armen på,den hadde stått i många år och var i kanonskick,så jag tyckte att den var värd att lägga ner jobb och pengar på.Så att jag bytte drivningen,nya linn lp12 fjädrar,gjorde en ny bottenplatta mm.Nu spelar den med goldring 1042 och det låter kanon,nu skall jag ordna till cc måttet mm,Jag tackar för ideerna... Mårten
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2009/07/23 :  16:36:21  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Ja, cc-måttet mellan centrum och tonarmens lagring är väldigt noga med lilla minsta så blir spårnings egenskaperna dåliga.

Jag kunde inte låta bli utan provade olika inställningar med olika protracktors men jag fick helt enkelt ge mig och använda de mått som Stax anger 13mm överhäng det är mer säkert att använda än de pickup märkningar som finns på pickupskalet.

Det visade sig att mina markeringar var felaktigt ditsatta och att pickupen kom lite fel men när jag väl hade hittat felet var det en fröjd att lyssna. Jag använder en MC just nu tonarmen klarar det utmärkt men då får man använda den extra vikt som följer med den skall skruvas fast bak till på tonarmen vilket höjer tonarmens effektiva massa.

anders


Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Bhuset
Member

126 Posts

Posted - 2009/07/25 :  18:14:39  Show Profile Send Bhuset a Private Message  Reply
Japp,då var det ordnat,rätt cc mått,ställt in alla vinklar mm(det enda som jag inte fick till var exakta grad antalet enligt mallen)Höjde nåltrycket ifrån 1,7-1,9gram,nu hamnade pickupen rätt i skalet.Har spelat några 70tals skivor som inte låtit bra på innerspåret(har låtit disstat,skarpt)som nu låter kanon.Så nu är det bara att vänta på Arcamen skall komma igen ifrån servicen och visst är det en vacker arm med kvalite..
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2009/07/26 :  12:06:57  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det är kanon att du har fått till det livet blir så mycket enklare framför allt roligare .

quote:
(det enda som jag inte fick till var exakta grad antalet enligt mallen)


Lite får man offra .

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000