HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Vinyilförvaring / Temperaturkänslighet
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/07/02 :  14:22:03  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Vad klarar vinyl av?

I sommarstugan när det eldas på vinter/vår/höst kan det bli 26/27 grader inne men det är det ju även nu på sommaren. Hur är det med kyla? Jag har ingen underhållsvärme i stugan på vintern, så det kan bli åtskilliga minusgrader om det inte forsätter att vara tråkiga Stockholmsvintrar. Bör jag ta hem dem över vintern? Att de inte ska stå i direkt solljus är väl självklart, men hur känsligt är formatet/materialet?

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/07/02 :  19:16:24  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Är inte det viktigaste att det är torrt och ventilerat, så att konvoluten inte möglar?

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/07/02 :  20:14:34  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Alla böcker har klarat sig genom åren, så där föreligger inget problem. Det är själva vinylen jag oroar mig för.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2009/07/02 :  20:58:15  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag vet att man rekommenderar inga temperaturer över 35grader för då börjar plasten röra sig även direkt solljus har den effekten. Jag provade en gång att lägga en skiva i solljuset (dansband) redan vid 25 grader så blev skivan skev tänk på att förvara dem stående rakt i sina konvolut så klarar de sig. Det är också värt att förvara dem så att de inte lutar har man otur så blir de skeva men vissa skivor ändrar sig när de blir varma och återgår till det normala när temperaturen går ner.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000