HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Ny Squeezebox Touch
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

Downil
Member

80 Posts

Posted - 2010/04/29 :  01:38:35  Show Profile Send Downil a Private Message  Reply
JWO/
Jag kan inte svara på din fråga, men ett tips är en 2.5'', 5400rpm, USB2.0 utan övrig strömförsörjning.
Om inte det funkar kommer det nog en uppdatering som fixar det ganska snart.
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2010/04/29 :  07:53:10  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message  Reply
Det är nog vad jag har. En WD digital passport 320 GB....

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Downil
Member

80 Posts

Posted - 2010/04/29 :  14:26:42  Show Profile Send Downil a Private Message  Reply
http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=77998
Här är efterföljaren till din och den funkar.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/04/30 :  22:50:50  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Då ska vi se........


Squeezebox touch kopplad till http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/extern-harddisk/desktop-3_5-tum/extern-harddisklacie-neilpoulton-1tb/121984.4089/
Där är en fördröjning vid artistbyte via USB på 2-3 sek (ibland mindre) gäller både grafik o musik.
Vid låtbyte av samma skiva så är det som en vanlig cd.

Kör man det trådlöst så går det lite snabbare, kanske 1 sek.
Inga superskillnader med andra ord.

Jag är helt ny när det kommer till Klämbox o det är vissa saker jag retar mig (har gjort något fel?)
Allt ligger ordnat i A B C mappar men när jag bläddrar under "bläddra efter artister" så är ordning lite konstig.
Huvudmappen, tex S finns med, men bara en artist ligger i den. Bläddrar man då förbi bokstaven S så kommer resten av artisterna som ligger i S.
Går jag in på musikmappen direkt då ligger allt som det ska göra.

Jag är iaf nöjd med hur den fungerar direkt via USB

*edit*
Uppdateringen under "bläddra efter artister" fungerar lite som den vill. Återigen så får man gå in på disken direkt. - gäller båda kopplings sätten.
jag tycker också att ljudkvalisorten via USB inte är som den trådlösa.
Den senare är Bättre o ganska mycket med!

Mer testing kommer framöver.
Om någon har en ide varför Bläddra efter artister gör som det gör får gärna hojta



>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2010/04/30 23:26:41
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2010/04/30 :  23:42:40  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message  Reply
Om ljudkvalitén är sämre med usb så är situationen skrämmande.

Då måsta jag skaffa en Server och det var det jag ville slippa.

Jag kanske ska pröva om Touchen hittar musik på en server ståendes någonstans via VPN tunnel...

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/04/30 :  23:50:24  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag vill inte säga det hundra!!
Jag har skiftat runt en heldel bara för att kolla hastigheten mellan trådlöst/usb så när jag väl lade örat till så hajade jag till.
Jag har inte rippat något av mina egna skivor och har inte haft anläggningen igång på ett bra tag, ge mig helgen så ska jag lämna besked.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2010/05/01 :  08:16:46  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message  Reply


Jag kommer nog köpa en Touch VÄLDIGT snart


Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/05/01 :  10:26:54  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Problemet med att musiken stoppar efter några sekunder när man valt en ny skiva för att spelaren skall buffra kvarstår när jag bytt från USB till nätverk. Men jag har blivit van vid att det alltid finns buggar när en ny version av programvaran dyker upp och det här är nog fixat vid nästa uppdatering.
Jag upplevde ingen skillnad i ljudkvalitet när jag skiftade från USB-hårddisk till nätverk men det här ska jag kolla upp.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/05/01 :  10:30:00  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Förresten, så upplevde en kompis en förbättring av ljudkvaliteten när han flyttade musiken från en extern USB-hårddisk till hårddisken i datorn. Jag testade därför själv detta men hörde ingen skillnad.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/05/01 :  10:36:10  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Johan: Vad kör du för filformat på låtarna och hur mycket har du på din disk?

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Archimedes
Starting Member

28 Posts

Posted - 2010/05/01 :  15:27:56  Show Profile Send Archimedes a Private Message  Reply
Att bläddra artister inte fungerar tyder på att databasen inte är uppdaterad som den skall. Det verkar onekligen vara så att Touchen är rätt känslig för hur man hanterar den och man kan lätt komm ur synk. Då behöver man tydligen rensa databasen och scanna om sin skivsamling. Tycker att följande inlägg på audioasylum beskriver begränsningarna med Touchen väldigt väl: http://www.audioasylum.com/forums/pcaudio/messages/7/73852.html

Kommer själv att införskaffa en Touch men fortsätter att köra separat server. Dels p.g.a. av begränsningarna men också för att jag kör digital EQ för att kompensera för rumsnoder något som Touchen inte har tillräckligt med CPU för att klara.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/05/01 :  17:35:33  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Via Squeeze server så kan man välja att rensa biblioteket o söka allt på nytt men det hjälper inte (usb disken kopplad till datorn)
Kör man servern direkt på boxen så hittar jag inget sådant val.
Man ska kanske rensa bort cachen manuellt?

McGyver

Det är blandat flac, mp3, mp4, wav
5,7 gb - 500 filer, 50 mappar

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2010/05/01 17:37:48
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/05/01 :  23:31:34  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag har nu rippat en massa skivor som ligger på usb-disk kopplad till datorn
Även när jag uppdaterar så finner inte servern alla skivor där dom ska ligga utan lägger en hel drös under "inga album" ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Olofpräst
Member

60 Posts

Posted - 2010/05/02 :  08:29:56  Show Profile Send Olofpräst a Private Message  Reply
Johan, jag känner igen symptomen från när jag skaffade SB3.

Den gången var det mest mitt fel. Jag hade inte sett till att taggarna till ljudfilerna var skrivna på ett vettigt sätt. Tyvärr är jag inte alltid överens med EAC m.fl. (eg. databasen på nätet, förstås) med hur skivor och låtar ska taggas. Det resulterar i diverse olika modeller och namngivningssätt, även på samma artist/skiva/låt ibland!
Squeezecenter sorterar bara efter taggarna, så om de följer olika standarder, så blir databasen mycket förvirrande.
(när en del låtar har artist 'BACH', andra 'J.S. Bach', andra 'J S Bach', andra 'JS Bach' och ytterligare andra 'Bach', så kommer Squeezen att lägga upp 5 olika artister. Trist men sant.)
WAV har ju dessutom inga taggar, så då hamnar det mesta under "ingen artist" eller "inget album".

Som tur är har du ju inte hunnt alltför långt i rippandet. Jag rekommenderar att du går igenom det du har med ett enkelt program som t.ex. mp3tag eller tag&rename, och bestämmer ditt eget system. När du sedan rippar mera så kollar du så att artist och album följer din standard.

Alternativet är egentligen bara att använda mapp-strukturen i musikbiblioteket. Den bryr sig ju inte om filtaggarna. Då kan du sortera genom att själv namnge mapparna.

Lycka till!
/olof

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2010/05/02 :  12:01:07  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Taggningen är "A och O" för att slippa JBOF.

Prova MP3tag om du behöver få ordning på dina rippningar Johan. http://www.mp3tag.de/en/

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/05/02 :  12:57:46  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jo taggandet är ut genom fönstret, sa jag att jag var nybörjare
Men det du skrev Olof förklara ju allt, även att äldre Mp3 inte listas för dom har inga taggar då :-)
Det jag rippade i .wav igår distar, men inte det som jag gjorde i .flac

Jag har lite olika prog för konvertering o FLAC frontend verkar stödja taggar.
*edit* jo det fungerade så, men jag konverterade den befintliga distande .wav o det distar än men taggen finns med


*edit*
Ska man lägga allt vid prompten eller ska man skapa A B C mappar osv?
Mitt mål är att bläddra efter artistnamn.

*edit*
Jag är uppe i 14 gb ungefär, 600 filer.
Som ref när den ska gå via usb

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2010/05/02 13:11:38
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2010/05/02 :  13:19:45  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Vi har diskuterat taggning några gånger. Kolla på tex denna:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=71019&SearchTerms=tagga

Det finns fler trådar om taggning, det är bara att söka.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2010/05/02 :  16:18:15  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message  Reply
Hur var det jag ändrade till pcm konvertering i datorn och inte i Squeezeboxen?

jag har letat i trådar utan att hitta

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Olofpräst
Member

60 Posts

Posted - 2010/05/02 :  18:20:21  Show Profile Send Olofpräst a Private Message  Reply
FLAC Frontend är bra att ha för att konvertera och tagga .wav-filer, men jag tror att du egentligen vill låta ripp-programmet (EAC eller kanske något annat (det finns någonstans en ambitiös tråd om hur man gör extra bra inställningar i EAC. (Jag vet inte om man verkligen kan höra skillnad, men det känns ju bra att vara grundlig... Rip59 var trådskapare, har jag för mig))) tagga direkt, så slipper man det extra steget.

Och med 600 filer börjar det väl bli surt att helt byta metod! :-)

Jag har ingen aning om varför det distar. Märkligt! :-(

Fridens påskliljor i alla fall!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/05/02 :  20:34:54  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
JWO:
Under inställningar och fliken avancerat.
I listrutan som dyker upp väljer du "filtyper".
Då dyker en sida upp där du kan avaktivera de strömformat du inte vill ha.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/05/02 :  21:14:12  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
LAC Frontend är bra att ha för att konvertera och tagga .wav-filer, men jag tror att du egentligen vill låta ripp-programmet (EAC eller kanske något annat (det finns någonstans en ambitiös tråd om hur man gör extra bra inställningar i EAC. (Jag vet inte om man verkligen kan höra skillnad, men det känns ju bra att vara grundlig... Rip59 var trådskapare, har jag för mig))) tagga direkt, så slipper man det extra steget.

Och med 600 filer börjar det väl bli surt att helt byta metod! :-)

Jag har ingen aning om varför det distar. Märkligt! :-(

Fridens påskliljor i alla fall


Jag hade tydligen db poweramp som både rippar o taggar, fungerar SUPER
Så jag har börjat om från början

tack för hjälpen, den uppskattas!!!!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2010/05/02 :  22:37:47  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message  Reply
tack så mycket

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2010/05/02 :  22:41:19  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
Johan:
Köp Tag&Rename det är mycket bättre än dBPoweramp på taggning, väl värt sina pengar.
Med Tag&Rename kan du knyta bilden på skivomslaget i filen, dvs inga lösa bilder att hålla rätt på.
Finns även funktion som hämtar taggar och omslagsbilder från Amazon.

/Micke
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2010/05/02 :  22:51:14  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message  Reply
Jag köpte en Touch idag, grym maskin. Bra byggd och snygg display. Riktigt bra låter den. Inga stora problem med usb hårddisk heller vilket var skönt.

Det går lite långsammare att bläddra mellan album jämfört med att köra Squeezeserver på min macbook, dock ingen jätteskillnad.

Björn-Ola: Upplever du skillnad på ljudkvalitén mellan usb jämfört köra med dator? Jag har inte hunnit lyssna så noga än. Båda låter riktigt bra!

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/05/02 :  23:01:58  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Johan:
Köp Tag&Rename det är mycket bättre än dBPoweramp på taggning, väl värt sina pengar.
Med Tag&Rename kan du knyta bilden på skivomslaget i filen, dvs inga lösa bilder att hålla rätt på.
Finns även funktion som hämtar taggar och omslagsbilder från Amazon.

/Micke


Jag hämtade hem MP3tag o då var det busenkelt att reda ut taggarna (Tack Per)
Tag&Rename verkar vara klockren, tänkte på skivomslagen, Tack för tipset!

Jag ber även om ursäckt för att det här har blivit en supporttråd

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.4 sekunder. Snitz Forums 2000