Author |
Topic |
rogerjons
Member
88 Posts |
Posted - 2009/07/11 : 22:13:00
|
Kul ämne! Fått en del nya tips att kolla up. Tänkte själv direkt Michael Ruff - Speaking in melodies när jag läste första posten men den har redan nämnts tidigare, kanonmusik och riktigt bra ljud iallafall. I en helt annan genre måste jag rekommendera Il Giardino Armonico - Vivaldi: The four seasons. Fenomenalt uppförande med mängder av energi och bra ljud. Utgiven av Teldec.
/Roger |
|
|
Amatören
100.000-klubben
1788 Posts |
Posted - 2009/07/11 : 22:42:14
|
Ingen som nämnt Jazz at the Pawnshop med bl.a. Arne Domnérus?
Loreena McKennitt med Nights from the Alhambra, så vackert, så Keltiskt!
Prova en skiva, vilken som helst, med Stacey Kent. Hon fick mig att börja lyssna på jazz...
|
"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!" |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2009/07/11 : 23:16:24
|
quote: Il Giardino Armonico - Vivaldi: The four seasons. Fenomenalt uppförande med mängder av energi och bra ljud.
Den har jag redan.
quote: Ingen som nämnt Jazz at the Pawnshop med bl.a. Arne Domnérus? Loreena McKennitt med Nights from the Alhambra,
Dom två har jag också. Jag anser att det finns massor av musik som är bra HiFi och jag har hela huset fullt av sådan musik. Just idag har det t.ex. spelats Avishai Cohen Trio - Gently Disturbed, Renaud Garcia-Fons Trio - Arcoluz och cassandra Wilson - Closer To You.
|
|
|
Sundström
Member
745 Posts |
Posted - 2009/07/12 : 23:08:47
|
I stil med Toy Matine (men bättre ). Med andra ord, mycket välproducerad popmusik. Väldigt fin ljudbild med bredd och djup. Härlig musikalitet. Klassiker!
Lisa Nilsson, Himlen runt hörnet. |
|
|
långhåret
Member
296 Posts |
Posted - 2009/07/14 : 10:40:20
|
Genesis - Invisible Touch Skivan/genre behöver knappast närmare presentation. Den nya remastern är av ypperlig ljudkvalitet! Rekommenderas!
Aha - The singles Skivan/genre behöver knappast närmare presentation. Riktigt bra ljud! |
Musik... Vad skulle man göra utan det? |
Edited by - långhåret on 2009/07/14 12:46:06 |
|
|
j0akim
Member
1387 Posts |
Posted - 2009/07/15 : 18:21:08
|
Trentemöller - The Last Resort
Fick precis hem denna på vinyl, bland det bästa jag hört. Och då sitter jag med en billig vinylrigg. Elektronisk melodiös ambient kanske man kan kalla det... :) |
Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP
Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod Mitt galleri |
|
|
Pac
200.000-klubben
22005 Posts |
Posted - 2009/07/16 : 15:38:34
|
Antonio Vivaldi - De fyra årstiderna med Nils Eric Sparf och Drottningholms Barockensemble
En DMM inspelning gjord av BIS som ger gåshud varje gång. |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Leif Eriksson
Member
700 Posts |
Posted - 2009/07/16 : 18:27:02
|
Neil Young "Massey Hall" Classic Records" Utgåva, fantastisk musik och magiskt ljud. Mer från det hållet. Neil young "Canterbury House" Neil Young "Live At The Fillmore" också Classic Records CSN&Y "Deja Vu live" Och Mudcrutch (Tom Petty), följer även med en audiofil cd på köpet.
Höll på att glömma, Steve Erale "Townes", hör Steve spela låtar av Townes Van Zandt, kanon musik och riktigt bra ljud. Alla är naturligtvis Vinyl |
"the bitterness of low quality, remains long after, the sweetness, of low price" //Leif |
Edited by - Leif Eriksson on 2009/07/16 18:35:54 |
|
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2009/07/17 : 21:58:09
|
Hela Michael Jackson "Bad", "Liberian Girl" i synnerhet! |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
|
Bhuset
Member
126 Posts |
Posted - 2009/07/17 : 23:23:27
|
DID0 "NO ANGEL" (1999 Vinyl Classic Records) DIDO "LIFE FOR RENT" (2003 Vinyl Classic Records) 2 album som är helt suveräna... |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2009/07/18 : 00:46:28
|
quote: Antonio Vivaldi - De fyra årstiderna med Nils Eric Sparf och Drottningholms Barockensemble
En DMM inspelning gjord av BIS som ger gåshud varje gång.
Bara att instämma |
|
|
dB
Member
425 Posts |
Posted - 2009/07/19 : 19:59:34
|
"Tony Joe White - Closer To The Truth är ett mästerverk, både låt- och ljudmässigt" Håller mé! Både jag och min tvååriga dotter älskar den! Ska också nämna Dilbas skiva -DILBA http://www.discogs.com/Dilba-Dilba/release/1225720 en kanon skiva med RIKTIGT bra inspelning //Dzenan |
Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
|
|
|
jari
RödaTråden vinnare
4464 Posts |
Posted - 2009/07/19 : 20:48:31
|
Pac skrev: quote: Antonio Vivaldi - De fyra årstiderna med Nils Eric Sparf och Drottningholms Barockensemble
Var får man tag i den? Funnen! Hittade den inte i nätbutikerna,men jag tog mig en tur till Bengans,och sedär,där fanns den. |
Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.
Sursill "Farligt käckt"
|
Edited by - jari on 2009/07/20 16:08:56 |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2009/07/22 : 21:28:55
|
Det mesta med Yello later toppen om man gillar electronica, mycket djup bas! Sen ar ju Andreas Vollenweider helt Ok om man star ut med hans pretentiosa ljudorgier!
Edit> Hittar inte ratt tecken pa min TabletPC |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
Edited by - AlfaGTV on 2009/07/22 21:33:46 |
|
|
Wolverine
Starting Member
39 Posts |
Posted - 2009/07/22 : 22:50:10
|
Mike Oldfield: Amarok Har en brutal dynamik, man bör ha lyssnat igenom ett par gånger innan man vrider på fullt om man är rädd om grejerna... Musiken är riktigt, riktigt knäpp, och jag älskar den! Dessutom har jag tonvis med minnen till den. =) |
Hellre åt helvete för starkt kaffe än bara lite för svagt. |
|
|
Amatören
100.000-klubben
1788 Posts |
Posted - 2009/08/13 : 23:06:44
|
quote: revlig "Southern Blues" skiva av Maria Muldaur: http://www.concordmusicgroup.com/albums/Southland-Of-The-Heart/
Blev nyfiken, beställde och efter lång väntan så damp den ner i brevlådan: Nja, en stor besvikelse! Bra musiker och helt ok ljud men vilken tråkig röst! Inte värt 169 spänn enligt min ringa mening, lägg hellre slantarna på Stacey Kent eller Norah Jones eller ... |
"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!" |
|
|
Amatören
100.000-klubben
1788 Posts |
Posted - 2009/08/13 : 23:26:40
|
quote: De flesta jag spelat den för har köpt den, ljudkvalitet=mycket braaa
http://www.thewalkabouts.com/disctrai.htm
Intressant platta, ljudkvaliten har jag hört bättre men innehållet bjuder på en del överaskningar! Lite "Franskt" över denna, med dragbasun, flöjt och ... Hmmm, kommer nog att snurra många gånger på min anläggning. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/08/14 : 15:44:56
|
quote: Trentemöller - The Last Resort
Den är gryyyyym! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
jonas_gbg
Member
336 Posts |
Posted - 2009/08/14 : 18:58:49
|
quote: En annan riktigt bra skiva är Nils Lofgren - Acoustic Live som är vanlig testskiva eftersom inspelning är fantastisk och likaså Nils gitarrspel
Kan bara hålla med!! Den är kanon! Ett smakprov med Nils: http://www.youtube.com/watch?v=iBq7XRa6uZM |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
|
jari
RödaTråden vinnare
4464 Posts |
Posted - 2009/08/15 : 09:06:40
|
Amatören skrev: quote: Blev nyfiken, beställde och efter lång väntan så damp den ner i brevlådan: Nja, en stor besvikelse! Bra musiker och helt ok ljud men vilken tråkig röst! Inte värt 169 spänn enligt min ringa mening, lägg hellre slantarna på Stacey Kent eller Norah Jones eller ...
Inlägg som detta främjar inte till trådens fortlevnad. |
Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.
Sursill "Farligt käckt"
|
|
|
Sundström
Member
745 Posts |
Posted - 2009/08/15 : 12:36:20
|
Maria Muldaur klarar nog lite kritik utan att gräva ner sej. Självklart lyssnar vi på olika saker i musiken och tycker om olika röster. Jag tycker att negativa ord kan vara nog så beskrivande. Och om nu någon råkar benämna något fel, så kan vi ju inte bara blunda och låtsas som ingenting (Michael Jackson king of JazzRock). |
|
|
Stefan
Member
60 Posts |
Posted - 2009/08/15 : 22:28:01
|
Tänker lägga ett bidrag i tråden :) Om ni Gillar klassisk Musik och orginal dynamik orattade inspelningar. Mercury Living Presence. Finns numera utgivet på SACD Alla deras Stereo inspelningar är 3 kanals inpelningar i regel. Med för tiden det bästa bandarna som fanns + dom trimmades för ökad dynamik m.m. Själv Älskar jag dessa inspelningar Speciellt deras Mono som är inspelade med 1 mic.
Enheldel av dessa går att hitta på ebay.com till helt OK priser.
Om ni är nyfikna på historiken om alltihopa postar jag en länk här (mycket läsning/massor med info) http://www.soundfountain.com/amb/mercury.html
Bästa klassiska musikinpelningar ni kan hitta . favoriter är för mig Antal Dorati Minneapolis S.O inspelningarna .Inget slår dom änn idag
Tack för ordet /Stefan :) |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2009/08/15 : 23:35:58
|
Jag har många av inspelningarna från Mercury både som CD/stereo och nu senare som SACD. Det finns också ganska många trekanliga SACD skivor inspelade på RCA-Victor - Living Stereo. Men original dynamik kan man väl ändå inte säga, men ändå med den bästa dynamiken man kunde få vid den tidpunkten. Det är t.ex ganska mycket bandbrus på Mercury inspelningarna till skillnad mot RCA-Victor. Det beror på att man digitalt brusreducerat Living Stereo inspelningarna Det är också en viss skillnad mellan tvåkanalig reproduktion och musik i tre kanaler. Jag har t.ex märkt att man verkar få ett bättre djup i orkestern med tre kanaler jämfört med två. Jag skulle gärna se lite flera äldre och äkta trekanaliga inspelningar på SACD.
|
|
|
Topic |
|