HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Bra HIFI skivor av världsklass rekommenderbara ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

rogerjons
Member

88 Posts

Posted - 2009/07/11 :  22:13:00  Show Profile Send rogerjons a Private Message  Reply
Kul ämne! Fått en del nya tips att kolla up. Tänkte själv direkt Michael Ruff - Speaking in melodies när jag läste första posten men den har redan nämnts tidigare, kanonmusik och riktigt bra ljud iallafall. I en helt annan genre måste jag rekommendera Il Giardino Armonico - Vivaldi: The four seasons. Fenomenalt uppförande med mängder av energi och bra ljud. Utgiven av Teldec.

/Roger
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1788 Posts

Posted - 2009/07/11 :  22:42:14  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Ingen som nämnt Jazz at the Pawnshop med bl.a. Arne Domnérus?

Loreena McKennitt med Nights from the Alhambra, så vackert, så Keltiskt!

Prova en skiva, vilken som helst, med Stacey Kent. Hon fick mig att börja lyssna på jazz...

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/07/11 :  23:16:24  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
quote:
Il Giardino Armonico - Vivaldi: The four seasons. Fenomenalt uppförande med mängder av energi och bra ljud.
Den har jag redan.
quote:
Ingen som nämnt Jazz at the Pawnshop med bl.a. Arne Domnérus?
Loreena McKennitt med Nights from the Alhambra,
Dom två har jag också. Jag anser att det finns massor av musik som är bra HiFi och jag har hela huset fullt av sådan musik. Just idag har det t.ex. spelats Avishai Cohen Trio - Gently Disturbed, Renaud Garcia-Fons Trio - Arcoluz och cassandra Wilson - Closer To You.

Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2009/07/12 :  23:08:47  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
I stil med Toy Matine (men bättre ). Med andra ord, mycket välproducerad popmusik.
Väldigt fin ljudbild med bredd och djup. Härlig musikalitet. Klassiker!

Lisa Nilsson, Himlen runt hörnet.
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2009/07/14 :  10:40:20  Show Profile Send långhåret a Private Message  Reply
Genesis - Invisible Touch
Skivan/genre behöver knappast närmare presentation.
Den nya remastern är av ypperlig ljudkvalitet! Rekommenderas!

Aha - The singles
Skivan/genre behöver knappast närmare presentation.
Riktigt bra ljud!

Musik...
Vad skulle man göra utan det?

Edited by - långhåret on 2009/07/14 12:46:06
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2009/07/15 :  18:21:08  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message  Reply
Trentemöller - The Last Resort

Fick precis hem denna på vinyl, bland det bästa jag hört. Och då sitter jag med en billig vinylrigg.
Elektronisk melodiös ambient kanske man kan kalla det... :)

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22005 Posts

Posted - 2009/07/16 :  15:38:34  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Antonio Vivaldi - De fyra årstiderna med Nils Eric Sparf och Drottningholms Barockensemble

En DMM inspelning gjord av BIS som ger gåshud varje gång.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2009/07/16 :  18:27:02  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message  Reply
Neil Young "Massey Hall" Classic Records" Utgåva, fantastisk musik och magiskt ljud.
Mer från det hållet.
Neil young "Canterbury House"
Neil Young "Live At The Fillmore" också Classic Records
CSN&Y "Deja Vu live"
Och
Mudcrutch (Tom Petty), följer även med en audiofil cd på köpet.

Höll på att glömma, Steve Erale "Townes", hör Steve spela låtar av Townes Van Zandt, kanon musik och riktigt bra ljud.
Alla är naturligtvis Vinyl

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2009/07/16 18:35:54
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/07/17 :  21:58:09  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message  Reply
Hela Michael Jackson "Bad", "Liberian Girl" i synnerhet!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2009/07/17 :  22:19:22  Show Profile Send svejk a Private Message  Reply
Denna är riktig AudiofilPunk ! Rått och rent sound Marchall ljud mao. Men det allra viktigaste mycket braaa platta.

http://www.rancidrancid.com/music/1995_andoutcomethewolves.htm

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Bhuset
Member

126 Posts

Posted - 2009/07/17 :  23:23:27  Show Profile Send Bhuset a Private Message  Reply
DID0 "NO ANGEL" (1999 Vinyl Classic Records)
DIDO "LIFE FOR RENT" (2003 Vinyl Classic Records)
2 album som är helt suveräna...
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/07/18 :  00:46:28  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
quote:
Antonio Vivaldi - De fyra årstiderna med Nils Eric Sparf och Drottningholms Barockensemble

En DMM inspelning gjord av BIS som ger gåshud varje gång.

Bara att instämma
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2009/07/19 :  19:59:34  Show Profile Send dB a Private Message  Reply
"Tony Joe White - Closer To The Truth är ett mästerverk, både låt- och ljudmässigt"
Håller mé! Både jag och min tvååriga dotter älskar den!
Ska också nämna Dilbas skiva -DILBA
http://www.discogs.com/Dilba-Dilba/release/1225720
en kanon skiva med RIKTIGT bra inspelning
//Dzenan

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4464 Posts

Posted - 2009/07/19 :  20:48:31  Show Profile Send jari a Private Message  Reply
Pac skrev:
quote:

Var får man tag i den?
Funnen!
Hittade den inte i nätbutikerna,men jag tog mig en tur till Bengans,och sedär,där fanns den.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Edited by - jari on 2009/07/20 16:08:56
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2009/07/22 :  21:28:55  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Det mesta med Yello later toppen om man gillar electronica, mycket djup bas!
Sen ar ju Andreas Vollenweider helt Ok om man star ut med hans pretentiosa ljudorgier!

Edit> Hittar inte ratt tecken pa min TabletPC

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2009/07/22 21:33:46
Go to Top of Page

Wolverine
Starting Member

39 Posts

Posted - 2009/07/22 :  22:50:10  Show Profile Send Wolverine a Private Message  Reply
Mike Oldfield: Amarok
Har en brutal dynamik, man bör ha lyssnat igenom ett par gånger innan man vrider på fullt om man är rädd om grejerna...
Musiken är riktigt, riktigt knäpp, och jag älskar den! Dessutom har jag tonvis med minnen till den. =)

Hellre åt helvete för starkt kaffe än bara lite för svagt.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1788 Posts

Posted - 2009/08/13 :  23:06:44  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
quote:
revlig "Southern Blues" skiva av Maria Muldaur:
http://www.concordmusicgroup.com/albums/Southland-Of-The-Heart/
Blev nyfiken, beställde och efter lång väntan så damp den ner i brevlådan:
Nja, en stor besvikelse! Bra musiker och helt ok ljud men vilken tråkig röst! Inte värt 169 spänn enligt min ringa mening, lägg hellre slantarna på Stacey Kent eller Norah Jones eller ...

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1788 Posts

Posted - 2009/08/13 :  23:26:40  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
quote:
De flesta jag spelat den för har köpt den, ljudkvalitet=mycket braaa

http://www.thewalkabouts.com/disctrai.htm

Intressant platta, ljudkvaliten har jag hört bättre men innehållet bjuder på en del överaskningar! Lite "Franskt" över denna, med dragbasun, flöjt och ...
Hmmm, kommer nog att snurra många gånger på min anläggning.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/08/14 :  15:44:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Trentemöller - The Last Resort

Den är gryyyyym!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2009/08/14 :  18:58:49  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message  Reply
quote:
En annan riktigt bra skiva är Nils Lofgren - Acoustic Live som är vanlig testskiva eftersom inspelning är fantastisk och likaså Nils gitarrspel
Kan bara hålla med!! Den är kanon!
Ett smakprov med Nils: http://www.youtube.com/watch?v=iBq7XRa6uZM
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2009/08/14 :  19:40:02  Show Profile Send svejk a Private Message  Reply
Harry Manx spelar Blues med inslag av Raga audiofilklass på ljudet. Denna platta är min favorit av hans alster. Många som lyssnat har handlat.

http://www.amazon.com/Wise-Otherwise-Harry-Manx/dp/B000063T45

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4464 Posts

Posted - 2009/08/15 :  09:06:40  Show Profile Send jari a Private Message  Reply
Amatören skrev:
quote:
Blev nyfiken, beställde och efter lång väntan så damp den ner i brevlådan:
Nja, en stor besvikelse! Bra musiker och helt ok ljud men vilken tråkig röst! Inte värt 169 spänn enligt min ringa mening, lägg hellre slantarna på Stacey Kent eller Norah Jones eller ...

Inlägg som detta främjar inte till trådens fortlevnad.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2009/08/15 :  12:36:20  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Maria Muldaur klarar nog lite kritik utan att gräva ner sej. Självklart lyssnar vi på olika saker i musiken och tycker om olika röster. Jag tycker att negativa ord kan vara nog så beskrivande. Och om nu någon råkar benämna något fel, så kan vi ju inte bara blunda och låtsas som ingenting (Michael Jackson king of JazzRock).
Go to Top of Page

Stefan
Member

60 Posts

Posted - 2009/08/15 :  22:28:01  Show Profile Send Stefan a Private Message  Reply
Tänker lägga ett bidrag i tråden :)
Om ni Gillar klassisk Musik och orginal dynamik orattade inspelningar.
Mercury Living Presence.
Finns numera utgivet på SACD
Alla deras Stereo inspelningar är 3 kanals inpelningar i regel.
Med för tiden det bästa bandarna som fanns + dom trimmades för ökad dynamik m.m.
Själv Älskar jag dessa inspelningar Speciellt deras Mono som är inspelade med 1 mic.

Enheldel av dessa går att hitta på ebay.com till helt OK priser.

Om ni är nyfikna på historiken om alltihopa postar jag en länk här (mycket läsning/massor med info) http://www.soundfountain.com/amb/mercury.html

Bästa klassiska musikinpelningar ni kan hitta . favoriter är för mig Antal Dorati Minneapolis S.O inspelningarna .Inget slår dom änn idag

Tack för ordet /Stefan :)
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/08/15 :  23:35:58  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag har många av inspelningarna från Mercury både som CD/stereo och nu senare som SACD. Det finns också ganska många trekanliga SACD skivor inspelade på RCA-Victor - Living Stereo. Men original dynamik kan man väl ändå inte säga, men ändå med den bästa dynamiken man kunde få vid den tidpunkten. Det är t.ex ganska mycket bandbrus på Mercury inspelningarna till skillnad mot RCA-Victor. Det beror på att man digitalt brusreducerat Living Stereo inspelningarna Det är också en viss skillnad mellan tvåkanalig reproduktion och musik i tre kanaler. Jag har t.ex märkt att man verkar få ett bättre djup i orkestern med tre kanaler jämfört med två. Jag skulle gärna se lite flera äldre och äkta trekanaliga inspelningar på SACD.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000