HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Bra HIFI skivor av världsklass rekommenderbara ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

ckghagen
Starting Member

39 Posts

Posted - 2009/06/14 :  01:27:20  Show Profile  Visit ckghagen's Homepage Send ckghagen a Private Message  Reply
Riktigt bra HIFI skivor av världsklass rekommenderbara ?
Rekommendera 1-3 st
Inspelningen bör vara så nära perfekt som möjligt
Minst 1 annan HIFI Person bör håla med dig om dess enastående
Gärna en kort motivering
Skriv i formatet Artist - Album - Musik genen

Det är inte test skivor jag är ute efter
utan njutning i perfektion

Tillagt 2009-06-18
Svagt intresse verkar det vara här
Hopades att det skulle bli en stor tråd som fler skulle ha nytta av

Tillagt 2009-06-21
Trevligt nu kommer det lite förslag
Men det borde flinas några fler album som de flesta HIFI personer kan enas om att det är något alldeles Enastående över

Led ord det bör inte barra vara ett bra album just nu, utan något mera tidslöst,( med tidslöst menar ja inte att det inte får ha tidslig anknytning, utan att det lever kvar efter sin storhets tid) detta utesluter ju inte ny musik såklart men ni förstår nog vad ja menar.

kommentera gärna kort andras val. Är det något många enas om är bra så lägger jag till det nedan

Stationär Silverstone TJ06,Intel X25-M G2 80GB SSD, Win7 64, ASUS M3N-HT Mempipe, AMD 965BE(3900), RAM 4GB 800mhz, 8800GT 1GB OC, Dell 24" 2405FPW, X-FI ex music, Bärbar Acer AS4315-051G08Mi, Vista32, RAM 1,5GB, HDD 250GB, Ljud Anläggning QLN 604MK2, QLN SUB 82, XTZ Class-A100DII Silver, MP3 jaså du använder det fotfarande, Här är det FLAC som gäller DYSLEKTIKER = jag stavar fel ofta

Edited by - ckghagen on 2009/06/21 23:53:57

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/06/14 :  09:33:29  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Angelo Branduardi - Il Ladro (Tjuven). Angelo dök upp i Sverige i början på 70-talet efter att ha fått kontakt med King Crimsons textförfatatre, Pete Sinfield. Pete hade översatt Angelos texter (och PFMs texter också för den som är inne på italiensk musik) och ett par av album kom ut i Sverige där Angelo sjöng på engelska.
Man kan väl säga att Angelo är en bard, sjunger, spelar gitarr och violin. Stilen har dock förändrats från de tidigare albumens trubadurliknande stil till skivor med stora latininfluenser. Albumet Pane e Rose är en stor flört med Amazonas och Brasiliens alla exotiska danser.
Tillbaka till Ul Ladro, skivan är i grunden akustisk med elektrisk uppbackning men utan att dominera. Jag som abskyr dragspel i alla dess former, noterar att man kryddat med ackordeon men här låter det bara tjusigt. I övrigt är musiken tidvis rik på attacker, framför allt från akustiska gitarrer och slagverk. Det finns en vidd i musiken och ett ännu större djup, hit har loudnessmaffian definitivt inte hittat.
Om själva musiken finns just inget att orda. Det är fjärran från de falsksjungande jazzsångare med entonigt saxofonflås man brukar höra på demon. Här är det fart, fläkt och liv. Musiken är spännande, omväxlande och ofta är takterna så komplicerade att man önskar sig ett tredje ben.
Om skivan är tillgänglig idag vet jag inte, men jag håller den som min största HiFi-skatt.

Vittnen får den grupp göteborgska faktiskter utgöra, vilka besökte mig för snart 2 år sedan.
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2009/06/19 :  11:02:34  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
Allt från Kirkelig Kulturverstkad uppfyller kravet om teknisk perfektion (http://www.kkv.no/). Kari Bremnes är bra musikaliskt också tycker jag. En annan riktigt bra skiva är Nils Lofgren - Acoustic Live som är vanlig testskiva eftersom inspelning är fantastisk och likaså Nils gitarrspel ... Det var lite standardtips från mig, hoppas det gav dig något

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1788 Posts

Posted - 2009/06/19 :  19:33:13  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Stevie Ray Vaughan - Couldn#180;t Stand The Weather
...och då kanske framförallt spår 6: Tin Pan Alley
...om man vill testa baskapacitet i sitt system (till grannarnas förtret)!

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/06/19 :  19:52:37  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Stevie Ray Vaughan - Couldn#180;t Stand The Weather
...och då kanske framförallt spår 6: Tin Pan Alley
...om man vill testa baskapacitet i sitt system (till grannarnas förtret)!

Har jag på vinyl och den skäms inte för sig!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1788 Posts

Posted - 2009/06/19 :  21:08:49  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Köpte "Imperiet Silver guld & misär" 5CD+DVD/Box från Ginza.
Lyecorna får jobba, me like!
Kanske inte HiFi på alla låtarna men vilken dynamik! Ingen Mp3 komprimering här inte!
Tack Jocke Thåström och Imperiet, så djävla bra!

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

rambler
Member

93 Posts

Posted - 2009/06/19 :  21:36:12  Show Profile Send rambler a Private Message  Reply
Köpte lite cd helt nyligen.
* Bob seger the silver bullet band
* Bee Gees
* Alan Jackson
* Animals
* Meat loaf

Ps: Frågan är svår att svara på.... Det finns så mycket bra musik så man hinner inte upptäcka allting.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2009/06/20 :  11:17:10  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Vet inte vad det här rådet är värt ....

Men brukar inte det mesta från Sheffield Lab hålla väldigt hög kvalitet
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2009/06/22 :  08:23:02  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message  Reply
Kul tråd, men svårt att välja bland tusentals skivor. Håller med om Vaugh ovan, men det finns ju mer...

Peter Gabriels Up är nog den bäst producerade cd jag hört. Men låter ännu bättre på 180 grams vinyl...också hans fjärde skiva låter oerhört bra - i alla versioner.

Norah Jones Feels Like Home spelar jag varje söndag morgon! Värme och trivsel.

Björks Post är både en av de bästa skivor jag hört och fantastiskt inspelad, bastonerna på Hyperballad ger rysningar...

Mike Oldfields Killing Fields har ett ljud att dö för...

Black Sabbaths första album har givits ut på 180 grams vinyl (Italiensk pressning) och låter otroligt bra.

En skiva av helt annan typ som jag spelat i dagarna är Madonnas Ray of Light - fantastisk teknologisk produktion som verkligen överraskade mig!

Slutligen, när jag spelar Josefine Cronholms Ibis brukar lyssnare få nåt saligt i blicken...djup, närvaro och nerv. Osannolikt bra ljud faktiskt.

Du går knappast fel med någon av dessa!

Gillar du klassisk musik så är i princip alla utgåvor i Living Stereo SACD-hybridserien att rekommendera. Solti dirigerande Våroffer på XRCD (urspr. Decca) är också omtumlande.

mvh

S
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/06/22 :  08:43:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
En skiva av helt annan typ som jag spelat i dagarna är Madonnas Ray of Light - fantastisk teknologisk produktion som verkligen överraskade mig!
Den är ofta testskiva här hemma.

quote:
Slutligen, när jag spelar Josefine Cronholms Ibis brukar lyssnare få nåt saligt i blicken...djup, närvaro och nerv. Osannolikt bra ljud faktiskt.
Fantastiskt fin!

Egna tips är
John Lee Hooker - Mr Lucky
Muddy Waters - Hard Again (Nerv och närvaro!)
Johnny Winter - Progressive Blues Experiment (En av de mest intensiva plattor jag vet. Det är som om det gällde livet.)

De här skivorna kanske skulle få 4 jordgetingar i ljudkvalitet men 5+ bålgetingar i musik enligt mig. Lägg märke till att Johnny Winter är med på alla tre.

Ska vi nörda oss och snöa in på ljudkvalitet så rekommenderas Nguyen Lee - Purple. En massa Jimi Hendrix covers och med Terri Lyne Carrington på trummor, en extra jordgeting för det.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2009/06/22 :  09:01:44  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message  Reply
Hm, skall kolla upp Lee, Marina (eller Bernt).

På tal om "tidlöst": Beatles Love måste ju nämnas här, helt grym! Skall man bara ha en skiva med dem så...

mvh

S
Go to Top of Page

benekm
Member

132 Posts

Posted - 2009/06/23 :  19:05:40  Show Profile Send benekm a Private Message  Reply
Jackson Browne - Naked ride hom låter väldigt bra.
Feist och Joan as a Policewoman har mycket bra ljud på sina skivor.
Roger Waters - Amused to death.

Det var väl vad jag kunde komma på så här...
Javisst ja... Eagles - Hell freazes over på XRCD är något i hästväg vad gäller ljudkvalité.

-En gång är en gång, två gånger är en gonggong
Go to Top of Page

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2009/06/25 :  15:44:46  Show Profile Send kansas a Private Message  Reply
Tears for fears: The seeds of love

Ett måste för alla pop/rock/progressive fans, sjukt bra produktion med gåshudsvarning! Riktigt skön skiva om man vill "följa" instrumenten också.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/06/26 :  13:30:04  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Toy Matinee är en sjukt bra grupp och skiva! Mästerligt ljud och riktigt bra pop/rock.

Släpptes i en SE-version för några år sedan, annars har den varit svår att få tag i.

Rekommenderas varmt!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/06/26 :  21:55:55  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Robbie Robertson & The Red Road Ensemble/Music For The Native Americans
Kanske inte allas kopp av te men mycket bra inspelad.

http://www.youtube.com/watch?v=wTY2pmKguDg

http://www.youtube.com/watch?v=ymvn1iYMuLQ&NR=1

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2009/06/26 22:02:24
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/06/30 :  09:54:55  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message  Reply
Tony Joe White - Closer To The Truth är ett mästerverk, både låt- och ljudmässigt!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

John K
Member

112 Posts

Posted - 2009/06/30 :  23:31:45  Show Profile Send John K a Private Message  Reply
Tsuyoshi Yamamoto Trio - Midnight Sugar (1974)
Fantastisk ljud på både LP och CD.
Det var den här skivan som fick mig att fastna för både jazz och hifi

Keith Jarrett - The Köln Concert (1975)
En skiva jag läste om här på forumet för några månader sen.
Hade jag hört denna när jag var tonåring, skulle jag INTE ha slutat spela piano...

Ta ut glädje i förskott!
- Det ända som kan hända är att du varit glad i onödan!
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2009/06/30 :  23:59:50  Show Profile Send svejk a Private Message  Reply
De flesta jag spelat den för har köpt den, ljudkvalitet=mycket braaa

http://www.thewalkabouts.com/disctrai.htm

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2009/07/01 :  00:29:47  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Jag skulle rekommendera Gubaidulinas 'In tempus praesens' med Anne-Sophie Mutter och LSO på DG om ni nu tvunget måste lyssna på något !

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

Heliac
Starting Member

31 Posts

Posted - 2009/07/01 :  10:46:58  Show Profile Send Heliac a Private Message  Reply
Kan bara hålla med om "Madonna - Ray of Light"

En annan skiva jag vill rekommendera är "Rickfors - Lush Life". Helt suveränt inspelad enligt mig, och med bla. Anders Widmark på klaviatur och Per "Texas" Johansson på steelguitar.

Hemma hos mig http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=65902
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2009/07/01 :  11:01:34  Show Profile Send Mickeman a Private Message  Reply
Trevlig "Southern Blues" skiva av Maria Muldaur:
http://www.concordmusicgroup.com/albums/Southland-Of-The-Heart/

.. förövrigt kan jag generellt rekommendera skivbolaget Telarc, kalasljud!

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2009/07/01 :  13:56:04  Show Profile Send alpinist a Private Message  Reply
Cantate Domino med Oscars Motettkör brukar alltid dyka upp i de här sammanhangen. Utgiven av Proprius, som är rätt seriösa när det gäller kvalitet...

Har den själv och rösterna låter riktigt bra!

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

Svante F
Member

180 Posts

Posted - 2009/07/02 :  22:19:07  Show Profile Send Svante F a Private Message  Reply
Michael Ruff - Speaking in Melodies (Sheffield Lab)
Här är ett par live-klipp med delvis samma gäng som är med på skivan:
http://www.youtube.com/watch?v=EUpVNPkupQY&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=doyXGzDVCsE
http://www.youtube.com/watch?v=7MbNaPAuIsw&feature=related

Håller med om Toy Matinee.
Avnjuts bäst på DVD-Audio - grym 5.1 mix!

Flim & the BB's (med basisten Jimmy Johnson)
Infallsrik melodisk jazz med glimten i ögat!
http://www.youtube.com/watch?v=E7l8B-Uaur8&feature=relatedhttp://www.youtube.com/watch?v=LSu_GW68UME
http://www.youtube.com/watch?v=1ux8YqT0fto&feature=related
http://www.amazon.com/s/ref=nb_ss_gw?url=search-alias%3Daps&field-keywords=flim+%26+the+BB%27s
Rekommenderar deras samling "Vintage BB's"(från deras skivor på audiofilbolaget dmp) till att börja med.
Deras senare New Pants och This is a recording är också grymma tycker jag.

oppo BDP-83 Nuforce ed. / NAD C390DD / B&W 703
Go to Top of Page

Daffyd
Member

319 Posts

Posted - 2009/07/02 :  23:06:48  Show Profile Send Daffyd a Private Message  Reply
" The Clash - London Calling" . En tidlös klassiker, med bra låtar och bra ljud.
Avnjutes med fördel på vinyl.

" Ray Of Light " går som testskiva här med;-)

Mvh.

David

Glömde " Graceland " med Paul Simon Den går inte av för hackor den heller.

Den enda dumma frågan är den som inte ställs.

Edited by - Daffyd on 2009/07/02 23:10:14
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2009/07/03 :  13:12:15  Show Profile Send shifts a Private Message  Reply
Har för mig Madonnas Ray of light är rätt hårt komprimerad. Tyvärr.
Ingen hifikvaliteter att finna för mig där.

Dock gillar jag Stina Nordenstams två första skivor. Kanonljud
verkligen. Så även på Ryan Adams Heartbreaker (MFSL) och Muddy Waters
Folk singer (MFSL den också). Aphex Twins Druqks går att spela ruskigt
hårt på en bra anläggning utan att den låter dåligt. På en dålig
anläggning låter den apa.

Edited by - shifts on 2009/07/03 13:19:43
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4464 Posts

Posted - 2009/07/08 :  19:16:01  Show Profile Send jari a Private Message  Reply
Audiovector skrev:
quote:
Tony Joe White - Closer To The Truth är ett mästerverk, både låt- och ljudmässigt

Har införskaffats nu,det är väldigt "Tony Joe White" över det hela.
I övre tonåren och senare spelades han mkt,alltså 35 år sedan,ett kärt återhörande.
Det är bara att hålla med.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Edited by - jari on 2009/07/08 19:51:26
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000