HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Olja till motor och tallrik
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Roger.L
Member

174 Posts

Posted - 2009/06/05 :  08:28:23  Show Profile Send Roger.L a Private Message  Reply
Viken typ av olja skall jag använda till motor och talrik på mina skivspelare?

Har hört att man kan använda ABU rullolja. Kan man använda det till både talrik och motor?

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/06/05 :  23:52:09  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Jag tror att det beror lite på hur det ser ut.

Vad som ska smörjas, och givet vis hur nogran man
själv ser på det.
I pricip kan man smörja med vad som helst, rapsolja tex.

Gå bara inte och köp "super-special-olja" för dyra pengar.
Det är ingen garanti för att det ska vara det bästa.

Vad är det för motor? Har den kul- eller glidlager?
Skivtalriken, hur är den lagrad? Vad är det för material i lagern?
Inverterat eller vanlig lagerbyggnad?

Detta är några frågor som påverkar val av smörjmedel.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

bula44
Member

74 Posts

Posted - 2009/06/06 :  11:54:55  Show Profile Send bula44 a Private Message  Reply
Hej Roger.L!
Jag använder den här och är väldigt nöjd.
http://www.svalander.se/shoppen/tso.htm
Mvh bula44
Go to Top of Page

Phoenix
Member

80 Posts

Posted - 2010/06/08 :  12:27:41  Show Profile Send Phoenix a Private Message  Reply
Sitter nu och handlar saker till min spelare och har just samma funderingar som ovan.
Har inge riktig koll på lager typen i min spelare, men det är en Philips 212 Electronic.

Men finns det inge tumregel?
Hur är det med teflon/silicon baserade smörjmedel? t.ex låsolja ala Turtlewax med teflon, antar att fetter är uteslutet iom att de är tröga att röra sig i eller hur nu jag skall utrycka mig.

//Hannes

If it's to loud,
You're to old.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/06/08 :  12:59:00  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tumregeln är nog den att det inte finns några tumregler!
Det finns en massa olika konstruktioner på lagren, och därmed olika föredragna smörjor. Själv använder jag halvsyntet till mina thorenare, och där med ett komplement av teflonbaserat fett. I min Cello använder jag Svalanders mineralolja som funkar utmärkt.
Men ABU rullolja eller symaskinsolja är nog gott nog tror jag!
Speciellt till motorn om du nu nödvändigtvis skall pilla på den...
Den kan ju ha en sån där filtbuffert som hårdnat och inte längre sörjer för smörjningen...

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Phoenix
Member

80 Posts

Posted - 2010/06/08 :  13:36:27  Show Profile Send Phoenix a Private Message  Reply
Har inte tänkt att plocka isär för mycket utan göra så gott det går endå, spelaren är ganska öppen inuti så det skall nog gå rätt bra.

If it's to loud,
You're to old.
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2010/06/13 :  13:15:01  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
Ett lite tips: Smörj inte motoraxeln flödigt. Det skall vara typ en halv droppe, eller man skall bara se att det sker en liten fuktning i "diket" mellan axel och lager. Den har i regel en oljebronslagring i den ände där radiallasten är som störst = remskivan. Detta lager funkar på så sätt att det är mycket poröst och innehåller olja. När axeln roterar uppstår lite friktion och den värme gör att bronset släpper ut lite av sin olja, som sedan sugs upp igen. Oljan består ju även av lättare fraktioner som avdunstar med tiden, så det mår bra av att tillföra en lätt mineralolja av typen symaskinsolja nån gång per år eller ett par, tre om apelaren går flitigt.
Jag använder en spruta med liten kanyl. Då är det lätt att få olja där den ska vara och att dosera rätt. Som sagt, det skall INTE var för mycket, det rinner då ner mellan axeln och lagret och slungas ut i motorkroppen där oljan bara gör skada. Drar till sig damm och bildar seg smuts som gör att motorn kan gå trögt istället.

https://www.facebook.com/stefanstudio

Edited by - 24U on 2010/06/13 13:20:18
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2010/06/13 :  23:04:31  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Vissa tallrikslager, exempelvis på äldre Systemdek (som jag har), har en spiralskåra i axeln som pumpar upp oljan som rinner tillbaka och fyller utrymmet mellan axeln och lagerhylsan.
De ska ha 0,8 ml växellådsdolja SAE90. Olja med tillsatser är bra. De är till för att optimera smörjegenskaperna under lång tid gentemot simpel ren mineralolja.
Byter man i oförstånd till en tunnare olja rinner den ner för snabbt och lagret glappar. För mycket olja är inte heller bra. "Pumpen" gör då att lagret flödar över och kletar ner.
Detta enligt VinylEngine och vidarelänkningar därifrån.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000