HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Olika program, olika ljudkvalitet?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/05/21 :  23:48:54  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Ger olika HTPC-program olika ljudkvalitet?

Jag hör en tydlig skillnad på XMBC och Winamp på samma dator med samma matrial. Kan det verkligen vara rätt?



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2009/05/22 :  09:40:50  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Använder du windows? Kolla vilken output du använder i dom olika programmen. Det brukar kunna låta en del skillnad mellan directsound, waveoutput och kernel/asio, om det finns

Vilken låter "bättre"? Kanske är någon form av eq eller volymnormalisering?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/05/22 :  10:40:23  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Jag kör Winamp och XMBC, bägge i windows XP. Jag har slagit av all normalisering och EQ jag kan hitta i bägge programmen och ändå låter XMBC distat i diskanten jämfört med Winamp.

Det där med output har jag inte kollat, det får jag göra.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

iMac
Member

476 Posts

Posted - 2009/05/22 :  10:49:51  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
Kan rekommendera "kernel streaming" för Winamp! Visserligen kan du inte ändra volymen, blir som en digital direkt funktion!

http://www.stevemonks.com/ksplugin/

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/05/22 :  11:24:01  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
iMac, tack för tipset.

Nu har jag provat fyra olika sätt att strömma från Winamp till ljudkortet.

Överlag fungerar Microsofts drivers bättre till mitt ljudkort. Det blir tydliga ljudförändringar, speciellt i diskantområdet.

Att en driver kan påverka på det viset...!!! Usch, nu blev det helt plötsligt väldigt komplcerat med datorljud.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/05/22 :  11:51:18  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Så där ja, då har jag provat ett sätt till att driva ljudkortet. Tack iMac. Jag kör vidare med Winamp och kernel streaming.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2009/05/22 :  12:52:26  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Med drivers menar du wave/directsound etc?
Det är ju egentligen drivers utan snarare vilket gränssnitt/standard man använder mot windows. Directsound är den nyare modellen och den som "allting" använder i dagsläget. Kernelstreaming eller asio är den som brukar låta bäst även om den innebär att man bara kan justera volymen via huvudvolymen.
Använder du XP finns det en tydlig ljudskillnad(till det bättre) mellan kernel/asio och dom andra alternativen
Vista har en annan ljudmixer och där har jag faktiskt inte testat så mycket då den låter bättre från början
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/05/22 :  15:26:00  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

I min installation kan jag välja mellan wave och directsound. Till varje har jag sedan valet mellan windows och SB400. Både på wave och directsound lät det bättre att gå på windows-valet.

Men efter iMacs råd testade jag kernel streaming. det är nog den jag håller fast vid. Nästa steg blir att kolla hur det funkar i Linux.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2009/05/23 :  00:47:27  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Pac,

Det är skillnad mellan olika uppspelningsprogram. Det kanske inte borde vara så, men...

Jag fick tidigt in både Preben o Bernt m.fl på J River Media Center.
Har du provat detta..i ASIO-mode..?

(Nu pratar vi XP, inte Vista)

Edited by - CH on 2009/05/23 00:48:04
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/05/23 :  14:02:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Japp J River Media Center är det bästa hittills, inte bara ljudet
utan också användargränssnittet som är fullständigt suveränt!

Jag kör ASIO här och översamplar efter behov.

Stort tack till CH!


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/05/23 :  17:38:42  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Nej, det har jag inte testat.

Jag har svårt att förstå varför det skall vara skillnad på två uppspelningsprogram om de levererar datan via samma interface i ljudkortet.

Det är uppenbart att det finns mycket att lära om ljuduppspelning via dator. Även det här "röret" har fler än två ändar...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Dompan
Starting Member

22 Posts

Posted - 2009/12/26 :  11:48:51  Show Profile Send Dompan a Private Message  Reply
Funkar J River i ASIO-mode med Windows 7? Någon som provat?

/ Dompan
Go to Top of Page

gerward
Member

92 Posts

Posted - 2009/12/28 :  07:37:51  Show Profile  Visit gerward's Homepage Send gerward a Private Message  Reply
Jag måste rekomenderar er Foobar2000, en minimalistisk spelar som spelar upp Flac etc mycket väl, dock inte den mest estetiska spelaren. Har man en lite kraftfullare media pc tycker jag även att Songbird är ett trevligt program för uppspelning av lossless.

//Andreas
ps, morgonar är lättare med lite Yes 90125 =) ds
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/12/28 :  11:19:17  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
quote:
Jag har svårt att förstå varför det skall vara skillnad på två uppspelningsprogram om de levererar datan via samma interface i ljudkortet.


Det är ju samma ettor och nollor, precis som CD-skivan, eller hur?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

omar
Member

100 Posts

Posted - 2009/12/28 :  11:41:38  Show Profile Send omar a Private Message  Reply
det som kan spela roll är vilken ljud codec som användes av själva programmen, har inte haft möjlighet att prova på xmbc, men mellan winamp och foobar2000 har jag märkt skillnad
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/12/28 :  11:44:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Vad gäller Foobar2000, kolla så att inte "Replay Gain" är i funktion. Välj "none" i båda rullmenyerna. Hos mig gav det påtagligt sämre ljud med Foobar2000 i defaultinstälningen jämfört med J.River mediacenter och då var det "Replay Gain" som ställde till det i Foobar. Ljudet blev hårt och vasst. Ett riktigt ofog påhittat av MP3-folket skulle jag tro.

(Hittas under File-Preferences-Playback)

Läs mer på http://replaygain.hydrogenaudio.org/contents.html

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Dompan
Starting Member

22 Posts

Posted - 2010/01/24 :  11:45:28  Show Profile Send Dompan a Private Message  Reply
Har nu rippat 350+ CD-skivor till Flac med EAC. Skaffat en laptop HP 2x2.2GHz 4GB Win 7 64bit. Installerat J River Mediacenter configurerat för WASAPI. Kopplat Laptop'en till min Bryston BDA-1 DAC via Furutech GT-2 USB-kabel. Det låter helt fantastiskt bra! Är helt förbluffad! Säger hej då till vinylsvarven! This is it!
Go to Top of Page

PLandgren
Starting Member

33 Posts

Posted - 2010/01/24 :  22:57:58  Show Profile Send PLandgren a Private Message  Reply
Är det samma situation för Mac? Kör idag ITunes lite motvilligt och funderade på det där med distad diskant tidigare idag. Inte på alla skivor konstigt nog, men på några. Alla är rippade som Apple Lossless...

Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2010/01/30 :  11:12:23  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Man skall nog skilja på format och programvara typ spelare och även drivrutiner. Är det lossless så är det lossless rimligen. Däremot så kan datorn i övrigt påverka en hel del.
Personligen så föredrar jag nätverksspelare och en NAS.
mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000