Author |
Topic |
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2009/05/18 : 22:27:41
|
Min Densen Dp srive sägs reglera impedansen optimalt automatiskt. Fick detta svar av Hr Sillesen, men fattar inte så mycket .
Någon som kan agera tolk a la förskolestil :
"Normally MC stages are voltage amplifiers, our MC is a current amplifier. Voltage amplifiers needs correct loading to function, current amplifiers do not have this need."
vad i tusan betyder detta? |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2009/05/18 : 23:16:19
|
En strömförstärkare has i teorin oändlig utimpedans (i praktiken bara hög) vilket i all fall i teorin innebär att strömmen den ger ut inte beror på impedansen hos lasten (vars impedans blir försumbar i jämförelse).
|
|
|
Mats Lindqvist
Starting Member
41 Posts |
Posted - 2009/05/19 : 11:52:11
|
Hej B-200 och andra, Är ny på forumet men följt er länge. Kul tycker jag. Äntligen har jag lyckats knappa in mig själv. Det där med Riaa och laster, step up och matchning till pickup är en lång historia. Man kan bli tokig på alla experter och dess utlåtande. Jag har själv precis som du ringa förståelse för det tekniska och är därmed utlämnad till "experterna". Tyvärr företräder de nästan alltid ett visst märke som just nu alltid "passar bäst". Själv har jag fått utmärkt resultat med en "billig" ortofon 5, alltså de små phonosticksen samtidigt som det låtit ganska illa med "dyra" , 10-20`-klassen, Mc-riaa eller trafos. Hr Sillesen brukar dock ha koll på grejorna även om han kan vara hopplös när det gäller nya produkters leverans. Hur är dp-driven tycker du? och vad har du för pickup till?
|
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2009/05/19 : 16:01:41
|
DP driven är suverän. Min är uppgraderad och ny genomgången så det sitter en MC 04 i den. Har även en XS nätdel till den. XS nätdelen gjorde en kolossal skillnad. Håller med om att det kan bli jobbigt att förså det och jag kan inte riktigt förstå hur ett riaa kan anpassa sig själv till vilken pickup man använder. Visst jag har ju dip switchar men lasten är ju helt automatisk.
Används för att få ljud ur: Rega P25 med en Origin Live Silver MK 3 tonarm och på den sitter det en Benz ACE L pickup. Silver kabel används rätt igenom med bra resultat. |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
Mats Lindqvist
Starting Member
41 Posts |
Posted - 2009/05/19 : 16:52:58
|
hej, ja det där är som sagt inget som jag begriper. men min hörsel är det inget fel på. Kul att du gillar ditt Densen-Riaa. Har själv varit nära att köpa då jag gillar Densens övriga elektronik mycket men det blev ett Clearaudio istället. Precis som du skriver är det automatiskt på nå´t sätt. Funkar gör den tillsammans med min spu meister vilket många andra testade inte gjort lika bra. Tidigare körde jag med step up och in i förstärkarens Riaa-steg, ett dp-01, och det testades en del trafos med blandat resultat. Gemensamt för alla testade är att butik eller annan "expert" rekommenderat just detta till Ortofon SPU. Det man aldrig får veta är ju om det finns ngn bättre kombination. Man kan absolut inte gå på priset det vet jag säkert. Jag har även en Clearaudio ppa-9 step-up och undrar om det finns ngn där ute som provat detta och i så fall med vilken pickis och vilket resultat. Ett krux är att det verkar som om alla rekommenderar sina egna prylar , det är kanske naturligt, men oavsett hur det låter. Vad tycker ni andra? |
|
|
|
Topic |
|