HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 RCA-kabel till vinyl
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Roger.L
Member

174 Posts

Posted - 2009/05/16 :  21:52:24  Show Profile Send Roger.L a Private Message  Reply
I senaste inlägget fick jag inte så många tips så jag provar igen.

Jag skall göra mig ett par nya rca-kablar mellan skivspelaren och RIAA'n. Så jag behöver lite tips på kablar till vettiga priser. Har hört att man kan använda RG59 och RG62. Vet någon om Beleden LonWorks 7703NH fungerar eller kanske en flätad PTFE isolerad silverpleterad mångtådig koppar? Kom gärna med andra tips.
Behöver kabeln vara skärmad?

Vad jag har förstått så behöver skivspelarkabeln vara "känsligare" än ex. kabel mellan cd och förstärkare. Är det någon som vet vad denna "känslighet" heter på fackspråk och inom vilken marginal denna skall vara?

Roger.L
Member

174 Posts

Posted - 2009/05/23 :  20:05:05  Show Profile Send Roger.L a Private Message  Reply
Ingen som kan hjälpa mig och komma med tips?
Go to Top of Page

Mats Lindqvist
Starting Member

41 Posts

Posted - 2009/06/21 :  10:40:42  Show Profile Send Mats Lindqvist a Private Message  Reply
Prova hos Mirre på veteran hifi i sthlm. Han har en "mikrofonkabel" som fungerar väldigt bra.Denna kabel kostar bara 50-100:- lpm. Kontakter kan du välja själv och montera. Tänk på att kontakterna måste vara ganska små för att passa på tonarmen i vissa fall.
Det kan vara ett litet h-vete att klämma in på vissa modeller.
Annars är ju klassikern van del huls kabel som bl.a SME har som standard. Har för mig att den kostar litet över 2000:- färdigterminerad. Jag har erfarenhet av bägge dessa kablarna, plus en del till, och jag kan inte finna ngn hörbar skillnad som påverkar mitt lyssnande. Jag skulle hellre lagt mellanskillnaden på annat.
Mats Lindqvist
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2009/06/21 :  22:42:47  Show Profile Send lars a Private Message  Reply
Prova med Van den Hul D500 någonting. Du kan köpa den på lösmeter och terminera själv. Jag tycker den är riktigt prisvärd, näst intill gratis. Van den Hul har även en bra DIN-kontakt för tonarmar. Denna kabel är klart bättre än Linns orginalkabel.

Alla kablar skall vara skärmade. Det är mycket skräp som finns i luften idag från mobiltelefon och trådlösa nätverk förutom kylskåp och annat som genererar störningar från till- och frånslag av nätet.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2009/06/23 :  20:43:36  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Har du läst denna länk http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=58023

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Daffyd
Member

319 Posts

Posted - 2009/07/03 :  00:19:04  Show Profile Send Daffyd a Private Message  Reply
" Känsligheten " som du nämner är nog kapacitans, kondensatorverkan. Pickuper är känsligare än linjekällor, t. ex. cd, p. g. a. den låga utnivån. Så om man vill byta kabel mellan svarv och riaa så bör man ta hänsyn till värdet för kapacitansen, oftast angiven i pF / m ( pickoFarad per meter ). Vilka värden man ska välja vet jag inte, men jag har för mig att det får inte vara för högt. M. a. o. så kan man inte byta kabel hur som helst utan att påverka ljudet.

Förhoppningsvis så finns det någon på HF som kan förklara det bättre än mig.

Mvh.

David

Den enda dumma frågan är den som inte ställs.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2009/07/04 :  20:36:46  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Du bör absolut läsa Mike Fremers test av 12 tonarmskablar i senaste numret av Stereophile (Juli).
van den Hul D-501 som jag tror Lars menar tycker Fremer är rätt ok, men definitivt inte bäst för det priset.
Det är i stället Furutech Ag-12, som silwerfeldt nämner i det (just nu) sista inlägget i tråden som Bubbel länkar här ovan.
Furutech säljs av Svalander.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000