HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 "Ny" Thorens TD-321 med Grace 747 tonarm
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2009/05/11 :  13:03:02  Show Profile Send adi6606 a Private Message  Reply
Inspirerad av Ingvar.Ahlberg köpte jag idag en Thorens TD-321 med Grace 747 tonarm. Såg den på Blocket och impulsivt slog till Vet ingenting om tonarmen men den tydligen behöver ny olja i lyftanordningen. Vad är det för tonarm? Vilken pickup passar till den, MM eller MC? Nu är det även en TD-160B MK II med Linn tonarm på väg in. Vad ska jag sätta på Linn tonarmen för att den ska komma til sin rätta? Har sedan tidigare en likadan med SME fäste där jag testade olika SME tonarmar med varierande framgång. Lät bäst i mina öron med en SME 3009 och en Dynavector puppa.

Ta dig samman och gör något onyttigt!

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/05/11 :  13:14:42  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Grattis!!!

En toppenspelare med en fantastisk arm, Grace 747 är i princip en moderniserad 707 (ibland kallad fattigmans Breuer) med löstagbart pu-skal. Lite tyngre än 707 så ganska allround (min 707 fungerade helt utmärkt med SPU-classic även om den var avsedd för mjuka pu )
Jag skulle använda en Grado Reference Signature eller DL-103R men den fungerar säkerligen mycket bra med dom nya Ortofon mm och Clearaudio Aurum Alpha (stålvarianten).

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000