HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Goldring 2200 erfarenhet.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2009/05/09 :  09:57:00  Show Profile Send rolandm a Private Message  Reply
Hej!

Nu kör jag Goldring 2200 på min Thorens TD280.
Har kört Denon DL-110 och Ortofon OM20 innan.
Goldring har ett väsenskilt ljud / karaktär från dem båda.

Supertydligt, rappt, med väldigt fasta anslag och feta synthmattor smattrar ut i rummet. Förmågan att starta och stanna toner är fantastisk. Basen tight, rytmisk, fast. Stereoperspektivet bra och fokuserat. Erasures 12" mix "Drama (Part 2)" smattrar så tungt och bergfast i rummet så basanslagen gör fysiskt ont och det hände aldrig med mina tidigare pick-ups. Och de syntetiska cymbalerna trycks så skarpt och tydligt i rummet att man kan skiva tomater med dem.

Jämfört med Denon saknas dock lite "kropp" och värme i ljudet. Denon lät fylligare, men hade samtidigt en krympt ljudbild och en bas som var varm och fyllig men som kunde "flyta ut" och vara lite "lös". Trevligt, men kändes som den inte hängde med på viss klubbmusik.

Jämfört med Denon så tippar Goldring över mot det ljusa och mer analytiska ljudet, precis som Ortofon. Dock med fastare bas än OM 20:ans lätta anslag där, och med snabbare mer fartigt ljud än OM20:an, men inte för fartigt.

Ett ljud som pockar på uppmärksamhet, man bara måste lyssna. Inget ljud för "easy listening" i bakgrunden. Skoningslös mot dåliga inspelningar och sönderspelade skivor. Inspelningsrummet hörs tydligare, mer "ambience", inspelningsutrustningens karaktär kommer fram tydligare.

Inget klassiskt, varmt och gosigt vinyljud - utan mer modernt, mer neutralt med analytisk och detaljerad hållning. Mer hi-fi helt enkelt, mer lik CD. Samtidigt som de fasta anslagen och snabba transienter lyfter fram musikens innehåll.

Diskanten är något påstridig och nästan för detaljerad, men puppan behöver inspelningstid för att mjukna och jag har inte hunnit spela så mycket än så jag får återkomma i ämnet.

Hitills har det blivit mest Erasure, Billy Ocean och annan 80-tals musik. Under dagen idag tänkte jag mata den med souldoftande klubbmusik och även prova en del Jazz fusion. Och så har jag en nyköpt skiva med Isaac Hayes som måste svarvas...

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)

Edited by - rolandm on 2009/05/09 13:29:39

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2009/05/09 :  16:23:20  Show Profile Send Sondek a Private Message  Reply
Intressant at höra utlåtande om denna pickup då jag funderat på den alternativt Ortofon 2M Blue.
Vet inte hur mycket det är att gå efter Hifi & musik:s tester och jag gillar din beskrivning av Goldrings förmåga att hantera bas och att den verkar ha driv. Men är lite fundersam över om toppen kanske blir för jobbig för mina gamla medelålders öron

Du får återkomma med en kompletterande rapport då du spelat in den.
Gissar att det ligger runt 40-50 timmar på en sån pickup.

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2009/05/09 :  19:12:54  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message  Reply
Har Goldring 2400 själv, och den blev i alla fall trevligare(mjukare) i diskanten efter typ hundra timmar.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2009/05/10 :  09:50:57  Show Profile Send rolandm a Private Message  Reply
Jag har ett exemplar av Tears for fears "Seeds of love" på LP som är väldigt lite spelat (har ett nästan sönderspelat ex också) och det fina exemplaret tas fram helt exemplariskt av Goldring. Har inget att klaga på, inte ens diskanten egentligen. Ja möjligen lätt antydning till hård klang i s, sj, sh-ljud och en viss "sisslighet" (utflytande sj-ljud) om jag ska vara så där extremt petig och analytisk (och jag har rätt petiga och analytiska högtalare också :) ). Saknar egentligen bara lite djupperspektiv. Ett öppet, klart, distinkt, tydligt ljud. Den här skivan har också rätt låg statisk elektricitet. Öset på cymbalerna i slutet av "Year of the knife" kan man skära tomater med, så tydligt framträder de.

Körde också "Everybody wants to run the world", 12" med SportAid-loggan och allt. Den här låten har ett rätt irriterande drrr i mixen längst fram, de tyckte säkert det var häftig på den tiden (nu talar vi mitten av 80-talet), men det blir nästan väl tydligt här :). Allt "skit" kommer fram i mixen. :) No-pardon-sound, avslöjande är bara förnamnet. :)

Jag körde en Mike Oldfield 12" med "Innocent" igår och den var jättestatisk och rätt sönderspelad också och lät hård och ja nästan så att pick-upen distade i vissa frekvensområden. Men samma frekvensområden på "Seeds of love" låter helt annorlunda. Jag tror denna pick-up är känslig för statisk elektricitet, att det påverkar elektriciteten i pick-upen. Och sen är den känslig för sönderspelade skivor, och det är inte en pick-up som gör att dålig musik blir bra, för den är för neutral och analytisk för det.

Men med bra utgångsmaterial, så låter den riktigt fantastiskt. Och jag tror för att låta ännu bättre får jag byta spelare och RIAA-steg (NAD PP1).

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)

Edited by - rolandm on 2009/05/10 12:01:55
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2009/05/10 :  18:57:52  Show Profile Send Sondek a Private Message  Reply
Goldring 2200 låter onekligen intressant. Har själv uppgraderat från en Nad PP2 riaa till en Lejonklou Kinki och det var en skillnad som hete duga.
Boergars: Vad kör du med för spelare + arm? Upplever du din 2400 på samma sätt som rolandm beskriver sin 2200?

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2009/05/10 :  20:20:45  Show Profile Send rolandm a Private Message  Reply
Kan tilläggas att Isaac Hayes "Hot Buttered Soul" låter riktigt stort, detaljfullt och fint. :) Lätt att följa med enskilda instrument i mixen. Och Quincy Jones "The Dude" framfördes med härligt storskaligt sväng in the american style, big bold and beautiful. :)




Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)

Edited by - rolandm on 2009/05/10 20:25:17
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/05/15 :  17:00:34  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
Bara Gratta!!!

Det ÄR riktigt kul med bra puppa! Och snabba rytmiska puppor är roligast av alla, enligt mig...

Goldring visar att man är bland dom riktigt gamla och tunga drakarna i gamet. Vis av egen erfaring, är väl detta bara början för Dig, Roland... Snart tung Thorens, Linn Sondek, eller nån akryltårta av nåt slag med riktigt exotisk puppa typ Benz Micro LP Ebony lr liknande som kostar som en medelinkomsttagares bruttomånadslön (25 loppor) och RIAA för två månadslöner...

*skrattar* Träningsvärk i stampataktenfoten ännu?

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2009/05/15 :  18:32:41  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message  Reply
Kör med rega P3 i originalutförande.
Lite hård/vass i början men bättre efter inspelning.
Trivs bra med mitt hemmabyggda rör-riaa. Kan möjlige vara i vassaste laget med en billigare transistor-förstärkar-kedja.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2009/05/16 :  09:41:32  Show Profile Send rolandm a Private Message  Reply
Efter en veckas hårdkörning på spelaren så tycker jag nu att ljudet börjar öppna sig och bli mer luftigare, mer balanserat och den värsta skarpheten på diskanten har filats bort. Ljudet är fortfarande tydligt och detaljerat. Har kört blandad musik, Steview Wonder, Isaac Hayes, Boney M, Soul II Soul, Tears for fears, Erasure, Billy Ocean, Dionne Warwick, Ratata, Eric Gadd, Titiyo, Mike Oldfield, Miles Davis, Quincy Jones och sånt. Fungerar fint med både lugnare och mer orkestrala bitar, såväl som hårda syntbasgångar. Röster låter tydligt. Ja det finns rytm och ett bett i anslagen.

Fortfarande något åt det slanka hållet med en tippning mot det ljusa. Nu inte sagt att det saknas bas, den är fast, tight och hänger med bra på trance-remixar. Och jag föredrar ju en tight och fast bas, framför en djup och varm som ofta kan vara lite "lös i hullet".

Största nackdelen med puppan, som jag ser det, det är att den är känslig för sönderspelade skivor. Denon som jag hade innan var mer förlåtande och överslätande. Jag hör fler detaljer i de bra exemplaren, men också mer av distorsion och skräp i sönderspelade plattor. Tycker även puppan verkar känsligare för repor än Denon. Den hackar på två skivor som Denon spelade.

Ett gott tecken är nog att jag inte har känt behovet av att spela CD på över en vecka. :)
Idag är det varmt och skönt ute och jag ska ut med hunden, men jag känner det inte blir en flera timmars promenad för jag vill in och spela plattor... :)

24U - jag har inga ambitioner att spendera hur mycket som helst på skivspelaren eller ens hi-fi. :) Jag var inne på High Fidelity i Stockholm och lyssnade på deras 750 000 kr anläggning. Jag blev inte imponerad och när jag kom hem kände jag mig rik för alla pengar som jag har sparat. :) Så jag tror nog min nästa uppgradering blir en Thorens RIIA för kring tusenlappen. Apropå exlusiva puppor så har jag en kompis som valde en AT95 (500 kr) istället för en Linn Addikt (4200 kr) för AT95:an lät roligare, så jag är något skeptisk mot dyr hi-fi. :)


Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)

Edited by - rolandm on 2009/05/16 09:51:14
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2009/05/16 :  11:41:44  Show Profile Send Sondek a Private Message  Reply
Låter oneklingen som en väldigt trevlig pickup och tight rytmisk bas ligger högt på min lista också.

Sen vet man ju alrig hur den kommer att spela/ljuda före det den sitter monterad på ens egen tonarm.

Just vinyllyssnandet är ju oftast ett aktivt lyssnande så jag tycker att det är helt okej om det spelar lite mer offensivt bara inte klangen blir för hård på något sätt.
Bakgrundslyssning sker oftast via SqueezeBoxen då man inte vill springa och vända skiva vid den typen av lyssnande.

Mitt mål är också att hitta en pickup som inte kostar skjortan men erbjuder mycket musikalitet för pengen.

Har för mig att Linns Adikt tillverkas på samma ställe som Goldrings 2000 serie och har något gemensamt med dessa när det gäller tekniken.


Kanske är det rent av den mycket prisvärda AT-95:a man ska satsa på?

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2009/05/16 :  16:06:34  Show Profile Send rolandm a Private Message  Reply
AT95:an är på många sätt en väldigt rolig pick-up som gör dålig musik bra, men för mitt tycke är den för färgad och med för svag precision i stereon. Ett svängigt partymonster och gör även ointressant och dålig musik njutbar för det svänger om allt. Varm med fet bas och ett påstridigt sound.
Goldring 2200 är mer neutral, mer hi-fi, mer detaljer, mer stereo, mer fasthet... men inte lika charmig och dessutom låter tråkig musik också tråkig genom den. Men visst plockar den upp ett groove om det finns på skivan och den fungerar bra på snabb musik och biter bra när musiken har bett och attack.
Jag ser i Hifi & Musiks recension att de tycker Goldring är fylligare än 2M Blue, att 2M Blue är slankare. Jag tycker ju att 2200:an redan är något åt det slankare hållet, så ännu mer av det tycker jag är för mycket. Sen må 2M Blue ha ett ännu större stereoperspektiv, som det verkar på i Hfi & Musiks recension iaf, men jag är nöjd på den fronten som jag har det nu.

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/05/17 :  20:36:12  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
*ler brett* Gillar ambitionen, Roland...

Väljer man klokt, tittar på beggat på arm och verk-fronten kan man få budget-highend. Så gjorde jag och fann att flera "gamla" prylar med kanonprestanda till en spottstyver mot vad nypriset var. Vad jag också funnit stämmer med Din erfaring på riktig dyrhifi. Den är enligt min smak ofta tråkig. Den är så korrekt, så fri från hyss och översväng att det för merparten av skivor blir trist. Riktigt bra live-inspelningar blir då fantastiska (ca 2% av alla skivor, statistiskt jäkligt osäkert :), resten som behöver lite hjälp blir skittrista (alltså 98% av mina skivor). Nej tack. Rock'n'roll ska gälla alla mina skivor... Behövs lite "oprecision" av anläggningen för att det skall ske; "so be it"...

Lite fetma, lite party, lite av allt det kanske egentligen inte borde vara med, har hittills i min anläggning bara varit positivt. AT95 skulle jag också kunna leva med... Helt i min linje...

:-)

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2009/05/20 :  18:09:04  Show Profile Send rolandm a Private Message  Reply
Ju skitigare desto bättre? :)


Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/05/21 :  15:40:34  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
*asg* Något åt det hållet... typ... *skrattar*

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2009/05/30 :  10:08:18  Show Profile Send rolandm a Private Message  Reply
Jag lyckades få tag på Pet Shop Boys "Pop Art", samling på trippel-vinyl för en 180 spänn bara, helt ny och ospelad. Så nu har jag för ovanlighetens skull provat ospelade skivor och wow alltså... vilken rytm, bas och fasthet! Hänger på bra. :)


Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2009/06/04 :  20:38:24  Show Profile Send rolandm a Private Message  Reply
Då jag kände att det nog fanns av Goldring att ge, så har jag nu bytt pickup-förstärkare - ut med NAD PP1 och in med Thorens MM-01. Redan första lyssningen - wow skillnad! Öppnare och luftigare ljud och roligare att lyssna på, mjukare övre bas och mer kropp kring varje ljud.
Men så är nya pickup-förstärkaren dubbelt så dyr som den gamla också...
Jag ser fram emot att spela in den, den kanske öppnar sig ännu mer sen ju mer den får spela. Redan nu tycker jag den är bra!
Svänger bra och mer "toe tapping" och "nickande i rytm" än med NAD PP1.
Och plötsligt kommer jag på mig själv med att bara le, så där spontant...
:)


Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)

Edited by - rolandm on 2009/06/04 21:09:01
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2009/06/04 :  22:02:10  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply


Att le spontant är ett gott bevis på att du för tillfället är rätt nöjd med musiken din anläggning frambringar!

Finns Thoréns representerat i Sverige idag?

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2009/06/05 :  08:25:14  Show Profile Send rolandm a Private Message  Reply
"För tillfället"??? Hahaha! :)
Thoréns importeras sedan flera år av Hifi-Agenten, och produkterna finns hos många svenska butiker.
Själv köpte jag pickup-förstärkaren från Hifi-Punkten, som Martin Nicklasson har. Martin jobbar även för Hifi-Agenten om jag inte minns fel nu.

En grej till - på något sätt upplevde jag att NAD PP1 överstyrde på grund av den höga utnivån från 2200:an, den lät iaf mer komprimerad och ja till och med distade i övre mellanregistret eller lägre diskanten, i vissa frekvensområden jämfört med nya pickup-förstärkaren. Kanske inte har med utnivån att göra, eller så har den det. Iaf så får jag ut en något lägre nivå på signalen från MM-01 (ingen stor skillnad, men den finns där) men ljudet är ju klart bättre.
Det är väl så - man tror man har något riktigt bra tills man byter haha. :)



Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2009/06/05 :  18:20:35  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message  Reply
Grattis Roland! :-)

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2009/06/06 :  14:13:03  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
Det är väl så - man tror man har något riktigt bra tills man byter haha. :)



Det var ju det jag sa?!?! "för tillfället"
MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2009/06/08 :  22:44:13  Show Profile Send rolandm a Private Message  Reply
Jaja, iaf har det aldrig låtit så här bra förut. Plockade till och med fram Barbara Streisands "Guilty", just för att den är så klassisk och definitivt sönderspelad - men den var riktigt härlig att lyssna på. Ett gott betyg åt ljudet nu. Och nu har jag kommit på att det faktiskt var en månad sedan jag spelade en CD senast!
En riktig vinylmånad, wow! :)
Ändå har jag 10 gånger så många CD's som vinyl, men ändå är det vinylen som går runt och runt och runt hemma :) :) :)

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000