HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Några absorbenter... äntligen
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2009/05/06 :  19:44:18  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message  Reply
Under lång tid så har jag funderat på att fixa lite med akustiken i vardagsrummet.
Nu har det inletts, men nödvändigtvis inte avslutats

Jag gjorde en beställning av absorbenter, och det var lika bra att förbereda sig med några nya verktyg...




Så kom besked från DHL. Det har en försändelse till mig.
När de får reda på att det är till en lägenhet ställs frågan om det finns hiss.
Jo, det finns.
Uppenbarligen bra. För alltihopa väger 55 kg.

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2009/05/06 :  22:03:18  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message  Reply
Har du tänkt på att taket är den största kala ytan i en lägenhet?

Det var en fråga jag fick, och svaret var givetvis Nej.
Men när man väl ställt den så är det ju uppenbart att så är fallet.
Så en absorbent åkte upp i taket. Jag valde att göra det mycket enkelt för mig. Dvs jag hade inte lust att köra med slagborrmaskin i taket. Kroken för en lampkrona sitter bra till i mitten av rummet.
Och det blir ungefär halvvägs mellan högtalare och lyssningsposition.
Järntråd funkar fint. Och det blev ca 6 cm mellan tak och absorbent.



En närmare titt på järntråden, samt en bit hård papp från embalage.


Edited by - jonas_gbg on 2009/05/06 22:09:27
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2009/05/06 :  23:30:09  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Jag är spänd på fortsättninngen...

Waf, Waf!

Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2009/05/07 :  20:54:49  Show Profile Send optimus a Private Message  Reply
Jag också...
Kör på med bilder!
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2009/05/07 :  21:13:03  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message  Reply
Så var det dags att fortsätta. Fram med kniven, nu skall det skäras. Och det blir nu absorbenter i kvadratisk form.




Till vad?
Jo, bokhyllan bakom mig där jag sitter och lyssnar. I varenda fack har jag nu lagt in 50mm eller 100mm tjockt lager.



Direkt när jag var klar så slog mig en tanke.
Flera av facken i bokhyllan innehåller böcker, dvs en plan yta där ljudet studsar tillbaka istället för att ätas upp av absorbenten. Kanske inte så bra. Så det blev till att stuva om grejerna och endast ha något med rund eller oregelbunden yta bakom mig.


Spillbitar blev det några, en del hamnade över bokhyllan.
Andra hamnade i ett hörn. Det blev ganska tjockt lager där. Kan de dämpa bas?
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2009/05/07 :  21:23:47  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message  Reply
Men jag tänkte sätta upp några till på sidoväggar.
Här skulle en absorbent kunna göra nytta.


Det var en del funderande när jag skulle beställa material. Skulle jag sätta nåt på denna väggen också som ligger längre bort?? Denna väggen tillhör köksdelen och borde inte ställa till med något. Men med öppen planlösning är det säkert en del som studsar här också.




Så då blev det dags att öppna sista kartongen.


Men skall man hänga upp nåt stort och helt vitt på väggarna
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2009/05/07 :  21:33:09  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message  Reply
Nix. Man vänder på den först
Detta får bli finalen och denna del blev jag väldigt nöjd med.
Absorbenter med tryckt motiv
Och jag tror det blir godkänd WAF.





Mycket bättre än än bara en stor vit yta. Om man går nära kan man se strukturen.


Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/05/08 :  09:37:06  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Läckert !!

Har du någon koll på skillnaden i efterklang med Dacronen ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2009/05/08 :  12:25:36  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message  Reply
Det jag upplever är att rummet blivit lite tystare.
När jag lyssnar på musik kan jag höja volymen lite mer, tidigare har det känts fel att spela på högre nivåer.

Jag vet från en tidigare mätning att det finns gott om efterklang i rummet.
Samt två st elaka rumsmoder: 104 och 190 Hz.
Ev kan absorbenterna ta lite på 190, men den på 104 ligger nog för lågt för att påverkas.
Jag ser dessa åtgärder som steg 1. En ny mätning kommer genomföras (fast datum är ej spikat ännu).
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2009/05/08 :  23:03:56  Show Profile Send optimus a Private Message  Reply
Ser ju riktigt bra ut det här! Funderar också på att investera i ett par.
De absorbenter utan ram, är de "stabila"? Buktar det in eller ut? Den som du hängde i taket ser ju lite böjd ut men det antar jag är pga att den hänger just i taket.
Om man skulle sätta den på en vägg, skulle den fortfarande bukta då?

Sen undrar jag om det är någon som har tips på hur man fäster dem på väggen så att man får luftspalt bakom.
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2009/05/08 :  23:54:34  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Spontant "Åååhhh" när jag såg bilderna på absorbenterna, definitivt WAF!
Takarrangemanget bådade inte gott, men väggarna är helt ok.

Kul att det gett bra resultat för lyssningsupplevelsen också.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2009/05/09 :  10:39:41  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message  Reply
Kul att fler gillar de modellerna. Bilderna som använts har jag skickat in, så det går att trycka på valfritt motiv. Bara man har tillräcklig upplösning.

De vita skivorna är stabila och klarar sig utan ram om de sätts på en vägg.
Den i taket behöver åtgärdas, som den ser ut på bilden så hänger den bara i mitten och kommer kanske bukta mer med tiden.

Edited by - jonas_gbg on 2009/05/09 10:39:57
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2009/05/09 :  17:04:12  Show Profile Send optimus a Private Message  Reply
Tack för ditt svar!
Blir till att leta efter ngt passande beslag så att man får ut dem en bit från väggen. Hmm???
Undrar hur många man ska beställa...
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2009/05/10 :  01:06:16  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Äntligen Jonas!
Minns när vi satte upp kuddar provisoriskt...
Ett draperi ut till hallen kanske?
Och en basätare sen är du hemma :-)

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2009/05/10 :  11:17:03  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message  Reply
quote:
Äntligen Jonas!
Minns när vi satte upp kuddar provisoriskt...
Ett draperi ut till hallen kanske?
Och en basätare sen är du hemma :-)

/esl


Halloj! Ja, du har ju lyssnat på mitt surroundsystem
Det finns lite material kvar av skivorna att använda.
Jodå, jag har sett till att fixa material till ett draperi också. Tänkte att sätta upp när det blir dags för ny mätning och se hur det påverkar.

Mmm... Har ju sneglat mer än en gång i Bernts tråd
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2009/05/10 :  17:49:31  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Kul att akustikarbetet är igång och jag hakar på ESL:s tips innan nästa mätning, stänga av mot hallen på något vis. Efterklangen var snudd på oändlig med denna "surround" planlösning.

Kul med absorbenter med tryck, dyrt?

Vänligen

Stefan

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

bmxx
Member

256 Posts

Posted - 2009/05/13 :  21:26:23  Show Profile Send bmxx a Private Message  Reply
har satt vinkorkar på baksidan av mina, då kom dom ut ca fem cm.
med sammanlagt en dec dämpdjup så skulle dom funka ner till 125hz.

bara att limma med mycket trälim.

Å för er som inte trodde att det skulle bli nå mer rock... NU JÄVLAR BLIR DET MER ROCK! - bob hund, hultan -99
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2009/05/14 :  09:45:19  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message  Reply
Nu är en mätning hemma planerad under nästa vecka.
Då går det att se före och efter åtgärd.

Jag har också räknat lite på rummets dimensioner och räknat på vilka frekvenser som är bra (dvs kass) för stående våg.
Längd och bredd har förhållande 3/4.
Intressant är att för några frekvenser uppstår resonansvillkor både för längd och bredd samtidigt. Och dessa stämmer bra med vad som mätts upp. Teori och mätresultat skiljer 7 Hz.


quote:
har satt vinkorkar på baksidan av mina, då kom dom ut ca fem cm.

Ja, en luftspalt bakom aborbenter gör att de går lägre ned i frekvens.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2009/05/22 :  13:42:49  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
7 hz skillnaden kan bero på följande störfaktorer:
*Ljudets hastighet bestäms av temperaturen i rummet... kolla på termometern 21 grader C = 284 grader Kelvin
*Vid frekvensmätning så se till att mäta i flera punkter, men viktigare vid resonansmätning för låga frekvenser är att placera mikrofonen i hörnet.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2009/05/22 :  17:34:57  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message  Reply
Väldigt snyggt med bild på absorbenten! Synd bara att akustikmiljö höjt priserna på absorbenterna så mycket...
Jag har själv 5 st absorbenter som ska upp på väggarna. De blir klädda i enkelt bomullstyg för att sitta diskret på väggarna. Eventuellt får den bakom lyssningsfåtöljen ett annat tyg och får agera tavla. Den viktigaste åtgärden blir nog dock de 2 Svanå V6:or jag beställt. Det blir nog en egen tråd om det vad det lider.

Smart med dämpmaterial i bokhyllan! De små bitar dämpmaterial du satt i hörnet är nog för lite för att göra någon storre skillnad i basen. Det är nog betydligt effektivare med en V4 eller V6 då.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2009/05/22 :  17:43:40  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Väntar med spänning på bilder från mitt återbesök med mätningar. Det vi gjorde var att mäta på samma ställen och sätt som vid förra besöket för att se om åtgärderna har gett några mätbara resultat.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2009/05/22 :  20:30:57  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message  Reply
Här kommer så lite mätresultat...
Detta är UTAN absorbenter på väggarna.


En mätning med XTZ room analyzer.


En RT60 mätning visar en efterklang på 0,92 sek
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2009/05/22 :  20:38:07  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message  Reply
Detta är mätningar MED absorbenter.
Vi satte också upp en tunn gardin i öppningen mot hallen.

XTZ...

Rumsmoder finns kvar, men är inte längre så ilsket röda i grafen.
Absorbenter är mer effektiva på högre frekevenser. Andra åtgärder behövs för att bli kvitt dessa.



RT60 visar en stor förändring. Nu är det 0,43 s efterklang

Vi provade också att ta bort gardinen mot hallen. Då blev det 0,50 s.
Och med en tjock gardin fick vi 0,40 s.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000