HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 högtalarpaket för hemmabio, tips?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2009/05/04 :  11:10:11  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message  Reply
Hej, har sökt lite här på forumet om högtalarpaket men kan inte hitta något som är up-to-date (reserverar mig för ev miss i sökandet). Jag håller på att planera ett framtida hemmabio/hifi system och då jag nyligen flyttat till Stockholm har jag självklart varit och lyssnat en hel del, dock bara i stereo utförande.

Systemet kommer användas till ca 50% bakgrundmusik, 35% film och 15% "fin" musik. Även fast det nyttjas minst som "fin"musikförmedlare ställer jag högst krav här. Min tanke är att om det funkar till musik funkar det till film.

Förutsättningar:
-Budget för högtalare <60kkr
-Rum ca 20 kvm
-Plats för 2st subbar
-Bakhögtalare får gärna vara "osynliga", dvs kräver ej stativare från samma fabrikat och modellserie


Jag har sedan tidigare lite billigare elektronik som kommer användas från början, planen är att uppgradera den vid ett senare tillfälle.

Högtalare jag gillar efter lyssning:
-Magnepan MG12, helt underbar högtalare, levererar musik helt enligt min smak. Kanske lite basfattig men med två subbar borde det inte bli några problem.

-ProAc Studio 140, annorlunda upplevelse, kanske inte helt perfekt men mycket spelglad, mer punch i bas och mellanreg än Magnepan. Dock saknar jag luftigheten och snabbheten.

Slutsats: Om det bara handlade om stereolyssning skulle jag välja Magnepan alla dagar i veckan. Men då det även ska funkar till hemmabio (35% av tiden) så är jag rädd att mitt resonemang om bra musik blir bra film inte håller. Magnepan är ju luftig och snabb men saknar punch och risken är väl att en fett explosion mer kommer låsta som en kinapuff

Hur skulle ni resonera i detta vad gäller Maggisar och hemmabio?

Tar gärna emot tips på andra system enligt min förutsättningar.

Mvh
Niklas

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/05/04 :  11:40:06  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Kan bara tipsa om det jag lyssnat på och själv gillar och då blir det Final Sound!

Finns paketpriser på systemen för hemmabio och gillar du Maggies så gillar du nog dessa med. GÅr att flänga upp på väggen dessutom...

Kolla www.finalsound.com och www.kavena.se - botanisera sen bland modellerna!

De är ruggiga till både hemmabio och musik samt väldigt lätta att ha och göra med placerings och rumsmässigt. Skulle tro att du kan få ett mycket bra paketpris med tex 440 paneler som frontare, 440 center, 150 paneler som bakhögtalare och två S110 subbar... Ljudet är kristallklart, mycket detaljerat, god dynamik och noll färgning. Samtidigt är det aldrig analytiskt eller hårt. Svårt att berätta, det är bättre att du letar upp en ÅF och lyssnar...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2009/05/04 :  12:14:06  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message  Reply
Tack OcA för tipset, har faktiskt varit och lyssnat på 440i och visst lät det bra MEN tyvärr saknade jag lite djup i ljudet, kan ju dock beror på rummet. Tycker även att högtalarna var grymt lyssningsriktningskänsliga framför allt i höjdled, provade ställa mig upp i sweetpoint och ljudet bara försvann, detta blir ett problem då systemet mest kommer användas till bakgrundsmusik. Då jag lyssnade på Maggisarna upplevde jag dem mindre känsliga med var man själv befanns sig i rummet, beror antagligen på den större panelytan.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/05/04 :  12:56:02  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Har märkt precis det motsatta hemma hos mig...

Det låter kalas även om jag står i köket och lyssnar. Placeringen är rätt viktig, men inte särskillt svår jämfört med andra ESL högtalare... Även en lätt toe-in kan göra mycket nytta.

Ställer man dessa för nära väggen så tappar de lite djup i ljudbilden. Jag har mina ca 70-80 cm ut i rummet och det är ju ungefär vad man brukar ha med vanliga högtalare som dessutom kan vara 30-50 cm djupa i sig... Så totalt sett tar de upp betydligt mindre plats i rummet.

Men Maggies är ingen dum idé det heller. Med din budget skulle du ju lätt kunna köra en 5.0 uppställning med dem, men det kinkar ihop sig lite med centerhögtalaren om du inte har ljudtransparent duk exempelvis... Å andra sidan finns det väl dedikerad center till dem, men har för mig den kostar ett par spänn...

Annars kanske Mirage kan vara något att kika närmare på? Mer rundstrålande ljud är svårt att hitta för vettiga pengar. www.hembioconsult.se har bra sortiment av Mirage-pryttlar!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2009/05/04 :  13:47:52  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message  Reply
Jag lyssnade hos en återförsäljare här i stockholm med ett väldig dåligt rum i mina ögon, kvadratiskt, stora fönster och upphöjning i en del av taket. Så det kan mycket väl hända att det var därför lyssningspositionen blev så viktig. Där emot stod de en bit ut skulle gissa på 50-60cm, det är kanske för lite. Det är ju en stor fördel med Final då de är mindre och mer WAF vänliga. Skulle vara kul att lyssna på dessa hemma hos någon, ex dig OcA men det är sällan jag har vägarna förbi Norrköping.

När det gäller center till ett Magnepansystem kan man antingen köra med en CC3 som jag tror kostar ca 13kkr eller två stycken MC1 kostar ca 11kkr/par som i detta test http://www.hometheatersound.com/equipment/magnepan_mg12_mc1.htm
Det senare alt kan bli problem då jag kör med 90" duk och det skulle bli väldigt brett mellan centerhögtalaren.

Har lyssnat på en billigare Mirage tidigare kan dock inte uttala mig då jag ej kommer ihåg hur det lät.

Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/05/04 :  14:55:58  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Skulle tro att rummet spökade till din upplevelse av Final rätt rejält...

Har du hittat "ditt" ljud i Magnepan så tycker jag du ska köra på det!

Annars är du alltid välkommen att titta förbi om du snurrar förbi Peking! Skicka ett PM innan bara...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2009/05/04 :  18:57:21  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message  Reply
Ska och lyssna på MG12orna imorgon igen, tyvärr har jag nästan alla mina skivor nedpackade så jag hoppas butiken kan hålla med lite gott och blandat. Skulle behöva nå som verkligen kan likna en grym actionfilm, med max volym till knäpptyst. En kompis ska hacka på oxå och han har bara lyssnat på den näst största Maggis modellen tidigare så det blir intressant att höra vad han tycker.

Någon som har input angånde punchen i dessa paneler, vore trist om det blir kinapuff av det hela?

Edited by - niklasmagnus on 2009/05/04 18:58:31
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/05/05 :  09:07:27  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Förvänta dig inte ett knytnävsslag i magen bara...

Panelerna ger en mycket kontrollerad och artikulerad bas med god detaljrikedom, men något att flytta runt möblemanget i rummet är det nog tyvärr inte tal om. Du kommer att behöva en sub för att få ut det sista ur filmtittandet. För musik kommer de nog funka bra utan baslåda om du inte har krav på att basen ska slå dig i magen i takt med baskaggen...

Be butiken att koppla in en rapp och tight sub till systemet och labba med lite olika delningsfrekvenser så får du ett hum om subben behövs eller ej. Om det är Audio Concept du ska besöka kan du be dem prova med Tannoys subbar, de är egentligen byggda för studio och ger en väldigt ren och tight bas.

Är butiken inte helt av banan bör det även finnas möjlighet att kolla på film med de högtalarna du är intresserad av...

Var själv inne på MG12 när jag kikade runt, men fick avslag från frugan. Hon tyckte de såg ut som två ramspända raggsockar...


Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2009/05/05 :  09:48:25  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message  Reply
Ska bli intressant att lyssna idag. Sist jag var där (audioconcept) så kopplades en sub (märke?) in och det behövdes verkligen för att få ut det sista i botten, även till musik enligt mig. Personalens förslag var då att köpa två stycken Tannoy 1001 subbar eller två TS10 om budgeten håller.

Jag ska fråga om det går bra att koppla upp för lite filmvisning, de sa sist att det haft ett 5.0 maganepan system uppställt.

Tjejen har inte sett dem annat än på bild, men det ska nog gå bra, körde tidigare med 15" coaxial på öppenbaffel som jag visserligen drag fram från vägen vid finlyssning men det berodde mer på det svår möblerade rummet än henne. Men visst jag kan se likheten till raggsockorna :)
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/05/05 :  10:33:25  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Ska bli spännande att höra vad du tycker!

15" coax på ÖB är en av mina små projekt jag försöker lirka mig till hemma... Går sådär...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2009/05/05 :  11:50:53  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message  Reply
Mina hemmasickrade Silver Iris står nu mera hemma hos Daniel_S. Vad jag kan förstå är han nöjd :)

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70523
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2009/05/05 :  23:03:44  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message  Reply
Då har jag och en polare varit på Magnepanlyssning. Och jag är splittrad, mitt drömsystem kanske inte är den dröm jag trodde. Visst, MG12an låter bra inget snack om den saken, man får grymt mycket för pengarna. Övre mellanreg och diskant låter inte som något annan i denna prisklass, grym upplösning, snabbhet och volym. Vad är då problemet? Jo vi upplevde att nedre mellanreg saknade punch framför allt så saknade hi-haten energi, basen rullar snyggt av utan att låta ansträng men på bekostnad av kontrasten. Vi upplevde att basen saknade en del detaljer tyvärr. Det här är problem man kan leva med, så vad gör att jag blir splittra?

Tidigare när jag lyssnat på denna högtalare har jag alltid suttit i sweetpoint, nu när vi var två turades vi om att sitta i mitten. Man kan säga att detta är en ego-högtalare. När man sitter "fel" så blir det inte allas lika kul att lyssna samt att vissa frekvenser bara försvann, det kan såklart ha med rummet att göra, högtalar- eller lyssningsplaceringen. Då min tanke är att mest köra hemmabio så vill jag även kunna ligga ner samt att flickvän och polare ska få lika bra upplevelser som jag själv och med såhär "känsliga" högtalare kan det bli mycket svårt.

Att bygga ett Magnepansystem skulle kunna bli hur bra som helt om man har möjlighet att möblera efter ljudet, så är dock inte mitt fall då rummet även ska fungera som vardagsrum. Jag vet ärligt inte hur jag ska göra, man måste kompromissa oavsett högtalarval frågan är bara på vilka punkter.

OcA några kommentarer, funderingar och/eller erfarenheter?



PS. lyssna även på MBLs verstings system och här snackar vi kompromisslöshet :) Helt otrolig upplevelse, aldrig hört nått liknande. VILL HA!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/05/06 :  09:06:41  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Det du beskriver att ljudet så att säga försvinner när man inte är i sweetspot är ett problem med panelhögtalare... Har upplevt samma trubbel med Martin Logan (av okänd modell). Final är lite snällare på en punkten, men det är fortfarande större sweetspot på en "vanlig" högtalare...

Jag skulle nog tipsa dig att återigen ge Mirage ett försök. Där har du en rejäl sweetspot iaf! Ljudet ligger lite, lite åt det varmare och mörkare, iaf på de billigare modellerna.

Fördelen med Mirage är spridningen som är fantastisk! Annars kanske ett Larsen-system kan vara en variant? Också rejäl spridning och sweetspot.

Så, om inte Maggies funkade för dig tipsar jag om ovan nämnda Mirage och Larsen. Vet ej vilka som saluför dem i Sthlm, men det går nog att ta reda på via nätet.

För lite snabb info om de högtalarna jag nämner är www.hembioconsult.se en mycket bra sida!

Ta god tid på dig att utvärdera dina inköp, är inget kul att sitta halvnöjd eller missnöjd när du lagt ner så mycket pengar. Låt det ta lite tid och lyssna mycket och länge, gärna i din egna hemmamiljö.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2009/05/06 :  09:49:35  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message  Reply
God morgon,

Jag har lyssnat på både Larsen 4orna och 6orna. Det var väl 6an som föll mer i smak av de två men tycke det saknades väldigt mycket upplösning i toppen samt att jag sakna djup i ljudet.

Mirage har jag bara lyssna väldigt sanbb på en gång, det var modellen Omni 550 som kostar ca 9k. Nästa steg är Omnisat V2 FS för ca 12k och efter det kommer OMD-15 för 30k. Lite synd att det glappar så mycket mellan VS FS och OMD-15, hade gärna sett en modell där emellan. Vad jag kan förstå så är det dessa modeller som är aktuella idag men det finns ju många utgångna modeller som kan vara intressanta ex OM-serien och M-serien dock blir det ju problem att provlyssna samt hitta passande center.

Vilken modeller av Mirage var det du tänkte på OcA?
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/05/06 :  10:28:52  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Ok, då faller Larsen bort.

Ett Mirage förslag:

Front OMD-15
Center OMD C-1
Surround OMD-5

Tror faktiskt du klarar dig utan sub med den setupen till att börja med, men vill du ha en sub finns ju Omni S-10 från Mirage och en hel horder andra bra hemmabiobasar från Velodyne, Sunfire och Earthquake...

Med ovan nämnda setup klarar du budgettaket också samt får ett ljud som kommer låta väldigt bra i princip oavsett var i rummet du befinner dig.

Annars är ju gamla OM-serien riktigt häftig, men de springer man inte på så ofta och det kan bli klurigt att få en vettig utvärdering.

Går att spara in pengar på att köpa billigare surroundhögtalare, men har man kulorna så kan det vara en vettig tanke att gå på samma serie rakti igenom för klangens och omfångets skull.

Mirage-setupen tror jag skulle kunna passa dina behov riktigt bra eftersom du kommer lyssna mycket "off-axis" och där är Mirage löjligt bra jämfört med många andra...

Bara att prova!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2009/05/06 :  10:34:02  Show Profile Send magnus1967 a Private Message  Reply
Jag vill tippsa att besöka Ingvar Öhman och lyssna på INO för han har en mycket väljudande flerkanal lösning och du kan ev spara en del pengar om du gör monteringen av högtalaren själv.

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2009/05/06 :  10:45:21  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message  Reply
OcA: Jag ska följa ditt råd. Måste bara hitta någon butik i närheten (Stockholm) som har OMD-15 för demo.

magnus: Jag har tänkte att jag ska besöka honom men det har bara aldrig blivit av. Vet inte ens hur man kommer i kontakt med honom. Att montera själv är inga problem, men hur blir det med finishen. Är högtalarna lackade eller måste man fixa det själv?

Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/05/06 :  11:14:36  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
ino borde bli trevligt, men akustikregleringen "a la ino" ser ut som "kom och hjälp mig att dö". Ett snyggt akustikfixat rum och ino skulle nog inte vara dumt.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2009/05/06 :  12:51:39  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message  Reply
B-200: Jag är och har alltid varit intresserad av akustik och vet hur mycket det kan göra för ljudet, hade 5st planabsorbenter i mina två tidigare lägenheter (inte rätt om man ser på helheten). I den senare bodde jag även tillsammans med min flickvän och kan väl säga att det inte var jätte poppis med absorbenterna. Att dra hem stor och "ful" högtalare har hon hyfsad förståelse för men inte när det gäller akustikrelgering och med handen på hjärtat så är det väldigt svårt att få det snygg i ett vanligt vardagsrum oavsett om man bygger själv eller köper färdiga produkter.

Nu kommer säkert någon säga att det visst kan bli snyggt att hänga upp flera tygklädda planabsorbenter, och visst kan det vara det men att bara göra det är inte en bra lösning då man får en skev efterklangstid (som jag hade tidigare). Då är det bättre att jobba med (stora) helmholtz resonatorer och diffupanerler och det är svårt att få snygg tyvärr =(


Har läst om många lyriska personer som lyssnat på INOs skapelser i hans rum som är (kom och hjälp mig att dö?) akustikreglerat, och förstår att man får en totalupplevelse som är riktigt bra. Men hur bra är högtalarna i ett vanligt rum jämfört med andra produkter i samma prisklass? Har förståt att många INO-anhängare följer hans råd om akustiken och att det får ett bra ljud men då ser det ut där efter. Men hur lät högtalaren innan alla anti-estetingrepp?

Kan någon PMa mig med INOs kontaktuppgifter.

Tog kontakt med Audioart i Eskilstuna ang Mirage OMD-15 och det hade inga för demo samt att modellen ska sluta säljas på den europeiska marknaden. Närmaste modellen blir då OmniSat v.3 FS som ligger på ca 12kkr ett stort kliv ner alltså.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/05/06 :  13:37:58  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Jag tänkte lite att det finns snygga akustiska hjälpmedel som tex svanå kanske skulle kunna passa in? Då kan man ha INO men utan att det ser ut som...ja ni vet vad.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2009/05/06 :  14:10:55  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message  Reply
Jag förstår hur du tänker B-200 och även om Svanå har de snyggaste produkterna (enligt mig själv) så är det fortfarande rätt vulgära i sitt utseende och jag är rätt säker på att det inte skulle få komma in i lägenhet. Det bäst vore ju ett eget hifirum =)

Smakprov på hur det skulle kunna se ut, du kan ju fråga flickvännen eller tjej polaren vad hon tycker.

http://diffusor.com/res/Default/krellebakv.jpg
http://diffusor.com/res/Default/alone.jpg

Edit: fick precis veta att även Mirage Omni serien har utgått. Verkar som att Mirage drar sig tillbaka från våran europeiska marknad.

Edited by - niklasmagnus on 2009/05/06 14:12:40
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2009/05/06 :  14:25:46  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Det var tråkiga besked från Mirage...

Annars tror jag att de hade passat som handen i handsken för dina behov!

Då blir det till att jaga vidare på marknaden efter något som kan tänkas passa och såhär på rak arm har jags vårt att komma på något, men jag får fundera lite...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/05/06 :  14:45:58  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Det finns ju kombiprodukter från svanå som liknade en billy bokhylla med absorbent diff och fungerade som bokhylla. Den var sjukt snygg och såg inte så vulgo ut.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2009/05/06 :  16:09:46  Show Profile Send magnus1967 a Private Message  Reply
Jag kan skicka Ingvars senaste manifest där finns all information om priser och hur du kontaktar honnom.
Pm:a mig en email adress så ska jag skicka info så fort jag har möjlighet.

hls
Magnus

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2009/05/07 :  18:37:05  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message  Reply
En liten fundering ang panelhögtalare, det här problemet med att det är svåra att placera och att sweetpiont blir liten. Går det på något sätt att minska denna känslighet, ex genom att dämpa väggen bakom högtalaren för att på så sätt minska den fasförsjuntna reflexen och göra högtalaren mindre placerings känslig? Alt diffusera för att bryta upp reflexen?

Vet att när jag lyssna på Final 440 så rekommenderade säljaren att man skulle dämpa väggen bakom högtalaren.


/Niklas
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2009/05/13 :  20:24:34  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message  Reply
Har hört att Klipsch högtalare ska vara riktigt rockiga och grymma på hembio, men hur funkar det till andra musik genres och hur skulle du beskriva Klipsch sätt att presentera musiken? ljudbild? luftighet? mm?

Tänker främst på modellerna RF och nya ICON serien.

/niklas
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000