HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Mediaspelare, vilka finns och intryck?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/07/28 :  10:41:40  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Jag satt och kollade efter mediaspelare för min dator och det finns verkligen en flodvåg med spelare.

Jag har under alla år använt winamp. Det har blivit så eftersom jag tycker om utmanare som tar ner giganter på lerfötter och de var först med att utmana Microsoft seriöst.
Så nu sitter jag här med en winamp 5.54. Men som sagt det var av gammal vana.

Det jag funderar på är vilka fler mediaspelare för PC finns det och vilka är erfarenheterna av dem

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2008/07/28 :  12:08:20  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message  Reply
Är det denna du kör med?

http://www.winamp.com/

Men jag har övergått till MediaMonkey, funkade lite bättre på alla punkter helt enkelt.
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2008/07/28 :  13:38:11  Show Profile Send Patrik a Private Message  Reply
Till vilket OS?

Till XP/Vista så kör jag Media Player Classic i första hand och VLC i andra hand. Till Linux kör jag SMPlayer.

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/07/28 :  14:19:31  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Ja, det är winamp från winamp.com jag kör.

Jag åker fortfarande runt med XP. Jag vägrar gemenskapen med Vista än så länge. Det är för mycket gadgets för min smak...

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/07/28 :  14:22:11  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Monkey music har jag hört talas om, men media monkey?? Har du mer info?

Foobar2000, hur bra är den?

Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2008/07/28 :  14:57:54  Show Profile Send Patrik a Private Message  Reply
Foobar2000 är jättebra. Något osexigt gränssnitt, men bra ur de flesta andra perspektiv.

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2008/07/28 :  16:36:17  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message  Reply
quote:
Monkey music har jag hört talas om, men media monkey?? Har du mer info?

http://www.mediamonkey.com/

Vad jag kommer ihåg, vilka skillnader det var mellan Winamp och MediaMonkey var att med MediaMonkey så funkar allt det som bara är jobbigt att göra mycket enklare. Som att lägga till all musik man har i bibliotek, album art och taggning av musikfilerna funkade bättre. En annan funktion är att den listar alla filer man inte har redigerat t ex. dom som man inte har lagt till något album art till eller satt betyg på.

Kom bara ihåg att när du scannar datorn för att lägga in musiken du har i datorn i biblioteket, markera bara de mappar du har musik, inte hela C:/. Det som händer då är att den tar med alla Windows ljud som t ex. hämtning-klar-ljudet.
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2008/07/28 :  20:03:49  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message  Reply
Nu vet jag inte vad du spelar för filer. Men jag antar Mp3 och lossless?
Det är konstigt att ingen har nämnt Itunes än, men jag kan rekommendera Itunes. Klarar inte Flac, men det är bara att konvertera om Flac filerna till .mp4 lossless så har du löst det problemet.

Interface, omslag, sortering, information, osv osv är några positiva saker med Itunes. Mycket stabilare på en mac än på en pc är väl en nackdel för pc användare.

De flesta är lite ovana över apple gränssnittet, men efter några timmar/dagar med Itunes så kommer du att gilla det (många ger upp och skriker att itunes är skit innan de har vant sig).

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/07/28 :  20:28:13  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Stora nackdelen med iTunes (oavsett gränssnitt) är att hela rasket syftar till att sälja media genom iTunes-store och gärna låsas in i Apple (som nu ägs av MS) - Förstår inte heller varför flac skall vara ett problem som måste lösas, då ligger problemet på nåt annat ställe.

Har själv kört ovanstående, foobar, winamp och WMP...körde in mediamonkeyn förra veckan och jag gillar den.

edit: MS äger inte Apple, men väl aktier i bolaget.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2008/07/29 08:36:13
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/07/28 :  21:35:43  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
OT: Apple som ägs av MS? Du får gärna förklara för jag har missat nåt stort isf

Jag är flitig användare av foobar men jag använder mig inte av några "media library"-ishfunktioner utan bara som en ren uppspelare med en playlist. Lite som man gjorde med winamp 2.xx.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/07/28 :  22:51:29  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

MP3, Nej det står jag helst över.

Det är lossless (APE och flac just nu) som gäller i den pac'ska stugan.

Nya winamp sorterade upp min 500Mb HD ganska kvickt. Tänk att den var så rörig...

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/07/28 :  23:51:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
J River Mediacenter är också en mycket bra spelare.
Jag kör med den och med Foobar.

Tillägg: Intryck var det ju... J River är ett under av användarvänlighet och har en massa trevliga funktioner, när man spelar en skiva kan man klicka på "artist info". Då öppnar spelaren rätt sida på www.allmusic.com och det är bara att läsa. Det finns även en tråd på forumet om hur man kan avhjälpa ett problemrum med hjälp av Isotope Ozone, ett insticksprogram till J.River. J.River uppdaterar också musikbiblioteket automatiskt hela tiden bara man ger den sökvägen.

Tyvärr har jag inte fått till någon bra lösning för aktiv delning i datorn med J.River. I Foobar finns en klockren lösning för detta och det är därför jag mest använder det som spelare. Foobar har jämförelsevis ett gränssnitt från yngre stenåldern, men det funkar. En tröst är att det är gratis.

Båda programmen klarar Ape, Flac och alla de andra vanliga formaten.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2008/07/29 08:19:39
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/07/29 :  08:34:50  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Lovan: Sorry...det var inte helt korrekt, MS och Apple gjorde ett samarbetsavtal inom vissa områden office/explorer mm. samt att MS köpte en ansenlig mängd Apple aktier....

Rättar ovan.

Det gör ju MS till ägare, men bara till en viss del. Tyvärr anser jag att beteendet går igen trots detta, oavsett ägarskap.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/07/29 :  13:07:53  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Bernt -> Hur kör du aktiv delning i Foobar? Gäller det att ha ett ljudkort som man kan routa olika in och utgångar till?

Skulle gärna vilja prova det med mitt system, men jag tror inte mitt ljudkort är duktigt nog. Du kör väl med Lynx?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2008/07/29 :  14:45:24  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message  Reply
quote:
Nya winamp sorterade upp min 500Mb HD ganska kvickt. Tänk att den var så rörig...

Menade du 500 GB eller?

Jag har drygt 60 GB ligger på HD och tycker att min skivsamling är riktigt skral Allvarligt alltså, utan några som helst pikar. Men du kanske inte lagt in allt i dator som jag gjort.

Edit:

Tar till baka lite av kritiken för Winamp. Jag laddade ner det, installerade det och testade det igen. Det var inte fullt så krångligt som jag kom ihåg det, men jag vill fortfarande inte byta tillbaka.

Edited by - henrickpettersson on 2008/07/30 22:19:41
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2008/08/01 :  09:09:01  Show Profile Send UrSv a Private Message  Reply
Jag kör med JRiver Media Center på datorn. Funkar bra och jag gillar att det tar max tre sekunder att hitta ett album och börja spela.

http://www.jriver.com/
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2008/08/07 :  01:44:22  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Japp, J River är toppen! Biblioteksfunktionerna är helt makalöst bra. Rekommenderas!

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2008/08/07 :  12:44:02  Show Profile Send educk a Private Message  Reply
tycker foobar fungerar utmärkt! det tar lite ram mot många andra mer fancy spelare där ute. sedan gillar jag enkelheten i gränssnittet. de senare versionerna tycker jag de går smidigt att använda media library i . bara några tangenttryck å du skapar låtlistor (enter spelar upp bara den markerade och lägger till i listan, shift enter lägger till bara). oinvigda kan ha svårt med detta och förstör en fin playlist man kämpat ihop på förfesten
tidigare foobar hade problem att shuffla stora listor har dock haft samma problem med winamp. säg tusen låtar kanske i en lista. tror min gräns var 2000 på winamp men har inte använt winamp på några år.

till film VLC. VLC har jag problem med på vissa dvd filmer så fastnar den i menyn. då använder jag nått inbyggt skräp. vlc spelar annars upp det mesta. endel har för sig allt

zoom player är också bra till film. men kommer inte ihåg om jag körde trail versionen nått.

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2008/08/15 :  20:31:52  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Har provat de flesta mediaspelarna och funnit att Foobar 2000 passar mig bäst. Jag har även hittat några plugins för den också som får ljudet att bli som jag vill.
Har provat plugins för de andra spelarna men inte kommit riktigt ända fram som med Foobar 2000.
Det rockar skönt nu...

mvh
Go to Top of Page

Tornado
Starting Member

4 Posts

Posted - 2008/08/18 :  22:47:13  Show Profile Send Tornado a Private Message  Reply
Jag använder foobar2000 för musik. Jag gillar det enkla, minimalistiska gränssnittet. För den som är intresserad av kunna spela upp exotiska musikformat från 80- och 90-talet (dataspelsmusik mm) rekommenderar jag DeliPlayer. Stöd för ~230 olika format. Tyvärr utvecklas inte programmet längre och det har ett lite svåröverskådligt användargränssnitt.

För film använder jag Zoom Player Professional som är enkelt på ytan men med en myriad av inställningar för den som vill skräddarsy sin uppspelningsmiljö. ZP kan numera ladda ner saknade codecs automatiskt vid installationen. Mycket smidigt. Visst kan VLC vara smidigt i vissa situationer, men med Zoom Player har man verkligen full kontroll. Vilken annan videospelare kan t ex fritt förstora, förminska, flytta och ändra höjd/bredd-förhållande på bilden?
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/09/26 :  07:53:28  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Jag kör linux (ubuntu) rakt igenom och använde då mest SMplayer (mplayer nogui + SMplayer fronmtend).

Denna spelare är makalös på att spela alla typer av format (inkl QT och RM), jag stötte dock på ett problem med ljud/bild sync, så jag gick över till VLC.

VLC klarar i mer formatmässigt i linux än i windows av någon anledning, dock klarar den inte realmedia vilket suger, hade den fixat det och haft ett schysst GUI så hade jag varit helsåld, tydligen kan man inte få allt.

Både Mplayer och VLC går att köra under windows, men som jag förstått det så blir det lite mer begränsat.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2008/09/26 07:56:06
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2008/09/26 :  10:19:50  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
j river ser ut som en kombination av Apples program iphoto, itunes och frontrow men med lite taffligare gränssnitt och inte fullt lika klockren logik om man ska döma av de screenshots som finns på deras hemsida. För er som inte har en apple-dator verkar ju itunes ha en del brister i stabilitet men om man har en mac så fungerar itunes verkligen fantastsikt bra, både för film och musik men bilder hanteras av iphoto som också är ett mycket bra program. Sedan finns ett stående problem med itunes och det är att det inte hanterar flac och ape-filer automatiskt utan man måste ha tredjepartsprogram eller skript för att kunna spela t.ex. flac i itunes. Konstigt att Apple inte fixat stöd för alla stora filtyper vad gäller såväl ljud som bild eftersom man också måste ha ett tillägg i qt som heter perian för att kunna spela xvid och andra obskyra format. Kanske det är ett utslag av Apples skyddande av sina egna idéer och troligen är det så för att Apple alltid velat kontrollera mjukvaran till sin hårdvara för bästa möjliga stabilitet. Däremot behöver man inte köpa musiken på itunesstore om man inte vill.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2008/09/26 :  18:55:50  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Kan inte hjälpa det men jag gillar Winamp, är jag ensam om det eller
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2008/09/26 :  19:01:08  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Nej, du är inte ensam om det

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2009/06/07 :  13:08:18  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Nu har jag kört winamp ett tag och fått till så att den använder mitt ljudkort på ett vettigt sätt. Det funkar helt OK men jag stör mig på att den har bild support. Det kräver en del inställningsfipplande för att den skall hålla sig till musikfiler. Man går lätt fel i alla options för bildsupport och annat.

Tack vare allt pill med Winamp har jag har börjat snegla lite på Mediamonkey. Den verkar smidig och verkar ha några riktigt bra funktioner i hur man kan jobba med sina musikbilbiotek; Tag&rename, Sortering, ...

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2009/06/10 :  16:48:30  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Visst fungerar väl WinAMP alldeles utmärkt! Den är snabb och hanterar många format!
Själv nyttjar jag iTunes också för "cover-flow" funktionen, klockrent när man har bild ut på plasman och har fest e.d.

Media Player 11 tycker jag är för svårmanövrerad och seg, den går bort.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000