HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Hjälp sökes.Ny pick-up
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

donald
Member

147 Posts

Posted - 2009/04/26 :  12:15:09  Show Profile Send donald a Private Message  Reply
Efter en liten olycka så är min pick-up obrukbar.Har en Clearaudio Emotion med en classic wood pick-up.Har varit nöjd.Frågan är om jag ska köpa en likadan igen eller testa något annat.Denon dl-103 verkar vara väldigt omtyckt,men jag vet inte om den passar till min tonarm.Har Riia som tar mm-mc.Är tacksam för råd.

donald

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2009/04/29 :  15:33:50  Show Profile Send rolandm a Private Message  Reply
Ja, Denon DL-103 är väldigt omtyckt...
Men du skulle ju kunna testa en Goldring 2003 med specialslipning också, som alternativ.
Vilken musik lyssnar du på?

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

donald
Member

147 Posts

Posted - 2009/04/29 :  20:29:56  Show Profile Send donald a Private Message  Reply
Har väldigt bred musiksmak.Renodlad jazz går väl bort,men annars är det pop och rock som gäller.Denon dl-103 ska man helst ha till lite tyngre tonarmar har jag läst.Har ingen aning om min tonarm är tung eller lätt.Vilken prisklass ligger Goldring pick-upen på?

donald
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2009/04/29 :  20:56:23  Show Profile Send rolandm a Private Message  Reply
Goldring 2300 ligger på runt 2 300 kr och passar de flesta tonarmar. En ny pick-up, men ändå ett klassiskt val - följer traditionen från de tidigare.
Gyger II slipning.

Grado Gold för typ 1 200 kr är ett roligt och spelglatt val. Big, bold, beautiful. :)

AT95 enormt prisvärd för en femhundring och väldigt musikalisk, men kanske något framfusig men för pop och rock passar den.

Jo, 103:an passar tyngre tonarmar. DL-160 kan vara ett alternativ.
Spelglad med fin bas och diskant, mycket rytmiskt.

Ortofons nya blue har fått goda omdömen, men jag vet inget om den. Jag hade en OM20, föregångaren, och den var trevlig och bra - men kanske lite väl lättflytande och något tunn i basen. Stort omslutande stereoperspektiv, lättlyssnad, luftigt ljud, behaglig. Nya blue sägs vara "bitigare" i klangen, mer fokuserad, men jag vet inte. Ortofon passar iaf de flesta tonarmar.

Jag känner inte till tonarmen som Emotion har, men den ser ju stabil ut på bild iaf. :) Tippar på den är normal, alltså varken lätt eller åt det tunga hållet.

~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

donald
Member

147 Posts

Posted - 2009/04/29 :  21:39:06  Show Profile Send donald a Private Message  Reply
Rolandm.Tackar för ditt utförliga svar.Pick-uper verkar vara en riktig djungle att utforska,det är ju svårt att veta vilken som låter bäst på min spelare.Ska kolla upp Goldringen och Grado golden.Kanske även Denon pick-uper kan vara ett bra val.Tackar för dina rekomendationer.

donald
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2009/05/08 :  17:25:50  Show Profile Send rolandm a Private Message  Reply
Ja, det beror väl lite på vad man är ute efter också... alla pick-uper har sin karaktär så att säga.
Men enligt senaste Hifi & Musik så har den där Classic Wood pick-upen en mjukt flytande organisk karaktär som lämpar sig bäst för främst klassisk musik. Jag kan tänka mig att Grado Gold kan vara ett bra val för dig då den har ett mjukt flytande ljud samtidigt som den är rytmisk och dynamisk med fin fasthet i bas och luftig diskant, med värme. Mer rockig än Classic Wood, och samtidigt inte så analytisk.

Jag har ju en Goldring 2200 själv och Hifi & Musik tycker den är väldigt detaljerad, vilket jag kan hålla med om. Mycket information som kommer fram ur den. Men, väldigt olik Classic Wood i karaktären - mer analytisk.

~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000