HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Volymkontroll på Squeezebox. Ersätter den försteg?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Janne00
Member

104 Posts

Posted - 2009/04/24 :  01:48:57  Show Profile Send Janne00 a Private Message  Reply
Hej!
Jag fick häromkvällen hem min nya Squeezebox Duet och efter en del meckande med brandvägg (F-Secure) och kryptering (Buffalo-router) sitter jag nu och rippar skivor på nätterna. Kul!
Jag undrar hur ni hanterar volymkontrollen på SB respektive förstärkare/försteg? Finns det någon risk att extern DAC eller förstärkare tar skada. Volymnivån är så låg så jag antar inte det...
Jag har vridit upp förstärkarens volym rätt mycket för att kunna ha ett behagligt spann för att justera med SB. Sedan måste jag förstås komma ihåg att sänka volymen på förstärkaren om jag byter källa (för att inte väcka grannens döda hund :-)
Hur gör ni?
Hälsar Janne i Malmö

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/04/24 :  06:49:41  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Nu har jag ingen SB, men det borde ju kvitta hur volymen är ställd.
En Cd kör ju men maxvolym in till försteget sen justerar man den där.
Kopplar du via DAC så blir det precis som en CD kopplad till DAC.

Men är inte volymen i SB digital ?
Alltså upplösningen minskar när man minskar volymen ?

Såg att du var Malmöbo, om du är sugen på att joina Eojeud - Skånesklubbstuga så skicka Pm

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2009/04/24 :  07:27:35  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag kör min SB på fullvolym och använder förstegets volymkontroll just av den anledningen Johan nämner.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Janne00
Member

104 Posts

Posted - 2009/04/24 :  16:01:11  Show Profile Send Janne00 a Private Message  Reply
Aa, då fattar jag.
Det förklarar en del. Jag märkte tydlig skillnad när jag kopplade in min DAC tidigare och skippade DAC:en i min 10 år gamla Harman Kardon CD. När jag nu jämförde ljudet i SB-DAC till HK-förstärkare med ljudet i CD direkt till HK-förstärkare så lät det ungefär lika, men det var svårare att jämföra (med olika källa och olika ljudvolym). Jag skall göra samma test med SB:n på maxvolym i stället.
Och, ja, jag är intresserad av klubbstugan, så jag skall skicka ett PM.
Janne
Go to Top of Page

Janne00
Member

104 Posts

Posted - 2009/04/25 :  01:03:24  Show Profile Send Janne00 a Private Message  Reply
Så nu vet jag vad digital volymjustering innebär. Med SB-volymen på max låter det som väntat. Utan inkopplad DAC (HK-CD till HK-förstärkare) låter det som en filt över högtalarna, mindre eko, färre detaljer, jämfört med SB (på max. volym) kopplat till extern DAC och vidare till HK-förstärkare.
Tack än en gång för hjälpen. Jag borde ha fattat att en WiFi-fjärr utan andra IR-fjärrkontroller är för bra för att vara sant :-)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000