HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Ett par hörlursfrågor
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2009/04/05 :  15:42:07  Show Profile Send Munge a Private Message  Reply
Jag har fått för mig att jag behöver ett par hyggliga lurar för att kunna lyssna på kvällarna utan att störa resten av familjen. Jag kör SB2 (det ni!) + nya DacMagic, och budgeten kan vara t ex AKG K601 + Project Headbox II. Jag har två frågor:

- Är öppna lurar bättre än slutna? ("Lyssna och bedöm själv" - Ja, jag vet, men jag undrar ändå om det går att generalisera här.) Öppna lurar kan väl inte störa flera rum bort?

- Hur kopplar jag smartast in hörlursförstärkare? Måste jag skifta kablar varje gång (mellan förstärkaren och hörlursförstärkaren), eller är det acceptabelt att koppla line out från Headboxen till förstärkaren? (Jag har en PrimaLuna utan tape loop). Det verkar ju synd att köra RCA ut från SB till Headboxen (utan DACen).

/Munge

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2009/04/10 :  21:26:53  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
När man kopplar mellan t.ex. mellan CD och till förstärkare och headbox kan man ju använda en enkel RCAdelare från 1 till 2.
Har man flera signalkällor gör man likadant och använder omvandlarbox till headboxen(om den bara har en ingång), finns billigt. Går åt en del kablar
men är bekvämt.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2009/04/15 :  20:04:08  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Öppna lurar kan störa beroende på planlösning och hur känslig omgivningen är. :-) Har själv AKG K701 och kan inte lyssna på musik som är stökig när frugan är i närheten.
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2009/04/15 :  20:05:29  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Fördelen är att man hör lite mer vad som händer runt en. Vilket ju också kan vara en nackdel förstås... ;-)
Go to Top of Page

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2009/04/15 :  22:47:12  Show Profile Send Munge a Private Message  Reply
Det blev Headbox + K601. Jag kör RCA från DacMagic till förstärkaren och XLR -> RCA från DacMagics balanserade utgångar till Headboxen. Det verkar OK tycker jag.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000