Author |
Topic |
|
Jamo
Member
724 Posts |
Posted - 2009/03/24 : 23:03:04
|
Vi står inför ett golvbyte i ett blivande musiklyssningsrum och har möjlighet att välja golvtyp. Ett förslag är ett s.k. flytande golv, d.v.s. att man på en betongplatta lägger 70 mm styrofoam och på denna lägger man klickparkett.
En första tanke är att styrofoam är ett ganska stumt material och att det därmed borde bli relativt lite resonanser i ett sådant golv. Vad har forummedlemmarna för erfarenheter eller tankar kring en sådan golvlösning, ur akustisk synvinkel sett? |
Hälsningar Jamo |
|
Magic
Member
105 Posts |
Posted - 2009/03/25 : 11:24:28
|
Flytande golv byggs oftast för att slippa fortplanting till nästa rum. Det innebär att man bygger på ett sådant sätt att golvet ligger på gummiklossar och inte har kontakt med väggen. Men det låter inte som att det är det du är ute efter. eller? Är det resonansen i rummet du undrar över så att golvet inte börjar självsvänga?? |
"Ljudrätts Aktivist Javisst"
Jobbar med snygga ljudabsorbenter åt Akustikmiljö i Falkenberg. www.akustikmiljo.se
Nu med Web-shop |
|
|
Jamo
Member
724 Posts |
Posted - 2009/03/25 : 15:50:31
|
I ett tidigare musikrum hade vi problem, dels med att en vägg stod och självsvängde, vilket gav hiskeliga toppar och dippar i basåtergivningen, och dels att ett parkettgolv på reglar var gungigt så att bastonerna kändes i golvet, så golvet var inget bra fundament för högtalarna, och säkert stördes elektronik och vinylspelare av återkoppling via golvet. Vi eftersträvar ett bra utgångsläge, dels mot resonanser som påverkar rumsakustiken, dels mot återkoppling till apparaturen. |
Hälsningar Jamo |
|
|
Mschill
Member
420 Posts |
Posted - 2009/03/25 : 16:47:31
|
Jag jobbar som snickare/Plattsättare och lägger MYCKET golv. Då främst Ghia och Nivell golv, som är fast golvkonstruktion då man skruvar med betongskruv golvet i konstruktionsbetongen eller bjälklaget. Och skulle utan att tveka välja Ghiagolv om jag skulle bygga nytt golv idag då det på varje golvplatta (180cm*60cm) sitter 10st betongskruvar och golvet blir så stumt det bara kan bli utan att man lägger direkt på konstruktionsbetongen. Så i ett vanligt vardagsrum så skruvar man fast golvet med lite över 200st betongskruv. |
Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud. |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2009/03/25 : 17:06:35
|
Svaret på frågan bör väl då vara att man vill ha ett så stumt golv som möjligt. Parkett på isolering är inte ett stumt golv utan kommer lätt i svängning. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Jamo
Member
724 Posts |
Posted - 2009/03/25 : 18:53:21
|
quote: Re: GHIA eller Nivell golv?????
-------------------------------------------------------------------------------- Vi har Nivell-golv på hela bottenvåningen, förutom tvättstuga och badrum.
Har efter fyra månader inga klagomål direkt. Fördelar förutom att bottenplattan nu är fuktsäkrad är att golven känns lite varmare än tidigare, tror jag iaf.
Nackdel nummer ett är att golvet fungerar som en resonanslåda. Då barn skuttar omkring så låter det mer än annars.
Hittade detta om Nivell-golv på ett annat forum. Är Ghia-golv bättre ur resonanssynpunkt? |
Hälsningar Jamo |
|
|
Mschill
Member
420 Posts |
Posted - 2009/04/02 : 20:08:31
|
Enligt mig så är Nivell inte i närheten av Ghia när man ser till ljud då nivell inte hålls fast med lika många bultar och har längsgående reglar som kan fortplanta vibrationer i stora delar av golvet. |
Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud. |
|
|
Jamo
Member
724 Posts |
Posted - 2009/04/17 : 21:49:32
|
Vi var på Byggcentrum i Göteborg idag och tittade på olika golvkonstruktioner. Jag får hålla med dej Mschill, Giha-systemet verkar ligga bra till ... |
Hälsningar Jamo |
|
|
Verb
Starting Member
19 Posts |
Posted - 2009/10/27 : 05:07:09
|
nu är det väl kanske ett tag sen ni la golv, men jag tänkte väl slänga mina tankar i tråden ändå...
det är inte bara för att isolera fortplantning till andra rum, även att minska oljud från resten av huset/omgivning.
bilar, tåg, hissar, fotsteg från andra delar av hus/lägenhet och allt möjligt stök som fortplantas genom golvet är det i allra högsta grad trevligt att bli av med... en tyst miljö = mer utrymme för musik :-)
och ett helt superhårt golv blir ju i sin tur väldigt reflekterande. det kanske är vad man är ute efter...
personligen lägger jag mattor över hela skiten i vilket fall.
|
|
|
Jamo
Member
724 Posts |
Posted - 2009/10/28 : 21:57:44
|
Det blev ett Giha-golv, dyrt men mycket trevligt att jobba med och resultatet verkar mycket lovande, vi har dock inte spelat musik i rummet ännu.
Verb: Det är helt rätt som du säger, dock gäller det att lösa rätt problem och bortse från sådant som inte utgör något problem. I vårt fall har vi inga problem med fortplantning av störande ljud via golvet, däremot är vi måna om att ge högtalare och elektronik ett stumt och resonansfritt underlag. Golvreflexer får vi naturligtvis från ett hårt golv, inte önskvärt men det går att hantera. Vi har varit angelägna att få musikrummet så tyst som möjligt från störljud, vilket bl.a. medfört att en ny värmepump placerats långt bort från musikrummet och kopplats till radiatorsystemet med flexibla förbindningar. En ventilationsfläkt har gjorts lätt avstängbar från musikrummet. |
Hälsningar Jamo |
|
|
modernman
Member
278 Posts |
Posted - 2009/10/29 : 11:51:55
|
Ursäkta OT, men det låter som ett trevligt musikrum. En bildtråd kanske? |
|
|
|