HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Vinyl på Bengans Göteborg
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2009/03/13 :  11:24:09  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message  Reply
Finns det mycket kul vinyl (nytt och beg.) i butiken i göteborg? Är det värt ett besök? eller andra butiker i göteborg??

-Fredrik

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2009/03/13 :  11:50:48  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
Ja! Jag har köpt majoriteten av min nya vinyl där, särskilt om du är ute efter nysläpp (Lykke Li) eller nypressningar av exempelvis Radiohead dvs pop/ rock. Sist jag var där köpte jag Madonna Hard Candy, Metallica Death Magnetic, PJ Harvey The Peel sessions, Nine Inch Nails, The Slip, Lykke Li Youth Novels, Coldplay Viva La Vida. Jag ville inte se kvittot riktigt... :)

Det ligger en musikaffär viddomkyrkan, på Kungsgatan som har väldigt mycket hård musik på övervåningen, där finns dock en vinylavdelning med en salig blandning nypressat, inte bara hårdrock. Jag köpte dock Rammsteins Mutter för en billig penning.

Absolut värt ett besök!
Go to Top of Page

gerward
Member

92 Posts

Posted - 2009/03/13 :  12:15:46  Show Profile  Visit gerward's Homepage Send gerward a Private Message  Reply
Har handlat mycket på andra långgatan (LP då =)=) ).

Men Bengans ligger på Stigbergstorget eller?

//Andreas
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2009/03/13 :  17:54:37  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message  Reply
ok, andra långatan har kanske mest beg Vinyl. men Bengans har väl mer nya skivor. Skivhugget har väl gått ur tiden, stämmer detta?

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2009/03/14 :  19:45:01  Show Profile Send Magoo a Private Message  Reply
Sen finns ju "Dirty records" på chalmersgatan också. Mest vinyl där men även en del CD.
En butik som är väl värd ett besök nån gång då och då.

Nu var det ett tag sedan som jag var där men jag tror att den finns kvar, nån som vet?

comfortably numb
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2009/03/14 :  20:30:35  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message  Reply
Även skivaffären på Centralen har en del begagnat vinyl. Köpte Depeche Mode - Speak and Spell och Kiss - Destroyer förra veckan

"Learning by doing"
Go to Top of Page

gerward
Member

92 Posts

Posted - 2009/03/15 :  18:56:08  Show Profile  Visit gerward's Homepage Send gerward a Private Message  Reply
Var på Bengans idag och där var inte mycket begagnad LP, endast ett par backar, dock var där nästan mer nypressad vinyl än gammal. Dock fanns där gott om CD!
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/03/15 :  20:29:05  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
Även skivaffären på Centralen

Centralen i Gbg?
Jag är där varje vecka, men har inte sett någon skivaffär. Var i centralen ligger den?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

gerward
Member

92 Posts

Posted - 2009/03/16 :  00:25:27  Show Profile  Visit gerward's Homepage Send gerward a Private Message  Reply
Om du kommer in via huvudingången, den moy drottningtorget.
Ta första gången till vänster och den skall ligga längst ner på vänster sida!

Lycka till =)

Gjort några trevliga fynd i reabackarna där!

ps. Var även på andra långgatan i helgen och tittade på hyllorna under de sorterade backarna. Där fanns det massor med dubbletter. Tex ca 30 ex Soundtrack till Pretty Woman =) ds
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/03/16 :  07:45:27  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
Om du kommer in via huvudingången, den moy drottningtorget.
Ta första gången till vänster och den skall ligga längst ner på vänster sida!

Tack för tipset. Ska dit nu i veckan.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Gösta
Starting Member

16 Posts

Posted - 2009/03/16 :  11:03:21  Show Profile Send Gösta a Private Message  Reply
Om du ändå är på Stigbergstorget kan du ju besöka Mynt och Musik och Amadrilo. Det mesta där är knastrigt men billigt, å andra sidan har jag lyckats göra mig själv besviken för många gånger genom att först besöka Andra Långgatan och sedan hitta skivorna i samma skick på Mynt och Musik för halva priset.

Säljer inte grammofonhandlaren vid Schillerska lite skivor också, eller minns jag fel?

Andreas: Vi får ta en tur tillsammans efter någon föreläsning och kika in i stans mer suspekta tillhåll. Det var alldeles för länge sedan jag köpte några skivor i butik.
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2009/03/16 :  17:33:46  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message  Reply
tack för era feedback, har ni mer så skriv ner. jo, dirty records är alltid värt ett besök det finns alltid många nyinkomna skivbackar på golvet när man kommer in.

annars finns ju denna om man tycker om jazz och klassiskt , http://www.penniesfromheaven.com/

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2009/03/18 :  01:09:36  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message  Reply
Om du har pengar över efter Bengans får du gärna komma bort till mig ; )

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/03/19 :  09:41:54  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
I går eftermiddag var jag in en sväng på centralen i Gbg. Mycket riktigt ligger där en skivbutik, "CD-Centralen". Trots det fyndiga namnet finns där en hel del beg vinyl, men även nya. Priserna är från 1 SEK och uppåt.

Precis vid ingången står det 3-4 backar med nyinkommet begagnat och de övriga står längre in. På golvet står backarna med skivpriser från 1 SEK.

När jag stod där och bläddrade bland vinylerna kommer en kille/man in från "lagret" med en packe vinyl och ställer dem i backarna. Jag tittar till, men är det inte......????

Jo visst var det det. Min gamla frisbeekompis (från slutet på 70-talet i Skogshyddan IS) Bengt Brorsson, mer känd som Bengan, jobbar på CD-Centralen.
För er som är unga eller inte känner till Bengan så är han mannen som en gång i tiden startade den legendariska skivaffären "Bengans".

Bengan kan otroligt mycket om vinyl och är den som bl.a. prissätter vinylen på CD-centralen.
Jag frågade honom bl.a. hur det kom sig att t.ex. Mauro Scoccos LP "Dr Space Dagbok" bara kostar 1 SEK och svaret var att den trycktes i så stor upplaga.

Helt klart går det att göra rejäla fynd på cd-centralen och tänk er att det går att köpa 100 stycken LP för 100 SEK. Det är otroligt mycket musik för nästan inga pengar alls.

Hur som helst kommer jag att göra regelbundna besök hos för mig "nya Bengans".

Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2009/03/19 :  10:18:27  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message  Reply
har du Roll on -09med JJ Cale på LP Hatoil, hittar inget på din sida. Hör av dej om du kan få tag på den.

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2009/03/20 :  16:26:55  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message  Reply
Är det inte även Bengt som äger CD-centralen? Dvs han jobbar väl inte bara där?

Freddie Boy: Roll On verkar gå att få tag på, jag beställer hem ett ex! Verkar dock vara en sån där skiva som man får vänta länge på. (Så känn dig inte pressad att köpa när och om den väl dyker upp.)

Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2009/03/23 :  14:57:44  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message  Reply
hej Hatoil, jag har beställt ett ex på bengans. tack ändå!

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2009/03/26 :  13:43:37  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message  Reply
Freddie: fick mitt ex idag ; )

Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/03/26 :  14:04:52  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
Är det inte även Bengt som äger CD-centralen?

Juridiskt äger han inte butiken.

Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2009/03/28 :  12:13:49  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message  Reply
sorry, Hatoil, men jag har ett bokat ex på bengans!

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2009/03/28 :  12:16:00  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message  Reply
Fick hem Raising sand med Robert Plant och Alison Krause på Vinyl, åhh så bra den låter....

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2009/04/11 :  23:13:33  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message  Reply
oj så mycket godis dom hade på bengans, dit blir det mer besök. Men däremot andra långgatans skivhandel hittar man ju aldrig något kul, med tanke på att dom har sååååå grymt mycket skivor tycker det är lite konstigt.

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

Bosse
Starting Member

44 Posts

Posted - 2009/04/12 :  21:12:02  Show Profile Send Bosse a Private Message  Reply
Butiken som Leffler talar om ligger på Kungsgatan 38, ingång Rockhouse, upp en våning, allra längst in.
Galaxy Gramophone Records.
Öppet: vard. 12-18
lörd. 11-16
Drivs av en före detta anställd av den numera nedlagda begagnatbutiken Satisfaction som låg på Haga Östergata. Jag kollade inte vinylutbudet men cd utbudet kändes, ska vi säga oplockat?
/bosse
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2009/10/21 :  13:46:01  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message  Reply
hur är det med Mr: D & Co? i härlanda?

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2009/10/23 :  18:45:51  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Bengans är ju legendariskt! Jag bodde i Göteborg då han fortfarande huserade i de gamla lokalerna med massor av färgat vinyl i taket.
Those were the times *s*
Skulle vara kul om någon hade en bild av honom. En av de allra viktigaste profilerna i musikSverige, om ni frågar mig.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/10/23 :  19:20:20  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
Bengans är ju legendariskt! Jag bodde i Göteborg då han fortfarande huserade i de gamla lokalerna med massor av färgat vinyl i taket.
Those were the times *s*
Skulle vara kul om någon hade en bild av honom. En av de allra viktigaste profilerna i musikSverige, om ni frågar mig.

Bengan är sig lik, men jag tycker det ser ut som han gått ner i vikt sedan han huserade i sin gamla butik, med hunden Zappa i fåtöljen och plånboken i en påsydd ficka fram på ena låret.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000