HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Brumm vid vidrörning av tonarm & skivtallrik?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2009/03/12 :  01:07:08  Show Profile Send Mindless a Private Message  Reply
Fick ju här för en par månader sedan tag i en Thorens TD321 vinylsvarv som fungerat mer eller mindre perfekt tills nu.

Det hela började med att tonarmen kärvade (Mayware Formula 4 MkIII, silikonupphängd/dämpad). Detta berodde på att silikonet troligtvis hade passerat sitt bäst före datum, och såg därför ut mer som tuggummi än en trögflytande vätska. Säkert inte bytt sen den var köpt sommaren -86.

Hursomhelst, jag rengjorde "smörjkoppen" med Topz och T-röd för att sen sätta i ny silikonolja som jag varit och fixat hos urmakarn. I samband med detta tog jag mig an att justera in tonarmen ordentligt.

Efter att allt var trixat klart (antiskate, nåltryck, tonarm horisontal mot skivtallrik, spårade rätt, etc.), så satte jag på en skiva med Yes och tänkte sätta mig ner och avnjuta lite musik, men jag kunde inte undgå brummet (eller surret?) i högtalarna. Knaster från själva skivan kan jag leva med, men detta lät som något som skulle kunna vara jordfel eller kanske helt enkelt elektronikbrumm.

Problemet är extra märkbart om man vidrör skivtallriken eller tonarmen.

Detta problem upplevde jag aldrig tidigare med skivspelaren så min fråga är nu, vad kan detta bero på? Är det jordfel eller något annat som gör detta? Jag har haft lite funderingar om att det kanske är strömförsörjningen (en liten trafo med kontakt in till spelaren). Själva kontakten in till spelaren brukar vara besvärlig att sätta in / ta ut ibland när jag justerat upphängning/dämpning samt tonarmen.

Några förslag?

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2009/03/12 :  08:54:29  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Förslag har jag, det kan vara allt från glapp i signalkabeln jordsladd som har lossat tonarmjorden har släppt pickupen är inte tillräcklig jordad för att nämna några det är till att leta.

Jag hade själv fått väldigt mycket brum efter att jag hade installerat stepup trafos det visade sig vara en dålig lödning :).

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2009/03/12 :  12:27:34  Show Profile Send Mindless a Private Message  Reply
Ska ta och se över kablaget lite.

Tack för förslagen.
Go to Top of Page

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2009/03/12 :  12:36:25  Show Profile Send Mindless a Private Message  Reply
Tog en titt bakom förstärkaren (vilket jag inte tänkte på igår) och mycket riktigt så var inte jorden ansluten till förstärkaren. Farsan måste ha glömt det.

Låter helt suveränt nu.
Go to Top of Page

Phoenix
Member

80 Posts

Posted - 2009/09/16 :  01:23:37  Show Profile Send Phoenix a Private Message  Reply
Lånar denna tråd om det är ok då jag har ett liknande problem, men det låter enbart när jag kommer i när plast"haken" på tonarmen men inte annars.

Kan det vara så att pickupen inte är ordentligt jordad tro? för när jag tar i talriken samtidigt som jag vidrör armen så tystnar det i stort sett helt.
Har Philips Electronic 212, med monterad jordsladd, varför jag undra är också för att jag har grymt mycket esd vid avlyssning.

If it's to loud,
You're to old.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2009/09/16 :  08:33:17  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
@Phoenix
Känner inte till Philips spelaren du kör med men den kanske är direktdriven? Har själv den erfarenheten av DD spelare, att de attraherar avsevärt mycket mera ESD än rem-johan-varianter. Sen finns det ju grader i helvetet även där och min LP12:a är betydligt värre på detta än mina andra spelare.

Sen tror jag att skivmattan har stor betydelse också, vissa material är mindre känsliga.
MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Phoenix
Member

80 Posts

Posted - 2009/09/16 :  11:43:12  Show Profile Send Phoenix a Private Message  Reply
@AlfaGTV
Det är en remjohan, men där emot är remmen sliten kan ju ha betydelse om den slirar i starten.
Hör inte svajet i och med att jag låter den varva upp innan jag lägger på pickupen.

Där är ju en sak, jag har ingen matta utan bara "gummiplattan" på talriken, funderade på om man skulle mecka ihop en kopparplatta på jobbet kanske och testa.

//Hannes

If it's to loud,
You're to old.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/09/16 :  12:37:17  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Det är ett ganska vanligt problem på den genarationen Philips spelare.
Undertallriken är i plast så kopplingen till jord blir dålig, det finns en liten trådfjäder som ligger runt centrumaxeln och skall koppla skivtallriken till den för jordning.
Slipa rent på undersidan tallriken runt hålet för centrumpinnen och lägg på koppartejp med ledande häftämne, finns på Elfa, ända in mot centrumhålet så att pinnen pressas mot tejpen så får Du en bättre avledningsväg ner i chassiet för statisk laddning. Jordkabeln ut måste vara ansluten till subchassiet och till jordledaren ut från armen. Brum vid beröring beror på att pu skalet inte är jordat, det finns flera plastbariärer i den tonarmen.

Skivspelaren är annars en riktigt bra utgångspunkt för rejäl moddning/ombyggnad.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Phoenix
Member

80 Posts

Posted - 2009/09/17 :  01:03:31  Show Profile Send Phoenix a Private Message  Reply
@Ingvar
Okej, jag lästa vad du skrev och plockade med mig lite bladmässing hem i hopp att kunna åstadkomma något.
0,075/0,050 och 0.025mm någon av dessa skall gå att knö i mellan tallrik och centrumpinnen.

Antar att jorda pu kanske är lite meckigare då, tja det blir att testa sig fram antar jag.

Lite off: men hela den spelaren behöver en översyn vad det gäller en oljedroppe här och var byte av rem etc etc.

Moddning skriver du, har du några bra tips så rakt av som en nybörjare skall klara av?

If it's to loud,
You're to old.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/09/17 :  13:01:39  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Enkla modifieringar som gör stor nytta är:
1. Skivtallriken är en riktigt bra gong-gong, detta är enkelt att dämpa bort. Ta av tallriken, ta bort de tre "plaststaket" som sitter fastknäppta under tallriken. Klipp remsor av bly eller blygummi eller bitumenmatta, max2mm tjock, lika breda som innerhöjden på tallriken. Limma dessa runt innersargen på hela tallriken. På ytan mellan innertallrikens anliggning och ut till remtrissan på motorn limmas också små bitar av dessa remsor, så jämnt som möjligt runt om tallriken.

Nu har tallriken slutat klinga och man kan ersätta gummimattan med en filtmatta, helst avledande.
Nu kommer spelaren att låta betydligt bättre.

Att göra ett nytt pu-skal i aluminium är bra, lite pilligt men värt arbetet. Jag har möjligen sådana kvar, skall rota i verkstan.

Har en sådan här spelare stående som jagt tänkt modda till en riktig superspelare. Kanske skulle få ur tummen där den ändå inte ska vara och göra detta i en bildtråd här?

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Phoenix
Member

80 Posts

Posted - 2009/10/20 :  01:21:52  Show Profile Send Phoenix a Private Message  Reply
Har rotat runt efter bitumenmatta den jag hittar finns hos conrad.se och är 2,6mm spelar detta någon stor roll?
Fattar jag dig rätt om det bara är på tallriken det skall limmas dessa mattor?

Japp jag röstar för en bildtråd =D

EDIT1: Det är inte så att du har en brytare som passar denna modell liggandes? är trött på att använda en MiniDisc och en vas för att hålla ner strömbrytaren ;)

If it's to loud,
You're to old.

Edited by - Phoenix on 2009/10/20 01:25:23
Go to Top of Page

Phoenix
Member

80 Posts

Posted - 2010/06/18 :  19:02:56  Show Profile Send Phoenix a Private Message  Reply
Så där ja då var bitumenmattan på plats, ljudet blev märkbart.... vad skall man säga exaktare mera destinkt.

Undrar bara varför jag sitter och skriver detta i en brum tråd kanske skulle starta en modd tråd om spelaren, dock har jag inte i närheten av de kunskaper Ingvar har, men en tråd svider väll inte...

If it's to loud,
You're to old.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000