Author |
Topic |
|
silwerfeldt
Member
82 Posts |
Posted - 2009/03/07 : 19:27:22
|
Har precis bytat ut min Dynavector 20xH PU till en Denon DL-103SA på min VPI Scout.
Har 2 frågor:
I Denon manualen står det att jag skall ha ett nåltryck på 2.5 +/-0.3g och i min VPI manual för tonarmen så står det att jag skall ha det högsta värdet på min PU + 1/10g så jag antar att jag skall ha 2.9g nåltryck om jag skall följa VPI. Enligt min nålvåg så har jag 2.94 just nu. Är det farligt att ha lite mer nåltryck än vad den anger i PU manualen?
Har en ASR Mini Basis Riaa och jag kan ju göra alla möjliga inställningar i den. Just nu har jag den på 100 ohm och 66 db gain. Denon DL-103SA har följande värden:
Output voltage: 0.25mV Load Impendance: 100 ohms min. (40 ohms when using a transformer)
Antar att jag utifrån de värdena skall kunna räkna ut ett "bra" utgångspunkt. Vad menas med load impendancen? Har jag en transformer i min ASR Riaa eller är det bara om jag har en step-up transformator?
Kan någon rekomendera ett bra utgångsvärde eller är det bara tryal and error? Jag förstår att jag sedan skall prova mig fram men just nu har jag väldigt stora intryck av min skivsamling så jag har svårt att säga vad som är rätt o fel.. Låter konstigt kanske, men jag är inte van vid vinyl i denna prisklass och har bara hört det i affärer och har äntligen hittat "hem". Nu skall jag bara försöka optimera min anläggning hemma hos mig själv...
Tackar som alltid för er hjälp |
Edited by - silwerfeldt on 2009/03/07 19:39:25 |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2009/03/07 : 21:08:29
|
Först och främst lasten kan du lugnt ha det kvar där det är men man kan variera lite för den personliga smaken sen har du ett rent riaa i ditt ASR ingen transformator.
Vad det gäller nåltrycket är det inte så att man måste följa tonarms rekommendationerna utan det som pickup tillverkaren har satt som gräns som i ditt fall 2.2-2-8 gr de gånger jag har monterat en 103 har man börjat med 2.3gr och ökat tills det låter som man önskar.
Grattis till en underbar pickup.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
Edited by - Bubbel on 2009/03/07 21:08:56 |
|
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2009/03/07 : 23:38:50
|
Man kan också kolla med synen hur mycket nålen fjädrar inne i sitt fäste då man spelar. Ungefär till mitten - mitt emellan obelastat läge och max belastat läge - brukar ge bäst resultat...
...sen kan man ju kolla med vågen och man upptäcker då ofta att nåltrycket stämmer, men ligger något åt max-hållet av vad tillverkaren rekommenderas (tycker jag mig ha upptäckt). Man har en tendens att välja för lågt nåltryck, om man bara använder nålvåg.
/ Ulf |
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
|
|
silwerfeldt
Member
82 Posts |
Posted - 2009/03/08 : 23:16:14
|
tackar för hjälp!
Har sänkte nåltrycket så det ligger inom denon manualens max gräns. Har nu lyssnat in mig mer på det och jag har kraftiga problem med "essig-het".
Skall jag sänka min gain i riaa steget eller skall jag även göra annan ohm inställning? Har inte rikigt förstått sambandet mellan dem 2.
Har ju som sagt bytat PU själv och har läst på och fått hjälp förut och har gått genom VPI manualen, men självklart tror jag inte mina inställningar är 100% optimala, men kan jag ha satt på PU:n så fel att jag får essighet nästan disst?
Jag antar att det har med mina Riaa inställningar att göra. (just nu har jag 100ohm och total 66 db gain (30+36)
|
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2009/03/09 : 00:02:43
|
Sänk gain till 40dB och höj lasten till det dubbla under inspelningsperioden så får den jobba mindre hårt efter att du märker att den har blivit inspelad så provar du vad som låter bra.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
|
Topic |
|