Author |
Topic |
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2009/03/04 : 14:16:27
|
Idag var jag och theseal och hämtade en server som Manga X donerat till HiFiForum.
Maskinen som skall bli vår alldeles egna bildserver är den jag håller på att knäcka ryggen med.
Jag tänkta använda den här tråden för att be om råd, stöd, ... så att serversetupen blir den bästa vi kan få.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
brewitz
SW-hantering
1624 Posts |
Posted - 2009/03/04 : 14:31:11
|
Tack för det Manga X, mycket generöst. |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2009/03/04 : 14:38:20
|
Ha ha ha... Snyggve! |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2009/03/04 : 14:49:58
|
Nu funkar de gamla bilderna igen! Tack alla som gjort detta möjligt! |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2009/03/04 : 14:57:17
|
Pac du vad vad jag har sagt |
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2009/03/04 : 17:26:25
|
Har ingen aning om vad det innebär med en egen bildserver, men förstår av leendet på bilderna att det är något positivt och att det gagnar forumet Mössa? Tur att man bor på ostkusten, för där går vi i shorts och solglasögon, mars är en den första vårmånaden, bara så ni vet västkustboare |
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
|
|
Mickeman
Member
688 Posts |
Posted - 2009/03/04 : 17:53:19
|
Kul!
Manga X for president |
Think what's inside the box!
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2009/03/04 : 18:08:07
|
FreeBSD 7.1, Lighttpd om du vill ha en vanlig Http-server,alt ProFTPd eller vsftpd om du vill ha en FTP server av rang. Är du ana.l med säkerhet så kör du OpenBSD istället, men det är lite svettigt i jämförelse. Känns inte lika smidig för non-geeks.
http://vsftpd.beasts.org/
http://www.proftpd.org/
http://www.lighttpd.net/
http://www.freebsd.org/
Allt är gratis, snabbt, resurssnålt och erkänt stabilt nog för obetydliga företag som Google, Yahoo, IBM å några fler jag inte minns just nu.
Hör av dig om du vill ha nån hjälp.
Mvh Johannes. |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2009/03/04 : 19:38:32
|
Det måste bli en Harry för Manga X |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2009/03/04 : 19:41:04
|
Ja, en HedersHarry till donatorerna!!! |
|
|
tober
Component.se
1318 Posts |
Posted - 2009/03/04 : 20:41:02
|
Jag adderar två förslag till listan och det är Ubuntu och Debian. Håller själv proftd som ftp klient helt klart.
När man väljer ett operativsystem för projekt utan direkt budget så bör en viktig del vara vad man har för kunskap att använda. Finns det folk här eller att tillgå som är riktigt duktiga på tex FreeBSD eller Ubuntu så är det kanske det man ska välja. Det framför att en att programvara ev har lite bättre prestanda eller funktionalitet.
Först för att får till en bra setup, får saker konfigurerade på ett korrekt sätt så man slipper göra om det senare.
Senare också för att det kommer alltid att finnas underhåll på en server. Tex nya användare till ftpn och lite ny användningsområden. Också att uppgradera operativet för att unvika nya säkerhetshål.
|
Driver sajten component.se. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2009/03/04 : 20:55:52
|
quote: det är Ubuntu och Debian. Håller själv proftd som ftp klient helt klart.
Jomenvisst, Ubuntu i all ära på skrivbordet, men som server skulle jag absolut välja Debian utav dom två. CentOS är ju en gratis REDHAT version som inte är lika bleeding edge som Fedora. Den funkar säkert finfint oxå. FreeBSD är ju trevligt och lättskött. Visst, det är lite mindre gui och lite mer textfiler. En server skall till och börja med inte ha nån gui, och BSDerna är ju smidigare upplagda med ett fåtal centrala konfigurationsfiler. Väl inställda och klara så brukar det vara ett minimum av trassel med dem. Att uppdatera FreeBSD är ju enkelt. Det är väl typ två kommandon och 3 till 5 timmar trist kompilering av koden. BSDerna har ju ett stadigare rykte än linux när det gäller serverbruk.
Detta är mina små tankar på runt det hela.
Mvh Johannes. |
|
|
theseal
SW-hantering
674 Posts |
Posted - 2009/03/04 : 21:14:04
|
Debian är stabilt och trevlig, enkel pakethantering. Ubuntu är en skitbra första-linux-upplevelse, men uppgraderingarna och uppdateringarna går ibland väl fort.
BSD är ju riktigt stabilt men saknar i mitt tycker en hel del bra paket, om man nu inte vill kompilera själv.
Som det ser ut nu så är det jag som skall sätta upp burken och då blir det debian, för det är det jag trivs bäst med.
Har satt upp www.alfapower.nu |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2009/03/04 : 21:17:38
|
Vad det gäller Operativ så kommer vi att gå på Debian. Jag börjar så sakterliga lära mig och "helpdesk" (han som håller i kameran ) är en riktig fena på Debian. Jag kör det på min musikserver.
Jag har aldrig haft en dator som bara gått och gått tidigare, men servius(musikservern) tuggar på utan knot. Fantastiskt!
Vad det gäller administration av servern när den är igång har vi vår London connection(Brewitz) som är en administratör av rang. Jag hoppas att vi inte ser förbi eller missbedömmer arbetet. |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2009/03/04 : 21:21:53
|
quote: Jag har aldrig haft en dator som bara gått och gått tidigare, men servius(musikservern) tuggar på utan knot. Fantastiskt!
Det låter ruskigt likt Debian! Har själv kört det i ca 5 år. Det kraschade stenhårt när jag körde kommandot "rm -rf /" som root, men det är nog enda gången jag har haft problem med det.
Johannes.
|
|
|
brewitz
SW-hantering
1624 Posts |
Posted - 2009/03/04 : 21:23:41
|
Debian later bra, jag har bara positiva erfarenheter av det. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2009/03/05 : 08:03:41
|
Får jag annars föreslå Windows 98??? Det är ju ett bra OS! Jag har 5 installationsskivor hemma som jag gärna donerar! |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2009/03/05 : 08:06:22
|
Ursäkta om jag frågar lite halv OT-frågor men jag är nyfiken bara.
quote: BSD är ju riktigt stabilt men saknar i mitt tycker en hel del bra paket, om man nu inte vill kompilera själv.
Vilka paket ?? Och menar du kompilera via ports eller från egennedladdad källkod ??
|
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2009/03/05 : 08:14:10
|
Inte ens Microsoft själva menade att det skulle köras på en server när det begav sig... |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
osborne
Member
451 Posts |
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2009/03/05 : 11:01:19
|
Ja, vår plan är att den skall vara i drift efter sommaren.
|
|
|
|
theseal
SW-hantering
674 Posts |
Posted - 2009/03/05 : 11:34:38
|
ang BSD så känner jag mig helt enkelt inte lika hemma med de lösningar som finns där, jag önskar jag kunde BSD bättre, men än så länge har debian löst alla problem jag haft och dess pakethantering sparar många gråa hår. |
|
|
jonas_gbg
Member
336 Posts |
Posted - 2009/03/05 : 11:37:43
|
Ubuntu är väl byggd på debian?
Komplettera sedan installationerna med iptables och fail2ban. Då höjer man säkerheten ett snäpp till. |
|
|
theseal
SW-hantering
674 Posts |
Posted - 2009/03/05 : 12:10:08
|
Ubuntu bygger på debian ja.
Iptables och fail2ban är väl default när man har den rakt på nätet, jag vet i dagsläget om den kommer att stå bakom FW eller rätt på nätet. PAC? |
|
|
staffann
Member
691 Posts |
Posted - 2009/03/05 : 12:47:31
|
Nu när Lenny har tagit över som den stabila versionen så har min enda invändning mot Debian försvunnit. Den tidigare stabila versionen (etch tror jag) var lite väl gammal, men nu är det bara att rocka på! Min P3:a som jag har som web-server har hittills varit helt stabil med Lenny även före den tog över som stable och det trots att jag automatiskt slängde på alla paketuppdateringar. Detta blir bra! |
Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable. Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2009/03/05 : 16:51:06
|
quote: jag vet i dagsläget om den kommer att stå bakom FW eller rätt på nätet
Jag vet inte, men kan vi inte bygga den för att kunna stå rätt på nätet och sedan stänga av den extra säkerheten om den inte behövs?
|
|
|
|
Topic |
|