HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Baselementen slår ohämmat!? Nu fixat!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bardis
Member

3344 Posts

Posted - 2009/02/28 :  18:22:38  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Baselementen slår ohämmat när jag spelar vinylskivor. Inte när CD:n spelas.
Det är en lågfrekvent signal som syns på elementen men inte hörs.
Ser inte ut att vara skivan som är skev.
Konutslagen följer volyminställningen.

Vad kan problemet vara?

Modda allt som går att modda!

Edited by - Bardis on 2009/08/01 13:27:59

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/02/28 :  18:59:57  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Om inte skivan är skev då är det rumble från din skivspelare. Frekvensen är så pass låg att du inte kan höra det i högtalaren, men om du ökar ljudnivån kommer du förmodligen att få rundgång. Förr så fanns det ofta på förstärkarna ett högpass filter som skar bort de här låga frekvenserna. Du kanske ändå har den möjligheten själv.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3344 Posts

Posted - 2009/02/28 :  19:12:29  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Förstärkare är en Linn Lito. Den kanske inte har något sådant?

Vad är det på spelaren som gerupphov till rumble? Lagret?
Spelaren är en Linn LP12.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/02/28 :  19:35:52  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Ja du jag har ju aldrig haft någon Linn, men dom ska ju vara rumble fria så vitt jag kan förstå. Uppför sig bashögtlarna likadant med alla skivor som du spelar?
Go to Top of Page

Bardis
Member

3344 Posts

Posted - 2009/02/28 :  19:47:58  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Jepp. Testade just. Likadant med alla skivor.

Googlar på Linto just nu och försöker reda ut om det sitter ett rumble filter i den.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/02/28 :  20:16:45  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Om du ökar lyssningsnivån får du rundgång då? Eller kan du höra något buller från skivan. Lyssna då i tystnaden mellan två låtar.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3344 Posts

Posted - 2009/02/28 :  22:03:39  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Rundgång...humm. Låter inget diekt. Kanske lite muller mellan låtarna.
Fenomenet uppstår endast med nålen mot skivan.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/02/28 :  22:14:44  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Ar det muller ja då är det rumble från skivspelare. Om det är normalt eller inte vet jag inte eftersom jag aldrig ägt en Linn LP12:a. Lägg en tändsticksask ovanpå spelaren och låt pickupnålen vila på asken. Mullrar det nu så kommer det från skivspelarens motor. Vad jag förstår ska en LP12:a vara helt tyst.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3344 Posts

Posted - 2009/02/28 :  22:52:47  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Ställde nålen på en liten burk. När jag höjde volymen började konerna på basarna svänga. Motorn var inte ens i gång. Verkar vara någon form av självsvängningar.
Svängningarna blev ännu värre med högre volym.


Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2009/02/28 :  23:41:52  Show Profile Send marran a Private Message  Reply
Stod burken på plinten?
Nu är jag verkligen inte kunnig på området, men Linn har väl ett fjäderupphängt sub-chassie, som tonarm och tallrik sitter i. Om man lägger nålen mot plinten borde den "spela" resonansen som uppstår av fjäderupphängningen, men det fenomenet borde inte uppstå om nålen ligger mot skivtallriken.

Händer samma sak om du lägger nålen mot en skiva utan att motorn är igång?

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

Jan I
Member

448 Posts

Posted - 2009/03/01 :  09:40:07  Show Profile Send Jan I a Private Message  Reply
Hei Bardis
Dette er et velkjent fenomen når det gjelder vinylavspilling.
Dette kan være vanskelig å få bukt med, men det går.
Er spilleren satt opp skikkelig?
Da tenker jeg på pickup/arm og ikke minst fjæring på spiller
passer pickup i din arm? ( armresonans)
Hvilket underlag står spiller på? (prøv noe annet)
Hvis ikke dette hjelper, så finnes det subsonic filter å få kjøpt
(hvis ikke din forsterker har dette)
f.eks denne fra kabusa
http://www.kabusa.com/rf1.htm
eller en enklere variant:
http://store.hlabs.com/pk4/store.pl?view_product=13

Mvh Jan I

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61202
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/03/01 :  10:15:38  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Ett bra underlag är viktig för en bra avspelning. Själv har jag under en av mina skivspelare som har flytande upphängning en minst 50mm tjock skumgummi dyna. Skivspelaren(Sony TTS3000)står drygt 0,5 meter från en av mina högtalare mendet hindrar inte att jag kan spela hur högt jag vill utan några olägenheter. Man kan också tänka sig att skivspelaren står på en tung stenskiva, men det har jag ännu inte provat men det kommer jag att göra. En annan väg man kan gå "tror jag" är att koppla in en subwoofer via den s.k högnivå ingången. Sedan tar man ut en basskuren signal till dom två stereohögtalarna. Den låga basen i från subwoofern är då mono kopplade vilket betyder att basen då saknar motfaskomponeter och då kommer bullret att minska från skivspelaren.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2009/03/01 :  10:36:26  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
En skivspelare ska sitta på väggen.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/03/01 :  10:42:26  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
quote:
En skivspelare ska sitta på väggen.

Jasså ska den? Det kan ju vara snyggt men det hindrar ju inte nödvändigtvis vibrationerna från golvet. Jag tror ändå, mera på att skivspelaren vilar på något tungt eller tjockt skumgummi.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3344 Posts

Posted - 2009/03/01 :  11:25:33  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Nu står skivspelaren på en riktigt tung bänk av stålrör och tjocka träskivor. Den lyfter man inte själv.

Kanske någon form av dämpning mot bänken?

Har inte märkt problemet tidigare. Åtminstone inte så här kraftigt. Lite rädd att det hänt något med RIAA-förstärkaren.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2009/03/01 :  11:48:35  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
När jag höjde volymen började konerna på basarna svänga. Motorn var inte ens i gång.


Hur gammal är spelaren ? service dags.
Kolla upphängningen så att det är rätt fjädertryck.
Kolla upp phonosteget.

Du har fått en del bra förslag redan börja systematiskt med felsökningen från pickuppen till förstärkaren så hittar du det säkert googla lite och kolla på forum för LP12 där kanske finns lösningen.

anders



Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3344 Posts

Posted - 2009/03/01 :  12:21:05  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Testade att lägga dämpmaterial under spelaren. Ingen skillnad. Tokstora konutslag.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/03/01 :  12:25:31  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Resonansfrekvensen för kombinationen arm/pickup ligger ev. helt fel. Vilken arm, vilken pu?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2009/03/01 :  12:36:25  Show Profile Send SW a Private Message  Reply
Linn Linto RIAA är väl bara gjort för MC-PU. Inte så att du har en MM-PU?

S
Go to Top of Page

Bardis
Member

3344 Posts

Posted - 2009/03/01 :  13:14:31  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Det sitter en AudioTechnica AT-OC9 mc på en Rega 300 arm.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2009/03/02 :  09:55:55  Show Profile Send Io a Private Message  Reply
Vad händer om du minskar nåltrycket? Det verkar som om det är problem inne i pickupen - med tanke på att problemet bara uppstår när pickupen har kontakt med skivan. Jag undrar om spolen sitter snett inne i huset.

  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

Bardis
Member

3344 Posts

Posted - 2009/03/02 :  12:05:59  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Har en MC-step up och en pickup på gång att testa med.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3344 Posts

Posted - 2009/03/02 :  19:16:58  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Testade att minska nåltrycket. Det gav inget resultat. Nu behöver jag en nålvåg.

Laddade ner användarmanualen till Linn Linto. Där står att det går att ändra mellan high gain och low gain. Men inte hur man gör. Måste vara någon pryl under locket.

Min pickup skall ha en output på 0,4mV. Enligt manualen skall nominell input på low gain vara i närheten av 0,5mV. High gain 0,15mV. Får lyfta på locket för att kolla den står på low gain.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2009/03/02 :  22:36:52  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
flytta på hela det fysiska arrangemanget och kolla om det blir mindre utslag, kolla armresonansen också

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Bardis
Member

3344 Posts

Posted - 2009/03/03 :  08:39:56  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Io: går det fixa att spolen sitter snett? Min PU saknar den nedre plastkåpan. Verkar ha fått lite stryk tidigare innan jag ägde den. Upptäckte det när jag kollade på bilder på nätet.

Zombie: hur kollar man armresonanser?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2009/03/03 :  19:45:21  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Armresonanser: det finns en formel med nålens mjukhet, armens tyngd och pickupens vikt. Ska ligga runt 10 Hz. Går att kolla med testskiva också.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000