HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Inkörning pickuper / Cardas Burn-In Record
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Io
Member

473 Posts

Posted - 2009/02/28 :  10:16:28  Show Profile Send Io a Private Message  Reply
Vad har ni för erfarenheter av inkörning av pickuper? Hur lång tid tar det innan DET händer? Och går fortare om man använder Cardas - Frequency Sweep And Burn-In Record?

Mina egna erfarenheter är att när jag tror att pickupen är väl inkörd, så kan det fortfarande hända saker. Det hände senaste med en Clearaudio Talismann.

Jag har precis köpt en pickup som ur min synvinkel är det mest spännande som skett sedan Sugano-Sans Koesu Rosewood. Och eftersom tålamod är en personlig bristvara så vill jag att min nya pickup ska låta så bra som möjligt genast!

Kort sagt; hur snabbar man upp processen?

Cardas testskiva: http://www.vinylbutiken.com/article.asp?artID=1522&view=yes

/Io

  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2009/02/28 :  12:12:02  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
quote:
Vad har ni för erfarenheter av inkörning av pickuper?

Små
quote:
Hur lång tid tar det innan DET händer?

Olika lång tid
quote:
går fortare om man använder Cardas - Frequency Sweep And Burn-In Record?

Inte en aning
quote:
Mina egna erfarenheter är att när jag tror att pickupen är väl inkörd, så kan det fortfarande hända saker.

Instämmer
quote:
Jag har precis köpt en pickup som ur min synvinkel är det mest spännande som skett sedan Sugano-Sans Koesu Rosewood

Spännande vilken pickup har du köpt?
quote:
hur snabbar man upp processen?

Det har jag ingen aning om, men är det inte en del i vår hobby, att få vara med i processen? Från ett "rått" ämne till en välspelande del i anläggningen, en del som harmoniserar med övrig utrustning och ens ljudideal. Så är det för mig iaf

Det var inga svar på dina frågor men en reflektion och i allra högsta grad erfarenheter ifrån mig


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2009/02/28 :  12:34:47  Show Profile Send Per a Private Message  Reply
Joho du IO. En 25-50 timmar av tråkslitage innan den sätter sig riktigt. Det varierar ju lite mellan olika fabrikat. Min Stradivari blev inte riktigt mänsklig förrän efter 20 timmar. Sen har den undan för undan blommat ut mer och mer men nu var det länge sedan det hände nåt...

Har ClearAudios Strobskiva som innehåller ett loopspår med det mest njutningsfulla rosa brus man kan tänka sig... vet inte om den hjälper till men man kan ju inbilla sig det.

Edited by - Per on 2009/02/28 12:38:51
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2009/02/28 :  12:49:03  Show Profile Send Bland a Private Message  Reply
Cardas skivan är mycket bra! Den gör mer än spelar in nålar den rensar även upp - "avmagnetiserar" kan man kanske kalla det.
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2009/02/28 :  13:17:31  Show Profile Send Io a Private Message  Reply
Pickupen har fått avnjutit innerspåret på Sgt Peppers baksida över natten. Nu hoppas jag att den inte smittats av det dolda budskap som vissa amerikanska fundamentalister säger sig hör i det...

Ett tag var jag inne på att spela en skiva med hack, men när jag väl behöver en sådan kan jag inte komma ihåg ngn platta som har sådana skador fast jag vet att jag har minst en...

Jag ska köpa Cardas platta i vilket fall men Vinylbutiken hade inte öppet i dag.

  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

Schulze
Member

102 Posts

Posted - 2009/07/22 :  10:55:25  Show Profile Send Schulze a Private Message  Reply
Sten Bromans Symfoni nr 7 finner jag rätt onjutbar trots att Sixten Ehrling dirigerar #8211; ftroligen den bäste dirigent Sverige någonsin har frambringat. Men däremot tror jag verket fungerar bra för att bränna in kablar, elektronikkretsar mm. (Caprice LP 29)
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2009/07/22 :  12:58:52  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag använder Cardas skiva med glädje, När jag använder inspelnings spåren är det endast för att få pickupens upphängning att mjukna och det gör att man slipper det värsta missljuden i början. Men det jag använder mest är det Bland skriver om "avmagnetiserar" det är bland det bästa jag har varit med om och det fungerar. Jag samlar på inställning och demo skivor på vinyl Cardas skiva är den som håller vad den lovar de som kommer sedan är Shures skivor en verklig tuff test för pickupen.

Hmm det påminner mig om att jag inte har "avmagnetiserat" pickupen på ett bra tag.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2009/07/28 :  19:00:52  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message  Reply
Var väldigt försiktiga med att använda så kallade burn-in records med evig loop. Vi talar on friktion här, när man spelar en sida så vara det kanske 30 min och sedan svalnar pick upen lite medan man vänder på skivan för att spela ytterligare cirka 30 min. Att låta den spinna över natt eller längre är inte bra, pick uppen kan bli överhettad, speciellt om man har en pickis som gillar högt nål tryck som Clearaudio och Benz.

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000